Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-20, 21:38
  #1
Medlem
Äger idag en V50 T5 2009 som runierar mig i kostnader (bensin, skatt, rep) så bestämde mig för att köpa en nyare bil. Hitta en 1.2 TSI Seat Leon I-tech 2014 som gått 7700mil för 90 tusen. Visste inget om dessa bilar innan men nu har jag googlat runt lite och kollar om dessa motorer och den var visst massa problem med dessa fram till 2014 med kamkedja ras och generellt dåliga motorer som bara höll 13 tusen mil. Jag fråga säljaren och han sa att denna har fått kamrem, och att denna ska ha "nyare" tsi motorn utan kedja. Men vågar man satsa på en bil med den motorn även fast den är med rem om den är så kass att dom bara håller till 13 tusen mil innan dom säckar ihop? har inte köpt den än utan vill rådfråga någon som är duktig på ämnet.

Någon här som kan något om dessa motorer?
Citera
2018-03-20, 21:55
  #2
Medlem
Undvik av främst av följande anledningar:

- Det är en SEAT, dvs. byggd för Spanien och inte Sverige. Funkar av olika prioriteringar bäst på spanska, jämna, fina sommarvägar.

- Det är i grunden en VW, dvs. storskaligt skräp med bönräknartyranniets dumhet i första rum vid utvecklingen av komponenter.

- Ryktet, vem fan vill ha en bil känd för sina usla drivlinor? Jag hade då aldrig kunnat sova gott med det track record de drivlinorna presterat.
Citera
2018-03-20, 21:57
  #3
Medlem
Vad bör man satsa på i 100 tusen kr klassen?
Citera
2018-03-20, 22:01
  #4
Avstängd
VaTeFaireFoutres avatar
Hyundai/Kia eller Toyota, Mazda, Honda.
Citera
2018-03-20, 22:48
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Tyvärr inte direkt insatt i SEAT eller deras motorer... Men det låter ju helt sjukt att ingenjörerna misslyckats med en kamkedja. Jag menar kamrem vs kamkedja... alltid kamkedja utan tvekan...

Betydligt lättare att avgöra när den behöver bytas jämfört med en kamrem (för ingenjörer).

100k... hade köpt en beg Ford faktiskt... Betydligt bättre nu än vad dom var för 15 år sedan...

---edit

Men samtidigt så den ovanför mig... har väldigt bra poäng också... Japs/Koreanskt är nästan aldrig fel.
Citera
2018-03-21, 20:41
  #6
Medlem
Det fick bli leasing av en Skoda Octavia Ambition TSI 115hk -18 istället. 1895kr på 24mån inklusive service. Försäkring tillkom med 300kr ca 2200kr i månaden! helt klart värt det och slippa bry sig om värdeminskning, laga om bil går sönder etc
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback