Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-21, 13:09
  #1
Medlem
Pappersvargens avatar
Är sugen på att spela en del äldre och en del nyare, men inte så krävande, spel och har vaga planer på att köpa en dator för detta. En del nyare spel som exempelvis Starcraft 2 kommer också spelas och då vill jag självklart maxa upplösningen.

Hur skulle en Allt-i-ett-dator som exempelvis Dell Inspiron fungera?

Jag har inget emot att bygga en dator själv och har i så fall ett GTX 960 till över. I övrigt skulle allt, inklusive OS och skärm, behöva köpas.

Någon som kan hjälpa mig plocka ihop ett paket? Budget är "så billigt som möjligt för ändamålen".
Citera
2018-03-21, 13:20
  #2
Medlem
AX64s avatar
Kan rekommendera en Intel NUC. Pytteliten, tyst, och klarar det du är ute efter.
Citera
2018-03-21, 14:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Är sugen på att spela en del äldre och en del nyare, men inte så krävande, spel och har vaga planer på att köpa en dator för detta. En del nyare spel som exempelvis Starcraft 2 kommer också spelas och då vill jag självklart maxa upplösningen.

Hur skulle en Allt-i-ett-dator som exempelvis Dell Inspiron fungera?

Jag har inget emot att bygga en dator själv och har i så fall ett GTX 960 till över. I övrigt skulle allt, inklusive OS och skärm, behöva köpas.

Någon som kan hjälpa mig plocka ihop ett paket? Budget är "så billigt som möjligt för ändamålen".

Dell:en går ej pga GPU.

Bygg själv med ex nya AMD Rysen med ditt 960.

Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Kan rekommendera en Intel NUC. Pytteliten, tyst, och klarar det du är ute efter.

Nej, för klen GPU.
Citera
2018-03-21, 14:58
  #4
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Nej, för klen GPU.

Går fint att spela SC2 och alla gamla spel på, vilket TS efterfrågar.
Citera
2018-03-21, 15:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Går fint att spela SC2 och alla gamla spel på, vilket TS efterfrågar.

Rek. är GTX650 för SC2.
Citera
2018-03-21, 15:31
  #6
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Rek. är GTX650 för SC2.

Vad spelar det för roll vad som är rekommenderat menar du?

Enligt rubriken är TS ute efter en billig speldator för simpla spel. Klart det inte blir BF2 i 4k@300 FPS av det.
__________________
Senast redigerad av AX64 2018-03-21 kl. 15:45.
Citera
2018-03-21, 16:57
  #7
Medlem
Pappersvargens avatar
Grafikkortet jag har liggandes duger utmärkt till SC2.
Övriga spel är från millenieskiftet så de kommer garanterat fungera.
Citera
2018-03-21, 17:12
  #8
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Kan rekommendera en Intel NUC. Pytteliten, tyst, och klarar det du är ute efter.
De var ju jäkligt gulliga! Smutt med en platta för vesa-fäste så man kan fästa den på baksidan av en monitor. Det här verkar vara den billigaste jag hittar. Lägger man på OS, monitor, mus och tangentbord blev det nästan något dyrare än jag hade hoppats på.

https://www.inet.se/produkt/v100696/...c-i3-7100u-2-5
Citera
2018-03-21, 17:15
  #9
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
De var ju jäkligt gulliga! Smutt med en platta för vesa-fäste så man kan fästa den på baksidan av en monitor. Det här verkar vara den billigaste jag hittar. Lägger man på OS, monitor, mus och tangentbord blev det nästan något dyrare än jag hade hoppats på.

https://www.inet.se/produkt/v100696/...c-i3-7100u-2-5

Jaha, trodde du skulle koppla direkt till en TV eller projektor. Ska du ha monitor till så är det kanske lika bra med en vanlig dator?
Citera
2018-03-21, 17:22
  #10
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Jaha, trodde du skulle koppla direkt till en TV eller projektor. Ska du ha monitor till så är det kanske lika bra med en vanlig dator?
Nope, behöver rubb och stubb och det var därför jag kikade lite på en allt-i-ett.
Citera
2018-03-21, 17:27
  #11
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Nope, behöver rubb och stubb och det var därför jag kikade lite på en allt-i-ett.

Ok. Antar att det fortfarande är billigare jämfört med en helformat-PC i och för sig. Snyggare dessutom, och vill man ta med den på t.ex. semester eller filmkväll hos kompis så är det förbannat smidigt.
Citera
2018-03-21, 23:37
  #12
Medlem
annanmedlems avatar
Kan ju köpa lite vad som helst begagnat.

Skall du köpa nytt så G4560 är en tvåkärnig processor med fyra trådar som är billig och antagligen räcker för uppgiften.

Ryzen 3 1200 och 2200G är fyrkärniga processorer med fyra trådar där den senare har inbyggd enklare grafik, också billiga, den senare behöver antagligen ha uppgraderad BIOS på moderkorten som finns nu, AMD skickar ut en gratis att använda för att flasha med.
Ryzen 5 1400 och 2400G är motsvarande med åtta trådar.

Bryr du dig inte om integrerad grafik men vill ha fyra kärnor ifrån intel så finns i3 8100 men det finns bara de dyrare Z370-moderkorten just nu. Skall väl komma billigare snart. Någon gång i andra halvåret skall väl Z390 och en åttakärnig processor komma också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback