Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-15, 12:45
  #157
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Men den ABSOLUT viktigaste personen på ett bygge är ju plattsättaren. Kaklar han inte vattentätt, så blir det fuktskador, och byggnaden kollapsar.....

Plattsättaren kan dock inte göra mycket när golvbrunnen är högsta punkten på badrumsgolvet - ett relativt vanligt fel...
Citera
2018-04-15, 15:25
  #158
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Men den ABSOLUT viktigaste personen på ett bygge är ju plattsättaren. Kaklar han inte vattentätt, så blir det fuktskador, och byggnaden kollapsar.....
Hu?
Man kaklar inte vattentätt.
Läs på om fuktspärr!

EDIT:
Jag inser nu att du skojade/trollade till det lite.
Jag gick på den enkla...
Citera
2018-04-15, 15:36
  #159
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Hu?
Man kaklar inte vattentätt.
Läs på om fuktspärr!

EDIT:
Jag inser nu att du skojade/trollade till det lite.
Jag gick på den enkla...
Tack för insikten! Jag vet inte om de andra skojar, eller om de på fullt allvar tror att just deras yrkeskategori är viktigast/den enda oumbärliga. Många verkar ju tro det, oavsett branch de verkar i. Många verkar heller inte förstå skillnaden på att befinna sig 8 timmar på jobbet, och att faktiskt bidra med någonting konstruktivt.
Citera
2023-11-01, 18:20
  #160
Medlem
Ja då är Ts prefab bland annat på tapeten igen😅
Citera
2023-11-01, 18:32
  #161
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Plattsättaren kan dock inte göra mycket när golvbrunnen är högsta punkten på badrumsgolvet - ett relativt vanligt fel...
Fel.. Plattsättaren spackla fallet å fixar tätskickt
Citera
2023-11-01, 18:34
  #162
Avstängd
Byggen går ju efter en ritning med mängder av delbesiktningar. Allt är uträknat tidsmässigt i detalj.
Citera
2023-11-01, 18:58
  #163
Medlem
Faszoms avatar
Enklaste svaret. Hoppas flera personer nämnt det tidigare.

Svar: Därför att det inte är byggarbetarna som sätter ihop allt.

Förstå mig inte fel nu. Utan byggarbetarna hade det inte blivit något hus. Men en byggarbetare bryr sig bara om sitt jobb/ sin uppgift. Anledningen att bygget blir bra är att dels har flera arkitekter och konstruktörer planerat nogrant, sen har ingenjörer (som oftast också har arkitekt eller konstruktör utbildning) organiserat bygget.

Det är ett jobb. Ett yrke. Ett av de äldsta (arkitekter var högt respekterade i mesopotanien). Så man har haft tid att komma på hur man ska göra, även om byggnaderna blivit lite mer komplicerade sedan dess.
Citera
2023-11-01, 19:10
  #164
Avstängd
Det tråkiga tycker jag som snickare är att vanligt folk sällan ser vad vi gör... Men så fort vi sätter upp 20 gipsskivor säger alla va fort det går.. Det som min lillasyster klarar... Märkligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback