Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-21, 21:23
  #1
Medlem
Hejsan!

(Kanske inte rätt forumsdel, men hittade inget mer passande)

Lite bakgrund:
Jag försöker vara relativt paranoid och försiktig med information som handlar om mina barn. Jag undviker så gott det går att dela med mig av deras namn och personnummer. Lägger aldrig upp bilder eller namn på sociala medier. Har skrivit under ett papper så att deras förskola absolut inte får använda deras namn/bilder på olika sidor(Interna och externa bloggar)

Men nu har det skickats ut en förfrågan till alla föräldrar som är skapade i Microsoft Forms.
https://forms.office.com/
I formuläret skall man bland annat fylla i barnets namn och personnummer, vilket jag reagerar starkt på, och har nu sagt flera ggr att jag inte delar med mig av den informationen till ett externt privat bolag, som Microsoft.
Då jag förutsätter att Microsoft lagrar all information i formulären.

Men dom fortsätter att ligga på mig om att jag måste fylla i formuläret.


Så min fråga är:
Känner någon till någon länk där Microsoft skriver att dom specifikt samlar på sig datat som skickas in via deras formulär?
Hittar bara denna skrivelse som verkar likna det jag eftersöker:
Citat:
Om du använder Onlinetjänster för företag samlar Microsoft in kunddata (inklusive innehåll), supportdata och administratörsdata, vilka definieras nedan i avsnittet Företags- och utvecklarprodukter.
https://privacy.microsoft.com/sv-se/privacystatement

Eller det kanske finns någon annat bevis över att Microsoft samlar på sig datat som skickas in via deras formulär?

Mitt mål är att lägga fram fakta till ansvariga på förskolan, så dom slutar använda sig av samlar in data för egen vinning.
Citera
2018-03-21, 21:56
  #2
Moderator
Protons avatar
Programvara: Windows --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera
2018-03-22, 12:55
  #3
Medlem
Sqeptisks avatar
Är tyvärr inte insatt i hur MS Forms är upplagt. Men, i och med att priset på minneskapacitet är i princip noll, och är det något som kan sparas av MS kan man lugnt utgå från att de gör det. Hur de senare använder det är en annan fråga.

Vad gäller aktuell förskola har de naturligtvis noll koll på datasäkerhet/integritet/hantering av personuppgifter på nätet.

Bara att totalvägra, och om möjligt, uppmana även andra kunder till förskolan att göra det samma. Försök att hitta alternativ förskola.
Citera
2018-04-08, 07:39
  #4
Medlem
Och vad är det de ständigt måste uppdatera på min stationära dator? Verkar som de måste damsuga och nyinstallera sina produkter ständigt(känns det som) . Kan vara ok några dagar men sedan sätter det igång razzla i burken för att några dagar senare berätta nu måste de uppdatera microsoft igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback