Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-25, 13:26
  #25
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Eldrivna jetmotorer? För när du skriver 'drönare' och 'flyga' tar jag dig bokstavligt.
Varför tar du mig bokstavligt då?
Du förstår väl ändå att jag inte har något företag uppe på månen som erbjuder drönarturer ...
Eller?
Citera
2018-03-25, 13:30
  #26
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Varför tar du mig bokstavligt då?
Du förstår väl ändå att jag inte har något företag uppe på månen som erbjuder drönarturer ...
Eller?
Läste ditt inlägg igen för att försäkra mig, och det är uppenbart att det är flygande drönare du avser. Om det inte är det du menar så skriv inte det.
Citera
2018-03-25, 14:52
  #27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Varför tar du mig bokstavligt då?
Du förstår väl ändå att jag inte har något företag uppe på månen som erbjuder drönarturer ...
Eller?
Det finns inte något utrymme för tolkning, Psilosophers fråga kommer inte av att ta något poetiskt uttryck eller liknande mer bokstavligt än man borde utan du skrev helt enkelt:
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
[...]

Det hade ju t.o.m. gått att programmera in en lägsta flyghöjd.
Så att drönarna skulle kunna flyga fritt Ovanför nämnda fotspår och månbilar osv.

[...]

Tusentals, tiotusentals, i årtal, drönare som flyger omkring och tittar än här, och än där, överallt på månens yta (liksom vänder på precis varenda sten och sandkorn) hade ju varit ett oslagbart inhämtningsinstrument ...
[...]
Lägsta flyghöjd, flyga fritt Ovanför, flyger omkring. Det råder ingen som helst tvekan om att du beskrev flygande drönare. Dylika får svårt att fungera där det inte finns någon nämnvärd atmosfär om de enbart drivs med solceller. De skulle behöva ha någon sorts raketmotorer (finns ju sådana som får sin energi från el också, t ex jonmotorer) och för det krävs att de ständigt kastar ur sig någon reaktionsmassa och då snackar vi om något som snart tar slut eller behöver fyllas på med korta mellanrum.

Här på jorden där vi har en rejäl atmosfär skulle flygande drönare i princip kunna flyga hur länge som helst på solenergi (antingen mellanlanda över natten eller ha tillräckliga batterier för att klara natten eller tillräcklig höjd på kvällen så de kan glidflyga neråt tills solljuset åter är tillräckligt starkt) med propellerdrivning men det funkar inte på månen. Jag tror grejer som rullar på månytan är mer realistiskt om man vill att de ska vara igång en längre tid.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2018-03-25 kl. 14:56.
Citera
2018-03-25, 15:04
  #28
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns inte något utrymme för tolkning, Psilosophers fråga kommer inte av att ta något poetiskt uttryck eller liknande mer bokstavligt än man borde utan du skrev helt enkelt:
Lägsta flyghöjd, flyga fritt Ovanför, flyger omkring. Det råder ingen som helst tvekan om att du beskrev flygande drönare. Dylika får svårt att fungera där det inte finns någon nämnvärd atmosfär om de enbart drivs med solceller. De skulle behöva ha någon sorts raketmotorer (finns ju sådana som får sin energi från el också, t ex jonmotorer) och för det krävs att de ständigt kastar ur sig någon reaktionsmassa och då snackar vi om något som snart tar slut eller behöver fyllas på med korta mellanrum.

Här på jorden där vi har en rejäl atmosfär skulle flygande drönare i princip kunna flyga hur länge som helst på solenergi (antingen mellanlanda över natten eller ha tillräckliga batterier för att klara natten eller tillräcklig höjd på kvällen så de kan glidflyga neråt tills solljuset åter är tillräckligt starkt) med propellerdrivning men det funkar inte på månen. Jag tror grejer som rullar på månytan är mer realistiskt om man vill att de ska vara igång en längre tid.
Som sagt, jag har inget företag som erbjuder månfärder.
Det är alltså en fråga för de som bedriver sådan näringsverksamhet.
Men resten av oss, vi klarar galant att tänka på roliga saker utan att sabotera för oss själva.
Citera
2018-03-25, 15:09
  #29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Som sagt, jag har inget företag som erbjuder månfärder.
Det är alltså en fråga för de som bedriver sådan näringsverksamhet.
Men resten av oss, vi klarar galant att tänka på roliga saker utan att sabotera för oss själva.
Ska man bara ta dig på orden när du är involverad i näringsverksamhet inom aktuellt område så blir det nog inte mycket kvar. Är det så svårt för dig att bara säga "tänkte inte på det"?
Citera
2018-03-25, 15:10
  #30
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Som sagt, jag har inget företag som erbjuder månfärder.
Det är alltså en fråga för de som bedriver sådan näringsverksamhet.
Men resten av oss, vi klarar galant att tänka på roliga saker utan att sabotera för oss själva.
Vi diskuterar tekniska lösningar för direktsändning av bilder från månen. Personligen tycker jag flygande mattor vore helfestligt, men.
Citera
2018-03-25, 15:46
  #31
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ska man bara ta dig på orden när du är involverad i näringsverksamhet inom aktuellt område så blir det nog inte mycket kvar. Är det så svårt för dig att bara säga "tänkte inte på det"?
Alltså vad är det egentligen för fel på er?
Klarar ni inte av att tänka fritt?
Jag kan helt enkelt inte förstå mig på såna som er.

Inte det att ni kommer med invändningar, utan det att ni Alltid går direkt till personangrepp.
Herregud, om ni inte gillar vad ni läser - läs inte.
Eller om ni tycker att något bör tilläggas - bidra då med det.

Är det verkligen så svårt att förstå att detta är ett Diskussionsforum - inte en Teknisk Manual.
Citera
2018-03-25, 16:04
  #32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Alltså vad är det egentligen för fel på er?
Klarar ni inte av att tänka fritt?
Jag kan helt enkelt inte förstå mig på såna som er.

Inte det att ni kommer med invändningar, utan det att ni Alltid går direkt till personangrepp.
Herregud, om ni inte gillar vad ni läser - läs inte.
Eller om ni tycker att något bör tilläggas - bidra då med det.

Är det verkligen så svårt att förstå att detta är ett Diskussionsforum - inte en Teknisk Manual.
Jag har inte sett ett enda personangrepp i denna tråd förrän nu när du kom med sådana. Har det aldrig föresvävat dig att det är dig det är fel på istället för alla andra? Tänkte inte på det va...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback