• 1
  • 2
2018-03-20, 09:16
Medlem
Ja vad säger ni FB bröder och systrar, ska sälja en kapitalvara som kommer att ge ca 400.000:-
situationen, har lån på 500.000 mkr brf lgh värde 5.000.000, skuldfri i övrigt med tillgångar på ca 7 mkr ink brf så ska jag:
-Betala av lån dessa med dessa 400´
-Köpa fritidsfastighet (värdestegring på sikt?)
-Resa upp eller konsumera på annat sätt (vill helst att pengarna förvaltar sig på något sätt)
-Fonder
-Aktier
Annat?

ålder 50+ sambo (med låginkomsttagare) inga hemmaboende barn, fast jobb tjänar ca +40.000 /M
Citera
2018-03-20, 09:22
Medlem
CarolusXIIs avatar
Hälften på lån, en fjärdedel på konsumtion (lite kul ska man ändå få ha) och en fjärdedel för aktier är mitt tips.
Citera
2018-03-20, 09:30
Medlem
Kumabjorns avatar
Tipset ovan är det rimliga. Men du har närmare 15 år kvar till pensionen och så som den hanterats av samtliga partier de senaste 25 åren skulle jag inte våga lita på att få några pengar i framtiden. Så jag hade nog amorterat ned duktigt. Sitta hyresfritt när dagen kommer är nog ett måste. Men absolut, använd 100k på en rejäl resa, frugan har väl också gjort sig förtjänt.
Citera
2018-03-20, 09:31
Medlem
sebastian66s avatar
Lånen är å billiga idag jag hade kanske kastat in 150.000.
Sambon ge henne en kväll hon aldrig kommer att glömma.
Lägg 25.000 i 1 kuvert och skriv kära sambo du har varit mig trogen och
du är verkligen det bästa jag har och kommer att ha.
Ta dig i runda på stan köp dig något fint guldhalsband sen lite kläder gör vad du vill gilla läget.
Efter det tar du dig en fin semester till maldiverna alternativt Polen
Du är 50+ och verkar inte behöva fundera en massa på ekonomi och pension.
Unnan dig dom kanske 30 åren innan du kanske blir sjuk senil få en massa sjukdomar.
Citera
2018-03-20, 09:43
Medlem
Tack för inputts :-)
Kan tilläggas att jag har sparkapital på ca 500.000 så jag skulle kunna betala av lånet idag men vill inte sitta tom på kontot inna mina 400´på väg in, bra med lite blandade förslag, idag kostar lånet 677:-/m innan skatteavdrag så det är 5700:- om året
ingen föreslog fastighet, tror ni inte att det på sikt blir lönsamt?
Citera
2018-03-20, 09:50
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrommaAirport
Tack för inputts :-)
Kan tilläggas att jag har sparkapital på ca 500.000 så jag skulle kunna betala av lånet idag men vill inte sitta tom på kontot inna mina 400´på väg in, bra med lite blandade förslag, idag kostar lånet 677:-/m innan skatteavdrag så det är 5700:- om året
ingen föreslog fastighet, tror ni inte att det på sikt blir lönsamt?
Fastighet ingen vet vad som sker men troligen smäller det inom 3 år typ det är det vanliga.
När alla tror allt går upp så kommer smällen sitter du på 1 fastighet så kanske du måste hyra ut den med för att få inkomst på det.
Har du oflyt hittar du någon dålig familj som sabbar en massa inuti och då försvinner vinsten ganska rappt.
Citera
2018-03-20, 10:24
Medlem
Spara för insats till ny bostadsrätt för barn om du har, eller dig själv. Fastigheter är tryggast investering. Visst går det upp och ner men i slutändan är det alltid upp. När du går i pension har självklart värdet ökat mer.

En krash i bomarknaden är bara struntprat. Efterfrågan är hög, räntorna är låga, därmed det höga priset. Blir det en krash som på 90 talet (vilket är högst osannolikt) är det bara hålla sig fast o vänta tills det går upp igen.
Citera
2018-03-20, 10:28
Medlem
junks avatar
Jag skulle sätta större delen i aktier med utdelning och sedan satsa på att ha det extra bra när det är dags för pension. Kanske flytta utomlands innan pensionsåldern är uppnådd.
Citera
2018-03-20, 10:39
Medlem
Jo men har redan en annan brf som ska säljas så småningom till ca värde 2 mkr som barn ska få del av.

Citat:
Ursprungligen postat av Rayko
Spara för insats till ny bostadsrätt för barn om du har, eller dig själv. Fastigheter är tryggast investering. Visst går det upp och ner men i slutändan är det alltid upp. När du går i pension har självklart värdet ökat mer.

En krash i bomarknaden är bara struntprat. Efterfrågan är hög, räntorna är låga, därmed det höga priset. Blir det en krash som på 90 talet (vilket är högst osannolikt) är det bara hålla sig fast o vänta tills det går upp igen.
Citera
2018-03-20, 10:41
Medlem
ooops låter riskabelt med ev börsnedgång, inte hellre investeringsspar konto?
jo tanken om flytt finns..... eller kanske halva året jobba från utlandet

Citat:
Ursprungligen postat av junk
Jag skulle sätta större delen i aktier med utdelning och sedan satsa på att ha det extra bra när det är dags för pension. Kanske flytta utomlands innan pensionsåldern är uppnådd.
Citera
2018-03-20, 10:43
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrommaAirport
ooops låter riskabelt med ev börsnedgång, inte hellre investeringsspar konto?
jo tanken om flytt finns..... eller kanske halva året jobba från utlandet

Man måste inte handla bara svenska aktier men vill minnas att udländska aktier är mest fördelaktigt i en KF.
Citera
2018-03-20, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Lånen är å billiga idag jag hade kanske kastat in 150.000.
Sambon ge henne en kväll hon aldrig kommer att glömma.
Lägg 25.000 i 1 kuvert och skriv kära sambo du har varit mig trogen och
du är verkligen det bästa jag har och kommer att ha.
Ta dig i runda på stan köp dig något fint guldhalsband sen lite kläder gör vad du vill gilla läget.
Efter det tar du dig en fin semester till maldiverna alternativt Polen
Du är 50+ och verkar inte behöva fundera en massa på ekonomi och pension.
Unnan dig dom kanske 30 åren innan du kanske blir sjuk senil få en massa sjukdomar.

Vem fan lägger pengar i ett kuvert och ger till sin sambo? Ha ha Sebastian, väx till dig innan du kommer med råd till en som är dubbelt så gammal som dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in