Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-21, 18:20
  #1
Medlem
Dexters avatar
En kompis ringde häromkvällen och var upprörd över sin historik på youtube, där låg ett flertal filmer som han aldrig hade sett, samtliga spelrelaterade. Han fick givetvis för sig att någon antingen tagit sig in på hans wifi, eller kommit över hans inloggningsuppgifter till google. Jag svarade honom att vi byter ssid och wpa-lösen till hans wifi och sen lösenord till hans google-account.

Sag och gjort, jag kopplade upp mig via teamviewer och gick in på hans router, en T-Link. Valde snabbkonfig och ändrade ssid och lade in ett 13 tecken långt lösen bestående av bokstäver och siffor. Sparade och startade om routern och blev utslängd förstås och han loggade på med de nya uppgifterna. Problemet var bara att han inte kunde logga in med de nya uppgifterna i mobilen och paddan.

Han höll på halva natten med sina försök att ansluta dessa, utan resultat. När vi pratades vid kvällen efter hade både mobilen och paddan loggats in. Jag kopplade åter upp mig mot hans dator och upptäcker då att såväl ssid som lösen har återgått till det gamla.

Hur kan det ha gått till? Själv fixar han inte att komma in i routern, än mindre göra några ändringar i den. Någon som har en förklaring till vad som kan ha hänt?
Citera
2018-03-21, 18:34
  #2
Medlem
Att den dyker upp grejer i hans Youtube historik kan möjligtvis bero på att han loggat in på någon annans enhet.

Hände mig en gång när jag loggade in på morsans telefon någon gång, och sen upptäckte jag en massa barnprogram i min historik, det var ju då småsyskon som tittat.
Citera
2018-03-21, 18:39
  #3
Medlem
Men snälla hans googlehistorik har att göra med hans google-ID. Inte hans Wifi eller vilket internet han använder.

Någon har använt en apparat som är inloggad med hans googlekonto. Byt det lösenordet och sparka ut alla enheter som är inloggade. Problemet löst.

*Det finns någonstans i google att sparka ut alla enheter som är inloggade och kräva reautentisering.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback