Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-20, 08:43
  #1
Medlem
mayhemorders avatar
Köpte nyligen en Technics 1210. Har inte mycket erfarenhet av att spela (mixa) på en sen innan. Skivspelaren hade lite ytliga skavanker. Ser att många av de spelarna som läggs upp begagnade, sägs vara nyservad. Denna är inte det.

Vad innebär en service? Hur vet jag om min behöver servas? Kan motor i den bli slöare eller liknande, som kan åtgärdas vid en service? Va ligger en vanlig service på i pris?

Kommer säkert fler frågor
Citera
2018-03-20, 14:08
  #2
Medlem
Mandingos avatar
Service behövs när den börjar låta illa/glappa/tappa ena kanalen... i övrigt är det en pansarvagn... jag bytte tonarmen på min ena för nåt år sen när den bara gav ljud i vänsterkanalen... passade även på att få popuplampan och sladdarna bytta... låter den bra och snurrar så funkar den som den ska, resten är kosmetiskt...
Citera
2018-03-20, 14:44
  #3
Medlem
mayhemorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandingo
Service behövs när den börjar låta illa/glappa/tappa ena kanalen... i övrigt är det en pansarvagn... jag bytte tonarmen på min ena för nåt år sen när den bara gav ljud i vänsterkanalen... passade även på att få popuplampan och sladdarna bytta... låter den bra och snurrar så funkar den som den ska, resten är kosmetiskt...

Gott. Då kan jag pusta ut lite. Just nu är det bara kosmetisk o lampan till pitchen. Nåt jag kan leva utan. tack för svar!!
Citera
2018-03-23, 22:11
  #4
Medlem
mayhemorders avatar
Funderar på att byta ut pitchen, eftersom att det känns som att den ändå behöver kalibreras. Kan man installera en pitch-slider för mk5 i en mk2?
Citera
2018-04-24, 21:12
  #5
Medlem
Mina 1210 skulle nog också behöva lite "vårstädning" då de har stått i ett garage sedan början av 1990-talet, mer eller mindre orörda innan jag köpte dem till ett bra kompispris. Vet någon en bra butik/företag som sysslar med sådant som ligger så nära Lund som möjligt? Kanske https://www.highway.nu/ i Lomma kan fixa den biten, men jag är osäker. Får väl ringa/maijla dem och fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback