Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-21, 01:41
  #1
Medlem
Farmakologis avatar
Och i luren jag har nu är en Samsung S3 4G med Android 4.4.4

Så vad har jag för val förutom att köpa en snäppet nyare lur med Android 5.0 ?

Kan man på en laptop på något vis emulera swish i en sådan Android emulator och köra emulatorn i tex Android 8.0 och sedan ha simkortet inpluggat med ett 4G modem så den kan känna igen ens simkortsnummer ?

Tips?
Citera
2018-03-21, 02:55
  #2
Avstängd
LE37s avatar
Orka hålla på o krångla, mitt tips är att köpa en ny lur för en tusenlapp om det nu är ekonomin du tänker på.
Citera
2018-03-21, 04:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmakologi
Och i luren jag har nu är en Samsung S3 4G med Android 4.4.4

Så vad har jag för val förutom att köpa en snäppet nyare lur med Android 5.0 ?

Kan man på en laptop på något vis emulera swish i en sådan Android emulator och köra emulatorn i tex Android 8.0 och sedan ha simkortet inpluggat med ett 4G modem så den kan känna igen ens simkortsnummer ?

Tips?

Ja sök på android emulator finns några stycken.

Du behöver ej ha nån sim kort eller annat skit.

Installera emulator.
Installera bank id.
Installera swish.

Klart.
Citera
2018-03-21, 07:00
  #4
Medlem
Eller så rootar du telefonen och lägger in en custom-rom så klarar du dig ett tag till.

https://wccftech.com/update-galaxy-s3-to-android-7-1-1/
Citera
2018-03-24, 07:29
  #5
Medlem
Farmakologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Ja sök på android emulator finns några stycken.

Du behöver ej ha nån sim kort eller annat skit.

Installera emulator.
Installera bank id.
Installera swish.

Klart.

Jag trodde hela poängen med mobila betalningar som swish och bankid som säkerhetslösning till detta var att kunna binda alltet till ett SIM-korts nummer... är jag ute och cyklar.

Hur ska den emulerade swish veta att den ska dra pengar från just mitt simkortnummer om den inte har kontakt med simkortet?
Citera
2018-03-25, 15:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmakologi
Jag trodde hela poängen med mobila betalningar som swish och bankid som säkerhetslösning till detta var att kunna binda alltet till ett SIM-korts nummer... är jag ute och cyklar.

Hur ska den emulerade swish veta att den ska dra pengar från just mitt simkortnummer om den inte har kontakt med simkortet?

Du loggar ju in med BankID i Swishappen så den vet ju att det är du. BankID bygger inte alls på telefonnummer utan du kan installera det på en surfplatta med bara Wifi. Telefonnummer i Swish använda ju för att betala till rätt konto.
Citera
2018-03-30, 01:11
  #7
Medlem
Farmakologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du loggar ju in med BankID i Swishappen så den vet ju att det är du. BankID bygger inte alls på telefonnummer utan du kan installera det på en surfplatta med bara Wifi. Telefonnummer i Swish använda ju för att betala till rätt konto.

Hur ska folk kunna skicka pengar till mig om jag inte har något telefonummer knutet till swishappen/bankID apparna ?

Kan vara jag som inte tänker i rätt spår nu.
Citera
2018-03-30, 13:51
  #8
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmakologi
Hur ska folk kunna skicka pengar till mig om jag inte har något telefonummer knutet till swishappen/bankID apparna ?

Kan vara jag som inte tänker i rätt spår nu.

Du måste ju, innan du gjort ett bankID alt swish, loggat in på banken och registrerat ett telefonnummer...?
Citera
2018-03-30, 14:06
  #9
Avstängd
Det är ju bara bra då knappt någon kör på äldre telefoner än 2-3år nu och alla dessa klarar android 6 och nyare
Citera
2018-05-22, 23:22
  #10
Medlem
Farmakologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackergirl
Du måste ju, innan du gjort ett bankID alt swish, loggat in på banken och registrerat ett telefonnummer...?

Ja.

Men låt säga jag sätter upp en android emulator på datorn, installerar swish/bank ID,
startar swish - vart får den informationen vilket telefonummer/bankonto vet swish/androidemuleringen den ska ansluta/logga in på om den inte har ett simkort i grunden att dra numret/informationen ifrån?

Jag loggar ju inte in med användarnamn bara en lösenord.

Jag försöker få huvudet runt hur det fungerar. Och nej jag har ingen ny telefon.
Citera
2018-05-22, 23:36
  #11
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmakologi
Ja.

Men låt säga jag sätter upp en android emulator på datorn, installerar swish/bank ID,
startar swish - vart får den informationen vilket telefonummer/bankonto vet swish/androidemuleringen den ska ansluta/logga in på om den inte har ett simkort i grunden att dra numret/informationen ifrån?

Jag loggar ju inte in med användarnamn bara en lösenord.

Jag försöker få huvudet runt hur det fungerar. Och nej jag har ingen ny telefon.
Se inlägg #4
Citera
2018-05-23, 01:54
  #12
Medlem
avcs avatar
Det är ju fan löjligt att man inte kan komma åt såna här tjänster via gammal hederlig skitdator och internät. Speciellt med Windows 10 och tramset med appar hit och dit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback