Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-20, 08:46
  #1
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Hur kan detta underbara spel inte ha sin egen tråd? Måste det såklart ha. Började i söndags och är helt fast. Nu är jag visserligen svag för jrpg spel överlag men även med det har detta spel fångat mitt hjärta på ett sätt som få andra spel gjort bara 8 timmar in i detsamma. Storyn verkar riktigt intressant. Kul gameplay och helt fantastiskt musik.

Ska man ge lite kritik är det inget direkt tekniskt mästerverk. Känns som ett gammal ps3 spel i det avseendet men jrpg har väl aldrig varit kända för det iförsig. Sen stör jag mig lite på quest markern som är väldigt svår att följa. Sist så finns inget ställe att titta på tutorials. Man får se dem en gång sen är dem borta. Riktigt fattigt. Framförallt när det är så många tutorials, fan inte lätt att memorisera allt. Framförallt som nybörjare i xenoblade då jag aldrig spelat något xenoblade spel tidigare.

Men riktigt bra än så länge!
Citera
2018-03-22, 22:33
  #2
Medlem
Xenoblade 2 är det första "moderna" jrpg jag spelat sen ff9 och jag är också helt frälst. Spelet kräver en del googlande innan man lär sig stridssystemet och upplägget på blades etc. Rekommenderar starkt att använda sig utav japanska röster, då det är cringevarning på de engelska rösterna.
Citera
2018-03-23, 07:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Sist så finns inget ställe att titta på tutorials. Man får se dem en gång sen är dem borta. Riktigt fattigt. Framförallt när det är så många tutorials, fan inte lätt att memorisera allt.

Men riktigt bra än så länge!

Jag använde fotofunktionen i switchen för att ta kort på tutorials så man kunde gå tillbaka och kolla. Men håller med, detta är nog det sämsta i spelet att stridsystemet förklaras dåligt. Även att man måste köpa förklaringar till hur olika saker i stridssystemet fungerar. I slutet har man mycket pengar så då är det inget problem, men det är i början man behöver det.

Men förutom det så är detta ett av de bästa spelen jag har spelat i hela mitt liv, har 160 timmar i det och älskar det fantastiskt mycket. Känns som jag drar ut på det lite nu med, vill inte att det ska ta slut. Älskar karaktärer, story och gillar stridssystemet även om det sistnämna som sagt är lite svårt att komma in i. Tycker detta är ett måste om man har en switch och gillar rpg och äventyr. Min GotY, gillar t.o.m. spelet mer än nya Zelda även om jag tycker att BotW är ett mer banbrytande spel.

Angående de engelska rösterna, tyckte också att de kändes cringe i början och körde med japanska men bytte tillbaka efter ett tag för jag tyckte det är skönare att läsa och höra samtidigt och ångrar mig inte. Tycker rösterna växer på en och nu tycker jag dom är riktigt charmiga.
__________________
Senast redigerad av Bombastium 2018-03-23 kl. 07:50.
Citera
2018-03-23, 08:02
  #4
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timecop1983
Xenoblade 2 är det första "moderna" jrpg jag spelat sen ff9 och jag är också helt frälst. Spelet kräver en del googlande innan man lär sig stridssystemet och upplägget på blades etc. Rekommenderar starkt att använda sig utav japanska röster, då det är cringevarning på de engelska rösterna.
Det är det alltid på engelska röster. Skulle nog gå så långt så att jag inte spelar ett jrpg om dem inte har japanska röster med. Engelska dub är alltid helt värdelösa och passar inte in alls enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bombastium
Jag använde fotofunktionen i switchen för att ta kort på tutorials så man kunde gå tillbaka och kolla. Men håller med, detta är nog det sämsta i spelet att stridsystemet förklaras dåligt. Även att man måste köpa förklaringar till hur olika saker i stridssystemet fungerar. I slutet har man mycket pengar så då är det inget problem, men det är i början man behöver det.

Men förutom det så är detta ett av de bästa spelen jag har spelat i hela mitt liv, har 160 timmar i det och älskar det fantastiskt mycket. Känns som jag drar ut på det lite nu med, vill inte att det ska ta slut. Älskar karaktärer, story och gillar stridssystemet även om det sistnämna som sagt är lite svårt att komma in i. Tycker detta är ett måste om man har en switch och gillar rpg och äventyr. Min GotY, gillar t.o.m. spelet mer än nya Zelda även om jag tycker att BotW är ett mer banbrytande spel.

Angående de engelska rösterna, tyckte också att de kändes cringe i början och körde med japanska men bytte tillbaka efter ett tag för jag tyckte det är skönare att läsa och höra samtidigt och ångrar mig inte. Tycker rösterna växer på en och nu tycker jag dom är riktigt charmiga.
Är 20 timmar in och på chapter 5 nu och spelet bara växer. Musiken fastnar i ens huvud så man går runt och nynnar på dem under dagen när jag inte spelar. Storyn växer. Combaten är ok men som du säger förklaras det dåligt och man kan inte gå tillbaka för att se tutorialen. Nu är det lite försent för mig att ta kort på skiten men ja får väl erkänna att jag dragit ned difficulty till easy för nu så får jag kanske dra upp det på normal när jag hajat alla funktionerna då en del av bossarna var lite svåra.

Gillar också systemet med blades. Har blivit ganska beroendeframkallande i typisk jrpg anda likt pokemon och digimon och samla på sig blades, levla dem för nya skills och skicka ut dem på merc missions. Nu kom ju spelet förra året men kan absolut se detta som ett av förra årets bästa spel alla kategorier. Nu är jag ju inte klar än men definitivt en contender.
Citera
2018-03-23, 20:19
  #5
Medlem
Ja, Xenoblade Chronicles 2 är ett av de bästa singleplayer-spelen som finns tillgängliga till Switch, tillsammans med Breath of the Wild och Super Mario Odyssey.

Spelet börjar rätt bra, sedan blir det lite trögt efter kapitel 1, för att sedan konstant bli bättre och bättre. Och precis som originalet så blir det just bättre ju längre man spelar. Musiken är extremt bra, karaktärerna är bra, och jämfört med originalet så är sidequesten väldigt mycket bättre (de var hemska i originalet).

Det finns dåliga saker givetvis, som det där minispelet Tiger Tiger som inte borde existera i spelet (åtminstone inte vara så centralt). Jag var personligen inte så förtjust i "skämten" eller "situationerna" som dök upp lite här och där, vilket gjorde att jag ville ta fram skämskudden, men detta är nitpicks då de inte förstörde helhetsupplevelsen.

Jag vet inte vad mer som finns att säga. Jag tycker för övrigt att man ska i det längsta undvika att spela på "easy" då det är den lates utväg. Googla hellre och lär dig systemet, för stridssystemet är ett av spelets absoluta styrkor. Det är tillfredsställande att kunna ta ner ett kraftfullt monster/fiende som egentligen borde slå skiten ur dig, men genom att spela spelet på rätt sätt kan även mycket kraftfulla monster/fiender besegras. Jag hade inte tillgång till något "easy mode" och jag är glad för det.

Jag skulle inte säga att spelet är lika bra som originalet. Däremot finns det aspekter i spelet som är mycket bättre (som sidequests)... men det är fortfarande ett mycket bra spel och en värdig uppföljare till mästerverket till Wii.
__________________
Senast redigerad av ABC. 2018-03-23 kl. 20:25.
Citera
2018-03-30, 22:15
  #6
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ursäkta wall of text men detta spel är helt sinnesjukt fantastiskt bra. En av de bästa spelupplevelserna jag haft. Hade jag bara gått på upplevelsen och storyn hade det varit en 10. Tyvärr har spelet några brister i sitt gameplay som drar ned betyget lite.

Men älskade verkligen storyn. Karaktärerna var grymma. Framförallt poppi och masterpoon. Gav mig många skratt. Hur underbart par var inte det? Japaner är också grymma på att skapa "bad guys" i spel. Jin. Riktigt grym karaktär. Hela gänget med malos och mikhail och allt vad dem hette var välgjorda. Där skiljer sig verkligen japanerna från väst. I väst så är det alltid någon psykopatisk galning som älskar att döda. Jin malos och dem andra hade verkligen en intressant backstory som gjorde att man kunde sympatisera och förstå deras handlingar och viljor. Finns så många djup och teman i xenoblades story också. 60 timmars lång jävla rollercoaster av grått skratt häftiga actionsekvenser, ja allt mellan himmel och jord.

Och musiken. My god. Älskar dem trallvänliga tracksen i dem olika villages så som torigoth och argentum. Grymma battle tracks. Framförallt counterattack och jins battle theme.

Ska man nämna något negativt då så märker man att switchen inte riktigt klarar spelet. Väldigt segt att ladda grafiken. Det är iförsig inte spelet det är fel på utan konsolen som är för svag tyvärr. Rent tekniskt är det inget mästerverk heller. ser ut som många ps3 spel gjorde typ 2010.

Har redan varit inne på avsaknad av tutorils och den svåra navigationen och point markers så ska inte gå in på det igen. Men saknar ochså en field guide. Egentligen helt obegripligt att något sådant inte finns. Är ju ett måste i ett jrpg för att hålla reda på alla monster och items/vapen/blades man samlar på sig i spelet.

Ska nu försöka nå dev level 5 på alla ställen, klara några side quest och försöka levla upp mercs och samla på mig några ytterligare rare blades innan jag lägger spelet på hyllan.

Spelet får 9,5 av mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback