Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-20, 19:57
  #1
Medlem
Hej!
Jag är mitt uppe i köp av nytt golv. Då jag har ett gammalt trägolv är tanken att jag ska lägga det nya på det gamla.

Problemet är att när förra ägaren bytte kök satte han in ett laminatgolv över det gamla golvet så detta behöver jag nu ta bort. Men hur fasiken bär jag mig åt?

Problemet visas bäst på bild

https://www.byggahus.se/forum/attach...32-jpg.159536/
Citera
2018-03-20, 20:05
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Hej!
Jag är mitt uppe i köp av nytt golv. Då jag har ett gammalt trägolv är tanken att jag ska lägga det nya på det gamla.

Problemet är att när förra ägaren bytte kök satte han in ett laminatgolv över det gamla golvet så detta behöver jag nu ta bort. Men hur fasiken bär jag mig åt?

Problemet visas bäst på bild

https://www.byggahus.se/forum/attach...32-jpg.159536/

Knepigt, skulle GW ha sagt..

Men ändå inte olösligt:
Du lägger nya golvet fram till köksskåpen, därefter sätter du "socklar" som döljer att nya golvet "inte går ända in". Dvs. de "magra benen" under skåpen kommer att döljas bakom ordentliga socklar. Nya golvet, som sagt, ser du till går någon centimeter bakom "sockeln" du ska fixa fram.

Annan lösning, jag kan komma på omedelbart, är att börja montera ner befintliga köket, som innebär mycket mer jobb, och mycket större kostnader..
Citera
2018-03-20, 20:07
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Hej!
Jag är mitt uppe i köp av nytt golv. Då jag har ett gammalt trägolv är tanken att jag ska lägga det nya på det gamla.

Problemet är att när förra ägaren bytte kök satte han in ett laminatgolv över det gamla golvet så detta behöver jag nu ta bort. Men hur fasiken bär jag mig åt?

Problemet visas bäst på bild

https://www.byggahus.se/forum/attach...32-jpg.159536/

Skruva upp eller ta bort ett stödben i taget.
Citera
2018-03-20, 20:13
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Knepigt, skulle GW ha sagt..

Men ändå inte olösligt:
Du lägger nya golvet fram till köksskåpen, därefter sätter du "socklar" som döljer att nya golvet "inte går ända in". Dvs. de "magra benen" under skåpen kommer att döljas bakom ordentliga socklar. Nya golvet, som sagt, ser du till går någon centimeter bakom "sockeln" du ska fixa fram.

Annan lösning, jag kan komma på omedelbart, är att börja montera ner befintliga köket, som innebär mycket mer jobb, och mycket större kostnader..
Gör folk verkligen det?
Monterar ner köket alltså?
"Fuskar" inte alla som det gamla golvet var lagt??
Citera
2018-03-20, 20:14
  #5
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Hej!
Jag är mitt uppe i köp av nytt golv. Då jag har ett gammalt trägolv är tanken att jag ska lägga det nya på det gamla.

Problemet är att när förra ägaren bytte kök satte han in ett laminatgolv över det gamla golvet så detta behöver jag nu ta bort. Men hur fasiken bär jag mig åt?

Problemet visas bäst på bild

https://www.byggahus.se/forum/attach...32-jpg.159536/
Av bilden att döma ser det ju ut som du egentligen inte vill ha kvar laminatgolvet och den där mattan under, linolium?, kanske inte heller är så viktigt, ta ett stämjärn och dela de där laminatbitarna med uttaget för skåpbenen. Sedan är det bara att vika ihop golvet. Ja så ser det ut från mitt håll i alla fall
Citera
2018-03-20, 20:16
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Gör folk verkligen det?
Monterar ner köket alltså?
"Fuskar" inte alla som det gamla golvet var lagt??

Sällan folk monterar ner ett helt fint kök. Ofta gör folk som jag sa, dvs. monterar en sockel som döljer att det nya golvet inte "går in i väggen".
Citera
2018-03-20, 20:17
  #7
Medlem
GubbenSnusks avatar
Om bänkskåpen sitter infästa i väggen som dom ska så är det inga problem att lossa benen i framkant.
Under förutsättning att du tömmer skåpen såklart.
Har gjort detta många många gånger.

Lycka till.
Citera
2018-03-20, 20:44
  #8
Medlem
ekmannens avatar
Är det de översta golvet som är laminatgolvet? Isåfall är det bara plocka ur det. Eller är det en plastmatta och sen står köksskåpen på laminatgolvet under?
Citera
2018-03-20, 20:51
  #9
Medlem
killawifes avatar
Det ser ut som en nålfiltmatta under laminatgolvet. Är det det? Isåfall, wtf?

Annars hade jag tagit bort laminatgolvet och sen använt något typ en domkraft för att lyfta upp skåpen och stödja dom när man lägger in det nya golvet. Det kan bli lätt eller svårt lite beroende på hur ni lägger golvet och hur köket ser ut. En snickare gör detta enkelt. En ovan hemma-byggare har förmodligen sönder köket när den försöker
Citera
2018-03-20, 21:22
  #10
Medlem
Tackar för alla svar! Nej bilden är inte tagen hos mig så detaljerna på bilden är inte exakta. men det är ett laminatgolv som skåpsbenen står på. Under laminatgolvet är det ett fint men sabbat trägolv jag nu tänkt lägga det nya golvet på.

Då jag är noll insatt får ni mer än gärna skriva lite utförligare länka till bilder på det jag behöver

Tusen tack!
Citera
2018-03-20, 22:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Tackar för alla svar! Nej bilden är inte tagen hos mig så detaljerna på bilden är inte exakta. men det är ett laminatgolv som skåpsbenen står på. Under laminatgolvet är det ett fint men sabbat trägolv jag nu tänkt lägga det nya golvet på.

Då jag är noll insatt får ni mer än gärna skriva lite utförligare länka till bilder på det jag behöver

Tusen tack!

Jag har något liknande - det finns ju överskåp som sitter ganska stadigt i väggen. Tror man skulle kunna binda upp underskåpen i överskåpen med någon lina (typ tvättlina). Sedan går det att montera bort benen, och lägga golv.

Eftersom jag också vill ta bort laminat, så undrar jag vad du tänkt lägga istället?
Citera
2018-03-21, 11:07
  #12
Medlem
du får skaffa dej några extra skruvbara stödben som du stöttar längre in under skåpen med du lossar de främre,
du får ta en laminatbräda i taget

har du extra stödben så är oxså möjligt att lägga det nya golvet in under skåpen ,lite pilleri men det går

kolla så att skåpen är fästa i väggen vilket de sannolikt är

Med vänlig hälsning
t
__________________
Senast redigerad av tergo 2018-03-21 kl. 11:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback