Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-21, 15:16
  #1
Medlem
Har inte sett någon liknande tråd faktiskt.
Jag menar för mainstream kultur från UK/USA under årtiondena 1940 - till 2010-tal.
Kategorierna är följande:

Musik (kommersiell pop/rock)
Tv/Film (stora filmer/nyskapande)
Bilar (snyggast etc.)
Mode (inkl. hår och frisyrer)
Kändisar (som man beundrar och/eller anser snygga)
Teknik och övrigt (andra kultur-påverkande framsteg som togs)
Betygsättning 1-5 med kort förklarning.

Enligt mig:

1940-tal: Film 2, musik 2, mode 3, kändisar 3, bilar 2, ToÖ 3. Tot: 15
Pga. WW2 egentligen stod kulturen och vänta fram till 1945. Men fick fram Nat King Cole, Sinatra och Bing Crosby i musikväg, samt filmer som Casablanca och kändisar som Hedy Lemarr, Rita Hayworth Ingrid Bergman, Judy Garland, Cary Grant och Humphrey Bogart. Icke att förglömma att Disney slog igenom. Modet var stiligt men för ensidigt, samma med bilarna. Vad gäller ToÖ så gjorde kriget att den industriella produktionen ökade, fler kvinnor som började jobba och ökad globalisering av kultur.

1950 – tal: Film 3, musik 3, mode 4, kändisar 4, bilar 4, ToÖ 3. Tot: 21 (3)

Trots att jag gillar både ’classic hollywood’ och traditionell pop så var första halvan av 1950-talet lite sömning. Sen fick vi en fantastiskt innovativ period med Elvis Presley, Ray Charles, Johnny Cash m.fl.
Filmerna blev lite mer påkostade i slutet på årtiondet och gav oss James Dean, Marlon Brando, Anita Ekberg och Marilyn Monroe. Behöver jag säga mer? Både bilarna och modet blev en bättre variant av 1940-talet. ToÖ gick också framåt långsamt när alla fick tillgång till personbil och ungdomskultur slog igenom på riktigt.

1960 – tal: Film 4, musik 5, mode 5, kändisar 5, bilar 5, ToÖ 5. Tot: 29 (1)

Vi fick James Bond & Jacques Clouseau. Vi fick Beatles, Dylan, Stones och så fantastiskt mycket mer. Vi fick Elisabeth Taylor och Bridget Bardot. Vi fick Clint Eastwood och Sean Connery. Både bilarna och modet nåde sin innovativa och kvalitetsmässiga höjdpunkt. Mot slutet av årtiondet så blev förvisso mode (och kultur i allmänhet) lite sämre – genom hippies, men filmen blev modigare och bättre (vilket fortsatte in på nästa årtionde). P-pillret uppfanns, färg tv, utlandsresor introducerades, ekonomisk höjdpunkt.

1970 – tal: Film 4, musik 4, mode 2, kändisar 3, bilar 4, ToÖ 2. Tot: 19

Anses av många vara det (tillsammans med 1960-talet) bästa kulturårtiondet. Jag håller inte med. Visst, inte dåligt. Inte dåligt alls faktiskt. Men modet ligger mig inte nära hjärtat direkt, snarare tvärtom. Visst jag gillar såväl Al Pacino som Sally Field. Bilarna var verkligen snygga. Queen och ABBA är riktigt bra musik. Gudfadern och Star Wars är fantastiska. Men! Det är mycket från 1970-talet som kom via stor experimenterande som jag inte gillar. Musik som disko, progressiv rock, blues rock, glam rock, punk m.fl. ligger mig inte närmast hjärtat. Samma med film som skräck, porr, gore m.fl. Ekonomin gick ner och allmänna kulturlivet med det.


1980 – tal: Film 4, musik 4, mode 3, kändisar 4, bilar 3, ToÖ 4. Tot: 22 (2)

En bättre version av 1970-talet. Indiana Jones och tillbaka till framtiden. Michael Jackson, U2 och Bruce Springsteen. Mode som antingen var fantastiskt eller katastrof. Bilarna blev mer fyrkantiga men fortfarande rätt snygga. Kan ju inte förneka att jag gillar Mel Gibson, Eddie Murphy, Elisabeth Shue och Elle Macpherson skarpt. Kultur blev sämre ju längre årtiondet höll på dock och brakade ihop vid 1990. Årtiondet förde dock med sig tv-spel och datorer, vilket skulle slå igenom under nästa årtionde. AIDS epidemi sänker dock betyget.

1990 – tal: Film 5, musik 3, mode 1, kändisar 4, bilar 1, ToÖ 5. Tot: 19

Ett väldigt konstigt årtionde. Å ena sidan är det nog det bästa årtiondet i film med nyckeln till frihet, Titanic, Jurassic Park och massor med mer. Fantastiska serier som Vänner och Seinfeld. Disney hade en renässans. Massor med bra kändisar som Jim Carrey, Kevin Costner m.fl. Alicia Silverstone och Julia Roberts. Musiken diversifierad där bl.a. country och hip-hop slår igenom, även om kvaliteten var lägre än tidigare. Antagligen bästa årtiondet teknikmässigt med tv-spel, dator, tidiga mobiltelefoner etc. Men samtidigt. Bilarna blev betydligt fulare. Modet blev otroligt fult (förutom mitten på årtiondet i UK). Från 1996-1997 så började kulturen i allmänhet gå snabbt neråt…

2000 – tal: Film 2, musik 1, mode 1, kändisar 1, bilar 2, ToÖ 3. Tot: 10

Katastrof årtionde på alla sätt utom 1. Första åren var helt ok för film, särskilt fantasy med LOTR och Harry Potter. Allt annat blev mycket dåligt väldigt fort. Att Foo Fighters är största rockbandet och Robbie Williams antagligen största popstjärnan säger väl allt. Väldigt tråkigt med teen-pop, emo och techno som dominerar. Tekniska utvecklingen fortsätter att vara bra fram till mitten på årtiondet, då den tar över helt.

2010 – tal: Film 2, musik 2, mode 3, kändisar 2, bilar 3, ToÖ 1. Tot: 13

Det har blivit lite bättre under det senaste årtiondet. Bilarna är snyggare än de varit på 25 år. Nya bilar med vintage-tema som Fiat 500, Mini och Chrysler PT Cruiser har starkt bidragit till detta. Även om film har blivit ÄN SÄMRE än förra årtiondet – seriöst bara re-makes på Mad Max, Star Wars, gamla Disneyfilmer och en hel massa Marvel, så har tv-serier nåt en ny era vilket höjer betyget något.
Jag anser personligen att Adele, Bruno Mars och framför allt Chris Stapleton är de tre bästa och största artister vi sett sen Backstreet Boys storhetstid för 20 år sedan (anser att Lady Gaga och Beyonce är otroligt överskattade). Modet har, mycket tackvare Mad Men, blivit normaliserat och ganska snyggt. Chris Pratt är det bästa skådespelaren sen Dicaprio slog igenom (han har karisma) och Kate Upton den snyggaste på år sedan Elisabeth Hurley på 1990-talet. Får hoppas att filmtrenden bryts vid nästa årtionde. Tekniken har tyvärr totalt tagit över samhället, och på så vis utrotat kulturell mångfald.

Vad anser du?
Citera
2018-03-21, 15:58
  #2
Medlem
Swe1227s avatar
Kul tråd! Men det blir så mycket text. Jag gör såhär.

Musik Bästa årtiondet står mellan 60, 70 och 80 och är jäkligt svårt att välja vilket som är bäst. Eller bäst kanske musiken var på 60-talet, men det kom ju till fler stilar och variation på 70 och 80-talet. Så jäkla svårt men säger 60´ då...
Tv/Film Är inte alls intresserad av film, men rocky och rambofilmea och liknande gillar jag. Är det 80-tal? Kom på att det fattas en genre, humor. Humorn var ju på sin höjdpunkt på 90-talet.
Bilar 70-tal absolut. Kolla på bmw 2800cs och volvo 164.
Mode 00 eller 10-tal. Vet inte riktigt skillnaden.
Kändisar Elvis, johnny cash, sen såg jag nyss en video på Ann margaret, goosh! 50-tal.
Teknik och övrigt Hände väl en hel del på 60-talet. Månlandning och annan teknisk utveckling. I övrigt verkade 80-talet härligt. Högkonjuktur, glatt, bra musik, sköna människor mm mm.

Edit: Fast nu såg jag att ann margaret snarare är 60-tal också. Blir 60´ där också då. Jim morrison mfl

Edit 2: Fast nu kom jag på att modet på 00 och 10-talet innehåller äckliga tatueringar och piercingar. Jag säger 40-tal där istället...
__________________
Senast redigerad av Swe1227 2018-03-21 kl. 16:05.
Citera
2018-03-21, 17:57
  #3
Medlem
tokyokyotos avatar
Tv/film/musik : 90-talet utan tvekan.

Teknik: nu såklart?!?

Kändisar: när fick de minst uppmärksamhet?... dessvärre krockar denna med tekniken (sociala medier och nyhetsmedier där bägge utövar kontroll över civilbefolkningen men ger frihet att diskutera och ifrågasätta) vilket jag valde nutid på. Vet ärligt talat inte hur det såg ut förr i tiden med kändisar men om man bortser från tekniken vill jag ha så få kändisar som möjligt. När de bästa förebilderna fanns har jag ingen aning om... när sean connery var som störst väljer jag i vilket fall.

Bilar: ingen åsikt. Totalt ointressant.

Mode: 40/50-talet hade varit jävligt coolt att leva i. Så sexiga kläder på kvinnor. Dagens kan också vara fina men är för det mesta bara slynklädsel. Ändring: googla lite snabbt och ser ut att ändra denna till 60-talet!
Citera
2018-03-21, 18:04
  #4
Medlem
crispy-lips avatar
Har inte tid med motiveringar för varje årtionde (skriver en liten sammanfattning på slutet istället), men här kommer i alla fall mina poäng! :-)

1940-tal (lite svårt att poängsätta 1940-talet då jag har rätt minimal exponering av det årtiondet, speciellt film och musik, men gör mitt bästa): Film 3, musik 2, mode 3, kändisar 3, ToÖ 3.
1950-tal: Film 3, musik 3, mode 4, kändisar 3, ToÖ 3.
1960-tal: Film 4, musik 4, mode 2, kändisar 4, ToÖ 4.
1970-tal: Film 5, musik 5, mode 4, kändisar 4, ToÖ 5.
1980-tal: Film 4 (övervägde en 5:a här, men filmerna under 1980-talet var bäst 1980-1985, efter det började de bli något sämre), musik 5 (samma sak här, musik tidigt-mitten av 80-talet var bättre än senare delen, betyget blir 4 om jag ska betygsätta hela årtiondet, 5 om jag endast sätter för 1980-1985), mode 4, kändisar 4, ToÖ 5.
1990-tal: Film 3, musik 2, mode 3, kändisar 3, ToÖ 4.
2000-tal: Film 3, musik 2, mode 1, kändisar 1, ToÖ 4.
2010-tal: Film 2, musik 1 (hade betygsatt -1 om det gick), mode 1, kändisar 1, ToÖ 3 (finns en hel del positivt med tekniken, men tyvärr även sociala medier, smart phones, Windows 10 och annat sattyg).

Uppenbarligen föredrar jag 70-talet (i vissa fall 80-talet) i det flesta fallen, antagligen för det var under dessa årtionden jag växte upp. Även början av 1990-talet var helt okej i de flesta kategorierna, men efter mitten av 90-talet började det gå utför och denna trend fortsatte nedåt under hela 2000-talet, för att utvecklas till 2010-talet som är det årtionde som suger mest på alla fronter, speciellt musiken. Filmerna idag är snäppet bättre än popmusiken, men det mesta mainstream (vilket jag uppfattade var det som vi skulle betygsätta) går varken att se eller lyssna på. Popmusiken idag är så intetsägande och värdelös att jag inte finner ord, räcker med att slå på valfri radiostation som spelar kommersiell pop så blöder mina öron på nolltid. Mainstream-filmer saknar klass och är fyllda av värdelösa och billiga CGI-effekter som på sin höjd påminner om TV-spel. Häromdagen såg jag t.ex. en trailer för en ny film som hette Pacific Rim Uprising och jag trodde (helt seriöst) först det var reklam för ett spel typ PlayStation.
Originaliteten är dessutom totalt försvunnen i Hollywood, det är remake efter remake och trehundrafemtioelva superhero-filmer varje år som gäller, och däremellan försöker man desperat renskrapa botten av utbudet på historiska figurer vars berättelse man inte redan baserat en dramatisk filmbiografi på.
Modet på 40-50-60-70-80 talet var även bättre än vad det senare utvecklades till. Modet på 90-talet och senare är extremt tråkigt och det är dessutom ingenting som utmärker dessa årtionden när det gäller mode. Edit: Jo förresten, efter att Swe1227 i inlägg #2 nämnde det så vill jag tillägga att jag tror det möjligen finns en sak som i framtiden kan komma att definiera 2010-talet när det gäller mode: alla groteska tatueringar som 99.9% av befolkningen känner att de måste fylla hela armarna och halva kroppen med. Men det är nog också allt.

Edit: Glömde säga jag hoppar över bilar, för det vet jag inget om. :-)
__________________
Senast redigerad av crispy-lip 2018-03-21 kl. 18:45.
Citera
2018-03-22, 15:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Kul tråd! Men det blir så mycket text. Jag gör såhär.

Musik Bästa årtiondet står mellan 60, 70 och 80 och är jäkligt svårt att välja vilket som är bäst. Eller bäst kanske musiken var på 60-talet, men det kom ju till fler stilar och variation på 70 och 80-talet. Så jäkla svårt men säger 60´ då...
Tv/Film Är inte alls intresserad av film, men rocky och rambofilmea och liknande gillar jag. Är det 80-tal? Kom på att det fattas en genre, humor. Humorn var ju på sin höjdpunkt på 90-talet.
Bilar 70-tal absolut. Kolla på bmw 2800cs och volvo 164.
Mode 00 eller 10-tal. Vet inte riktigt skillnaden.
Kändisar Elvis, johnny cash, sen såg jag nyss en video på Ann margaret, goosh! 50-tal.
Teknik och övrigt Hände väl en hel del på 60-talet. Månlandning och annan teknisk utveckling. I övrigt verkade 80-talet härligt. Högkonjuktur, glatt, bra musik, sköna människor mm mm.

Edit: Fast nu såg jag att ann margaret snarare är 60-tal också. Blir 60´ där också då. Jim morrison mfl

Edit 2: Fast nu kom jag på att modet på 00 och 10-talet innehåller äckliga tatueringar och piercingar. Jag säger 40-tal där istället...

Musiken var sjävklart bättre på 1960-talet än på 1970-talet Jag mena Beatles, Dylan Stones, Doors, Ray Charles, Johnny Cash, Hendrix, Who, Animals, Elvis m.fl!
Ja hur kan du välja modern tid på mode!?!? Tatueringar, näspiercing och alla klädda i svart! Nej du, 1940-1967 är guldåren för mode

Citat:
Ursprungligen postat av tokyokyoto
Tv/film/musik : 90-talet utan tvekan.

Teknik: nu såklart?!?

Kändisar: när fick de minst uppmärksamhet?... dessvärre krockar denna med tekniken (sociala medier och nyhetsmedier där bägge utövar kontroll över civilbefolkningen men ger frihet att diskutera och ifrågasätta) vilket jag valde nutid på. Vet ärligt talat inte hur det såg ut förr i tiden med kändisar men om man bortser från tekniken vill jag ha så få kändisar som möjligt. När de bästa förebilderna fanns har jag ingen aning om... när sean connery var som störst väljer jag i vilket fall.

Bilar: ingen åsikt. Totalt ointressant.

Mode: 40/50-talet hade varit jävligt coolt att leva i. Så sexiga kläder på kvinnor. Dagens kan också vara fina men är för det mesta bara slynklädsel. Ändring: googla lite snabbt och ser ut att ändra denna till 60-talet!

Teknik idag? Du mena att kulturen skulle gynnas av att alla sitter konstant på sina mobiltelefoner eller att youtube och bloggar dikterar vad som är populär kultur? Håller inte med dig där alls. Tycker att tekniken stryper individualismen och mångfalden kulturellt, samma med överdriven globalism.

Citat:
Ursprungligen postat av crispy-lip
Har inte tid med motiveringar för varje årtionde (skriver en liten sammanfattning på slutet istället), men här kommer i alla fall mina poäng! :-)

1940-tal (lite svårt att poängsätta 1940-talet då jag har rätt minimal exponering av det årtiondet, speciellt film och musik, men gör mitt bästa): Film 3, musik 2, mode 3, kändisar 3, ToÖ 3.
1950-tal: Film 3, musik 3, mode 4, kändisar 3, ToÖ 3.
1960-tal: Film 4, musik 4, mode 2, kändisar 4, ToÖ 4.
1970-tal: Film 5, musik 5, mode 4, kändisar 4, ToÖ 5.
1980-tal: Film 4 (övervägde en 5:a här, men filmerna under 1980-talet var bäst 1980-1985, efter det började de bli något sämre), musik 5 (samma sak här, musik tidigt-mitten av 80-talet var bättre än senare delen, betyget blir 4 om jag ska betygsätta hela årtiondet, 5 om jag endast sätter för 1980-1985), mode 4, kändisar 4, ToÖ 5.
1990-tal: Film 3, musik 2, mode 3, kändisar 3, ToÖ 4.
2000-tal: Film 3, musik 2, mode 1, kändisar 1, ToÖ 4.
2010-tal: Film 2, musik 1 (hade betygsatt -1 om det gick), mode 1, kändisar 1, ToÖ 3 (finns en hel del positivt med tekniken, men tyvärr även sociala medier, smart phones, Windows 10 och annat sattyg).

Uppenbarligen föredrar jag 70-talet (i vissa fall 80-talet) i det flesta fallen, antagligen för det var under dessa årtionden jag växte upp. Även början av 1990-talet var helt okej i de flesta kategorierna, men efter mitten av 90-talet började det gå utför och denna trend fortsatte nedåt under hela 2000-talet, för att utvecklas till 2010-talet som är det årtionde som suger mest på alla fronter, speciellt musiken. Filmerna idag är snäppet bättre än popmusiken, men det mesta mainstream (vilket jag uppfattade var det som vi skulle betygsätta) går varken att se eller lyssna på. Popmusiken idag är så intetsägande och värdelös att jag inte finner ord, räcker med att slå på valfri radiostation som spelar kommersiell pop så blöder mina öron på nolltid. Mainstream-filmer saknar klass och är fyllda av värdelösa och billiga CGI-effekter som på sin höjd påminner om TV-spel. Häromdagen såg jag t.ex. en trailer för en ny film som hette Pacific Rim Uprising och jag trodde (helt seriöst) först det var reklam för ett spel typ PlayStation.
Originaliteten är dessutom totalt försvunnen i Hollywood, det är remake efter remake och trehundrafemtioelva superhero-filmer varje år som gäller, och däremellan försöker man desperat renskrapa botten av utbudet på historiska figurer vars berättelse man inte redan baserat en dramatisk filmbiografi på.
Modet på 40-50-60-70-80 talet var även bättre än vad det senare utvecklades till. Modet på 90-talet och senare är extremt tråkigt och det är dessutom ingenting som utmärker dessa årtionden när det gäller mode. Edit: Jo förresten, efter att Swe1227 i inlägg #2 nämnde det så vill jag tillägga att jag tror det möjligen finns en sak som i framtiden kan komma att definiera 2010-talet när det gäller mode: alla groteska tatueringar som 99.9% av befolkningen känner att de måste fylla hela armarna och halva kroppen med. Men det är nog också allt.

Edit: Glömde säga jag hoppar över bilar, för det vet jag inget om. :-)

Hur tänker du med så höga betyg på musik och film på 1980-talet? Några favoriter?
Håller helt med om att filmindustrin TOTALT kollapsat under senaste 10-15 åren
Citera
2018-03-22, 19:36
  #6
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Hur tänker du med så höga betyg på musik och film på 1980-talet? Några favoriter?
Håller helt med om att filmindustrin TOTALT kollapsat under senaste 10-15 åren

Det har nog mycket med nostalgi att göra när jag satte de betygen, men det fanns ändå otroligt mycket bra film på 1980-talet. Inte kanske lika bra som 1970-talet, men bara för att nämna några av de största mainstream succéerna så är väl The Empire Strikes Back (1980), Return of the Jedi (1983), WarGames (1983), Indiana Jones and the Temple of Doom (1984) och The Goonies (1985) några favoriter.
Big Trouble in Little China (1986) och Escape from New York (1981) är dessutom två av mina top-10 absolut favoritfilmer genom tiderna (gillar John Carpenter över huvudtaget).
Vidare skulle jag säkert kunna skriva en hel bok om mina personliga 80s favoriter som inte är mainstream, alltifrån b-action till slasher-skräckfilmer som Friday the 13th, men det hör inte riktigt till ämnet. :-)
Citera
2018-06-04, 20:00
  #7
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Har inte sett någon liknande tråd faktiskt.
Jag menar för mainstream kultur från UK/USA under årtiondena 1940 - till 2010-tal.
Kategorierna är följande:

Musik (kommersiell pop/rock)
Tv/Film (stora filmer/nyskapande)
Bilar (snyggast etc.)
Mode (inkl. hår och frisyrer)
Kändisar (som man beundrar och/eller anser snygga)
Teknik och övrigt (andra kultur-påverkande framsteg som togs)
Betygsättning 1-5 med kort förklarning.

Snyggaste modet. För tjänstemän 1960-talet, barn och arbetare (!) 1970-talet, kvinnor 1950-talet
Snyggaste kändisarna var på 1980-talet. Jag som man tänker på de kvinnor J.R. Ewing lägrade i Dallas.
Teknik. 1950-talets slut, 1960-talets början. Gillade både arkitekturen och bilarna på den tiden.
TV/film. 1970-talet är tveköst bäst. Shaft, Hajen, Stjärnornas krig, Gudfadern. 80-talet var kanske ännu bättre.
Musik. 1970-talets funk är bäst. Bra hårdrock gjordes då också. Väldigt mkt bra hårdrock gjordes iofs på 80-talet också.

Svenska samhället var bäst på 1970-talet.
Citera
2018-08-19, 21:10
  #8
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Musik (kommersiell pop/rock)
Tv/Film (stora filmer/nyskapande)
Bilar (snyggast etc.)
Mode (inkl. hår och frisyrer)
Kändisar (som man beundrar och/eller anser snygga)
Teknik och övrigt (andra kultur-påverkande framsteg som togs)
Betygsättning 1-5 med kort förklarning.

Tar dom per kategori istället och något mera kortfattat...

Musik-60-talet ger jag en 4a. Jimmi Hendrix och Janis Joplin är legendariska artister vars like vi aldrig kommer att få se igen. 5 på 70 talet med band som Led Zeppelin, Pink Floyd , Rolling Stones och Bob Dylan.Gick väl ner sig en aning till 3 på 80-talet men Michael Jacksson får väl fortfarande ses som den största artisten någonsin och Guns n Roses är ett av mina favoritband .Dessutom ser jag introducerandet av sony walkman, kassettband och musikvideos med mtv ser jag som någon positivt. 90-talet får betyget4. Många bra band som Green day ,Offspring,Pearl Jam, Nirvana och Metallica.Efter 90-talet har musiken generellt blivit sämre, alldeles för mainstream,mer individuella artister och Max Martin inspirerat typ. Dessuom knarkar musikerna alldeles för lite numera vilket har sänkt deras kreativitet. 2000-talet får betyget 2

Tv/Film - I ärlighetens namn tycker jag film produktionen var underutvecklad fram tills 80-talet. 40-50 talet får betyget 1 [b]60 och 70 talen blev successivt bättre och 70 talet får nästan en 3a då det finns en hel del bra filmer från det årtiondet som A clockwork Orange, Taxi Driver, och Gudfadern. 80-Talet får en stark 3a Once upon a time in Amerika är den bästa filmen någonsin och det finns en hel del annat bra ifrån det årtiondet som Stand by me, full metal jacket, Stars Wars 2&3 och Tillbaka till framtiden. 90-talet är en 5a och det i särklass bästa årtiondet vad gäller film. Över 10 av de 20 bästa filmerna jag har sett gjordes på 90 -talet. Tex Pulp Fiction, Goodfellas, Heat,Amerikan History X, The Usual Suspects, Saving Private Ryan, Reservoir Dogs, Groundhog day....etc.. 00 och 10 talet får båda svaga 4or

Mode Gällande manliga modet gillar jag det i början av sekelskiftet med hattarna, mustascherna, kostymerna ,käpparna etc.. 40-talet 4a, 50-talet 5a. Något mansgrisigt får jag erkänna att mycket har att göra med frisyrerna och hur mycket tid kvinnor hade till att piffa till sig själva som hemmafruar. Efter vänsterrevolutionen på 60-talet började många kvinnor klä sig något mindre kvinnligt. 60-70 tal får 1or 80 och 90 talen får 3or 80 -talet för att det började hända grejer med hårsspray och permanentfrisyrer och jeansen började bli alltmera populära även om dom satt väldigt fult än så länge.Under 00-10 talet har kläderna fått ett helt annat utbud och passform än någonsin tidigare. Helt klar 4or senaste 20 åren

Kändisar...Bryr mig faktiskt inte även om skillnaden i begåvning hos dom som rör sig i tv-rutan blir allt större med tiden.

Teknik och Övrigt Betyget 2 till40-80 talen då teknikutvecklingen exploderade först på 90 talet med hemdatorer , internet och mobiltelefoner. 90-2010 talet får 5or
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback