Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-21, 20:13
Medlem
Grievers avatar
Hej!

Behöver lite snabb hjälp, hoppas att nån vet. Vill deklarera nu och inte missa nåt som gör att man plötsligt blir sköntaxerad och får gå från hus och hem.

Avanza har rapporterat in två stycken nyemissioner till Skatteverket, för det underbara företaget Delta Minerals. Har några aktier sen tidigare, men det som tagits upp är endast nyemissionerna. Såhär ser det ut i min historik.

2017-10-30 FÖRFALL DEMI UR 17 -700
2017-09-22 Avskiljning teckn.rätter DEMI UR 17 700
2017-09-13 EMISSIONEN INSTÄLLD DEMI TR B -700
2017-09-12 Avskiljning teckn.rätter DEMI TR B 700

Dvs, jag gick aldrig med i emissionerna. Möjligt att jag sa ja till att bli tillfrågad men aldrig köpte nåt i slutändan, minns inte riktigt. Men jag har således inte betalat något, ingen vinst, ingenting.

Måste ändå fylla i bilaga K4, försäljning av värdepapper... Ska jag då rapportera 0 på både antal, försäljningspris och omkostnadsbelopp? Eller missar jag nåt?

Tack på förhand!
Citera
2018-03-21, 20:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Hej!

Behöver lite snabb hjälp, hoppas att nån vet. Vill deklarera nu och inte missa nåt som gör att man plötsligt blir sköntaxerad och får gå från hus och hem.

Avanza har rapporterat in två stycken nyemissioner till Skatteverket, för det underbara företaget Delta Minerals. Har några aktier sen tidigare, men det som tagits upp är endast nyemissionerna. Såhär ser det ut i min historik.

Dvs, jag gick aldrig med i emissionerna. Möjligt att jag sa ja till att bli tillfrågad men aldrig köpte nåt i slutändan, minns inte riktigt. Men jag har således inte betalat något, ingen vinst, ingenting.

Måste ändå fylla i bilaga K4, försäljning av värdepapper... Ska jag då rapportera 0 på både antal, försäljningspris och omkostnadsbelopp? Eller missar jag nåt?

Tack på förhand!
Första emissionen blev inställd och den andra lät du förfalla så du fick inga aktier och inga pengar så båda "affärerna" resulterade i 0:- Nej du har inte missat något deklarera så som du tänkt.
Citera
2018-03-21, 20:41
Medlem
Lånar tråden lite.

Jag själv har gått med i en nyemmision, måste jag deklarera för det? Har inte sålt något eller gått med vinst.
Allt är förvisso genom ISK-konto så det kanske redan är skattat och klart?
Citera
2018-03-21, 22:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolibo
Lånar tråden lite.

Jag själv har gått med i en nyemmision, måste jag deklarera för det? Har inte sålt något eller gått med vinst.
Allt är förvisso genom ISK-konto så det kanske redan är skattat och klart?
Nej du behöver inte deklarera det om det skett inom ditt ISK-konto då du blir schablonbeskattad på totala värdet.
Citera
2018-03-21, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Hej!

Tack på förhand!

Vet inte vad som gäller med deklarationen. Men du ska antingen utnyttja dina teckningsrätter eller sälja dom. Inte låta dom förfalla som du gjort.. Det är som att elda upp pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in