Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-21, 00:06
  #1
Medlem
Hej,
jag har en liten idé på en hemsida som jag dock inte vill avslöja. Men det jag behöver är att kunna ta emot betalning med kort, men betalningarna ska gå till andra företag. Hemsidan kommer alltså på sätt och vis vara en hemsida som kopplar ihop flera hemsidor, typ som hotels.com. Jag måste ju självklart kontakta företagen som ska vara med på hemsidan, men jag vill inte vara till för stort besvär, så därför hoppas jag att det typ räcker att de ger min ett kontonummer eller liknande där de vill ha in pengarna så fixar jag resten.

Vet ni om det finns något "kortterminal"s-företag som stödjer en liknande funktion? Hur gör de på hotels.com till exempel, går betalningen direkt till hotellföretagen eller går det via hotels.com?

MVH
Citera
2018-03-21, 00:18
  #2
Medlem
Om jag vore du skulle jag låta pengarna gå in på mitt konto, och därifrån skulle jag skicka pengarna vidare till den tänkta mottagaren, när tjänsten har utförts eller varan levererats. Men självklart skulle jag behålla en liten andel för mig själv...

Sedan är där en del formaliteter som du kanske borde tänka på: det ser nog illa ut om du betalar ut pengar till andra företag utan att ha ett papper som förklarar varför. I alla fall om det är så att din verksamhet bedrivs som företag. Sedan borde du nog se till att ha ett vettigt avtal med företagen vars varor/tjänster du säljer.
Citera
2018-03-21, 07:19
  #3
Medlem
tnems avatar
betalningstjänster internet gav följande träff på google:
https://internetworld.idg.se/2.1006/...etalt-pa-natet
Citera
2018-03-21, 13:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Om jag vore du skulle jag låta pengarna gå in på mitt konto, och därifrån skulle jag skicka pengarna vidare till den tänkta mottagaren, när tjänsten har utförts eller varan levererats. Men självklart skulle jag behålla en liten andel för mig själv...

Sedan är där en del formaliteter som du kanske borde tänka på: det ser nog illa ut om du betalar ut pengar till andra företag utan att ha ett papper som förklarar varför. I alla fall om det är så att din verksamhet bedrivs som företag. Sedan borde du nog se till att ha ett vettigt avtal med företagen vars varor/tjänster du säljer.

Helt rätt! Gjorde en tjänst en gång där jag hade det upplägget, men det gick inte. Betalningen var tvunget att komma in på mitt företag. Ett tipps är att lägga in en sträng i beställningen så du snabbt kan få fram vilket företag ska ha hur mycket.
Citera
2018-03-21, 23:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Helt rätt! Gjorde en tjänst en gång där jag hade det upplägget, men det gick inte. Betalningen var tvunget att komma in på mitt företag. Ett tipps är att lägga in en sträng i beställningen så du snabbt kan få fram vilket företag ska ha hur mycket.
Okej!
Nu kommer en fråga som handlar om ekonomi, så jag förstår om ni inte kan besvara den. Jag hade tänkt att hela betalningen förutom den 2-3 procenten som går till kortbetalningstjänsten ska gå till företaget i fråga, och sedan låter jag företagen betala mig varje månad. Hur ska man bokföra en sådan händelse, jag är ju typ bara en middle man då.
Citera
2018-03-22, 00:00
  #6
Medlem
Jag hade inte gjort så, av en enkel anledning: om företagen fått sina pengar så har de ingen större anledning att betala dig. Om du är liten nog lär de skita i dig, och när de tycker att du väsnas för mycket (i dina försök att få dina pengar) så skickar de en smärre armé av advokater på dig, så vet de att du har att göra i några veckor. Under tiden tar dina pengar slut, medan företaget du har att göra med inte ens märker av en minskning i omsättningen.

Om du på något sätt skall vara agent/ombud/återförsäljare för andra företag så tycker jag att de pengar slutkunden betalar skall in på ditt konto, och därifrån betalar du de leverantörer du har.

Får jag fråga: varför vill du att kundens pengar skall gå till din leverantör, istället för till dig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback