Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-21, 15:21
  #1
Medlem
Om man kollar igenom vad som finns ledigt i den stora bostadskön (Stockholm) och ens preliminärplats blir i stort sett sist, såhär typ 300 sökande och man blir 298 preliminärt. Är det ens värt att anmäla intresse? Känns inte så troligt att 297 människor ska tacka nej..

Någon som är duktig på bostadskön? Jag trodde aldrig jag skulle behöva den så min kötid är patetisk. Ser oftast kötider från året jag föddes liksom.
__________________
Senast redigerad av NeonNemo 2018-03-21 kl. 15:56.
Citera
2018-03-21, 15:38
  #2
Medlem
Vart bor du?

Det finns privata hyresvärdar i alla större städer.
Citera
2018-03-21, 15:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vart bor du?

Det finns privata hyresvärdar i alla större städer.

Tyvärr i Stockholm. Har försökt hitta privata med än så länge bara hittat Hässelby och Ikano som verkar helt vara utanför den officiella bostadskön? Jag skulle helst undvika att köpa en bostad just nu men när jag även har barn och således blir även lite petig när det gäller vart i Stockholm så känns det som att det är bara att ge upp?
Citera
2018-03-21, 16:28
  #4
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Om man kollar igenom vad som finns ledigt i den stora bostadskön (Stockholm) och ens preliminärplats blir i stort sett sist, såhär typ 300 sökande och man blir 298 preliminärt. Är det ens värt att anmäla intresse? Känns inte så troligt att 297 människor ska tacka nej..

Någon som är duktig på bostadskön? Jag trodde aldrig jag skulle behöva den så min kötid är patetisk. Ser oftast kötider från året jag föddes liksom.

Tror nog du kan hitta bostad genom att liksom kolla i förorter och byta inom bolaget ju. Vet en del som fått bättre bostad efter ett tag. Sök typ till Rinkeby, Tensta osv.
Citera
2018-03-21, 18:26
  #5
Medlem
Känns nog rätt så meningslöst att ens anmäla intresse på en bostad om man inte är topp-30 iaf. Då är det kanske 50 personer före dig innan anmälningsperioden stänger, och kanske en mikroskopisk chans att få gå på visning iaf. Men att anmäla sig när det är 300 före? Det är ju bara att glömma.
Citera
2018-03-21, 19:04
  #6
Moderator
rotadents avatar
De allra flesta privata värdar i Stockholm är anslutna till den vanliga kön, så det är inte särskilt mycket som går att få tag på vid sidan av den om du inte har kontakter. Akelius exempelvis körde förtur för sparkunder och lite sånt, men de har också anslutit sig till den vanliga kön.

Det finns egentligen bara ett sätt att få lägenhet från den vanliga kön på kort varsel och det är att ansöka om svindyra nybyggen. Där kan det finnas en chans att snabbt få en lägenhet. Jag vet att det exempelvis gick att få lägenheter i Barkarbystaden med väldigt kort kötid för något år sen, just för att de var dyra och låg i ett nybyggnadsområde där det var mycket jobb kvar att göra och halvrisiga kommunikationer. Det är något sånt du får leta efter, en bit utanför stan och höga hyror. Det kan i bästa fall ge något. Jag vet inte din ekonomiska situation, men om du har barn antar jag att det inte är ettor du kikar på, räkna då med kanske 15 000 i månadshyra och uppåt för 2-3 rum och kök.

Annars är det andrahandsmarknaden eller att köpa något som gäller. Om du inte har en BR i dag men kan tänka dig att köpa och har de ekonomiska musklerna så märks det faktiskt på priserna att de har gått ned, inte minst i ytterstaden. Det är inte helt fel läge att gå in på marknaden just nu.
Citera
2018-03-21, 19:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Om man kollar igenom vad som finns ledigt i den stora bostadskön (Stockholm) och ens preliminärplats blir i stort sett sist, såhär typ 300 sökande och man blir 298 preliminärt. Är det ens värt att anmäla intresse? Känns inte så troligt att 297 människor ska tacka nej..

Någon som är duktig på bostadskön? Jag trodde aldrig jag skulle behöva den så min kötid är patetisk. Ser oftast kötider från året jag föddes liksom.

Och fastighetsägarna har klagat för att ibland är det ingen som är intresserad till slut. Folk dyker inte upp, de tackar nej, hyresvärden accepterar inte dem etc så det lönar sig att anmäla sitt intresse. Och som någon sa här på tråden så lönar det sig att fiska hos hyresvärdarnas egna köer.
Citera
2018-03-21, 19:30
  #8
Medlem
Om du prenumererar på bostäder via Einar Mattsson så dyker det ibland upp lägenheter i Hjulsta och liknande som man kan söka på deras hemsida. Kan gå med lite tur.

I övrigt tycker jag inte folk ska klaga på bostadsbristen. Har man bestämt sig för att ha en mycket stor invandring till Sverige kombinerat med hyresregleringar och krångliga byggregler så får man räkna med det här resultatet. Som man bäddar får man ligga helt enkelt.
Citera
2018-03-23, 08:19
  #9
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Har försökt hitta privata med än så länge bara hittat Hässelby och Ikano som verkar helt vara utanför den officiella bostadskön?
Här borde du kunna hitta fler: (FB) Att hitta lägenhet i Stockholm (samlingstråd)
Citera
2018-03-23, 13:05
  #10
Medlem
Har hört det om nyproduktion och försökt den rutten men det är många som söker där också. 15000kr i hyra är inga problem utan förväntat. 3 eller 4 letar vi efter för att kunna bo långsiktigt. Tyvärr går vissa förorter helt bort, mycket därför jag också tänker att då har vi nog ingen chans. Känns trist när vi är rätt schysta hyresgäster. Vi har både ekonomi, etik och moral och tar hand om ”vårt”.

Vi har inget eget boende alls idag så inget att byta med eller liknande. Hade bara önskat att slippa köpa. Inte för att pengar inte finns utan för att pengar inte vill läggas på det i nuläget.

@nidbilden jag var inte delaktig i det beslutet.
Citera
2018-03-23, 13:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Här borde du kunna hitta fler: (FB) Att hitta lägenhet i Stockholm (samlingstråd)

Tack!
Citera
2018-03-25, 22:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Har hört det om nyproduktion och försökt den rutten men det är många som söker där också. 15000kr i hyra är inga problem utan förväntat. 3 eller 4 letar vi efter för att kunna bo långsiktigt. Tyvärr går vissa förorter helt bort, mycket därför jag också tänker att då har vi nog ingen chans. Känns trist när vi är rätt schysta hyresgäster. Vi har både ekonomi, etik och moral och tar hand om ”vårt”.

Vi har inget eget boende alls idag så inget att byta med eller liknande. Hade bara önskat att slippa köpa. Inte för att pengar inte finns utan för att pengar inte vill läggas på det i nuläget.

@nidbilden jag var inte delaktig i det beslutet.

Så du röstade inte på S, M, V, C, FP, KD eller MP menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback