Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-21, 00:09
  #1
Medlem
tigerrakets avatar
Har köpt en ny Lenovo Yoga 720

Fläktarna går i taket vid uppstart.

Fråga: Borde jag låta den stå och tugga nu i några timmar, och se om den tystnar sen?

Kan tänka mig att WinUpdate och det drar mycket kräm
Citera
2018-03-21, 00:42
  #2
Medlem
Då borde allt vara frid och fröjd då kärnkraftverk är i princip knäpptysta
Citera
2018-03-21, 07:06
  #3
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Har köpt en ny Lenovo Yoga 720

Fläktarna går i taket vid uppstart.

Fråga: Borde jag låta den stå och tugga nu i några timmar, och se om den tystnar sen?

Kan tänka mig att WinUpdate och det drar mycket kräm

Se fetat. Lär av dina misstag och gör inte om dom vid nästa inköp. Den är sprängfylld med bloatware som sysselsätter din dator med en oändlig ström av "för dig bekväma automatiska uppdateringar" i bakgrunden. Lev och lär.

Citat:
Ursprungligen postat av Warulv
Då borde allt vara frid och fröjd då kärnkraftverk är i princip knäpptysta

Min tanke också
Citera
2018-03-21, 07:32
  #4
Medlem
[quote=elmheden|63561676]Se fetat. Lär av dina misstag och gör inte om dom vid nästa inköp. Den är sprängfylld med bloatware som sysselsätter din dator med en oändlig ström av "för dig bekväma automatiska uppdateringar" i bakgrunden. Lev och lär.


Finns det någon laptop som inte håller på med ständiga uppdateringar?

Enda lösningen för ts är alltså att byta dator?
Citera
2018-03-21, 07:36
  #5
Medlem
elmhedens avatar
Har inte koll på hela marknaden, däremot har jag gott och liknande erfarenheter från just Lenovo. Det går säkert att inaktivera delar av det om man vill roa sig med det.

Senaste laptopen jag köpte importerades från en datorbyggare i Tyskland, den var inte fylld med en massa trams. Nu har jag gått över till stationärt och då kan man ju bygga själv, alternativt köpa ett "färdigbyggt bygge" typ webhallen config eller liknande.
__________________
Senast redigerad av elmheden 2018-03-21 kl. 07:37. Anledning: missade qoute så tog bort allt
Citera
2018-03-21, 09:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Har inte koll på hela marknaden, däremot har jag gott och liknande erfarenheter från just Lenovo. Det går säkert att inaktivera delar av det om man vill roa sig med det.
Inaktivera det är faktiskt väldigt svårt. Iaf om man vill ta bort det helt, eller få alla delar att sluta köras vid start. Lite byggt för att motverka användarens försök att få bort skiten, sorgligt nog.

Lenovo installerar fruktansvärt mycket skit i sina datorer. Bästa sättet utan att byta dator är väl att kolla vilken version du har, ladda ner samma version från Microsoft (dom har gratis nedladdning av ISO-filerna). Bränn till DVD eller sätt det på ett USB och installera en helt ren version av Windows. Har du exakt samma version dom den du laddar ner ska du kunna använda samma produktnyckel som datorn redan har inmatat. Kolla om det finns klisterlapp under, annars kan man hitta det i Windows innan man installerar det nya.

På det sättet får du en helt ren kopia av Windows. Sen får du ladda ner drivrutiner via Lenovos hemsida. Glöm inte att klicka bort alla "erbjudanden" dom vill installera ihop med drivrutiner och andra program.
Citera
2018-03-21, 09:29
  #7
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Se fetat. Lär av dina misstag och gör inte om dom vid nästa inköp. Den är sprängfylld med bloatware som sysselsätter din dator med en oändlig ström av "för dig bekväma automatiska uppdateringar" i bakgrunden. Lev och lär.



Min tanke också

Har testat: Dell, Asus, Acer, HP och Lenovo. Och dagens datorer är fan inte tysta av sig.

Min gamla macbook från 2011 är tystare än dagens maskiner.
Citera
2018-03-21, 10:23
  #8
Medlem
swebarbs avatar
reklamera den efter ett dygn om det inte blivit bättre, lenovo är ju ändå ett sunkmärke.
Citera
2018-03-21, 10:47
  #9
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JingJingLi

Finns det någon laptop som inte håller på med ständiga uppdateringar?

Enda lösningen för ts är alltså att byta dator?

Installera om Windows själv från scratch, det tar bort allt krafs som leverantörerna lägger med. Sen är det bara en inställningsfråga när det gäller uppdateringar oavsett operativsystem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback