Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-20, 12:51
  #25
Medlem
Megaforces avatar
Det brukar alltid finnas någon verkstad i närheten av bilprovningen och det brukar gå bra att få köra bilen direkt dit eller så lämnar man bilen på bilprovningens parkering så hämtar verkstadspersonalen bilen.
Citera
2018-03-20, 14:09
  #26
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Skit i böterna, det som kan hända i ditt fall är att du dör och då spelar inte böter så stor roll. En brusten fjäder kan åka in i däcket och tvärlåsa hjulet. Händer det i fel situation så kanske du sitter i fronten på en Scania. Det hände en kollega till mig, han lyckades hålla bilen kvar på vägen men det finns väl ingen garanti för att du lyckas med det. Brustna fjädrar, särskilt i framvagnen är inget att leka med.

Även bak då risken få sladd är stor. Jag har kört på något en gång så luften gick ur däcket fort på en större väg och det var inte roligt alls så det är inte lätt att vara kvar på vägen. Är det någon som inte är snabb kan det bli en rejäl olycka
Citera
2018-03-20, 15:21
  #27
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Skit i böterna, det som kan hända i ditt fall är att du dör och då spelar inte böter så stor roll. En brusten fjäder kan åka in i däcket och tvärlåsa hjulet. Händer det i fel situation så kanske du sitter i fronten på en Scania. Det hände en kollega till mig, han lyckades hålla bilen kvar på vägen men det finns väl ingen garanti för att du lyckas med det. Brustna fjädrar, särskilt i framvagnen är inget att leka med.

Hänt mig med, fjädern på vänster framhjul gick av under färd och rakt in i däcket på 90-väg. Bilen ville plötsligt in i motsatt körfält.

Det är korkat att ens vilja försöka ta sig ut i trafiken med vetskapen om att man har en brusten fjäder. Om verkstaden ligger ett par kvarter bort och TS ska hålla cykelfart så tycker jag väl att det går an, så länge han inte är i vägen för någon.
Citera
2018-03-20, 16:06
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
så länge han ska till verkstan o laga bilen bilen är det ingen fara om dom inte ändrat det vill säga
Men läs på istället för att sitta och gissa det räcker med att du tittar på baksidan av ett besiktningsprotokoll där står vad som gäller klart och tydligt och det är inget som har ändrats de senaste 30 åren vad gäller körförbud..
__________________
Senast redigerad av lokalen 2018-03-20 kl. 16:12.
Citera
2018-03-20, 22:03
  #29
Medlem
LaFawnduhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Skit i böterna, det som kan hända i ditt fall är att du dör och då spelar inte böter så stor roll. En brusten fjäder kan åka in i däcket och tvärlåsa hjulet. Händer det i fel situation så kanske du sitter i fronten på en Scania. Det hände en kollega till mig, han lyckades hålla bilen kvar på vägen men det finns väl ingen garanti för att du lyckas med det. Brustna fjädrar, särskilt i framvagnen är inget att leka med.

Tack för all hjälp, ni lyckades skrämma upp mig så ja bärgade bil-fan sura pengar men hälsan är i behåll !
Citera
2018-03-21, 21:33
  #30
Medlem
ja bara köra på så länge det inne skärmen inte tar i
Citera
2018-03-24, 14:37
  #31
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Svensk Bilprovning lär väl vara trovärdiga.

"Om fordonet har så allvarliga fel att det får körförbud, måste fordonet bärgas från besiktningsstationen. Körförbudet gäller tills en ny besiktning har gjorts. När felen är åtgärdade får fordonet köras till besiktningsstation för ny kontrollbesiktning."


https://www.bilprovningen.se/kundser...korforbud.html
Hur ska man tolka det där då? Tycker det var väldigt tvetydigt.
Citera
2018-03-24, 14:41
  #32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Hur ska man tolka det där då? Tycker det var väldigt tvetydigt.
Ja onekligen, det där borde de omformulera. Den sista meningen innebär ju att mittenmeningen borde lyda "Körförbudet gäller tills en ny besiktning har gjorts eller felet som föranledde körförbudet har åtgärdats."
Citera
2018-03-24, 18:40
  #33
Medlem
pollenpers avatar
Kör diskret så inte polisen ser dig.
Bromsslangen sprack på bilprovningen och fick spansk flagga.
Jag körde hem den efter kontorstid.
Inte så farligt långt i en småstad.

Men det var ovanlig känsla med en automat som drev på i korsningarna. Neutralläge och handbroms.
Citera
2018-03-24, 22:00
  #34
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaFawnduh
Tack för all hjälp, ni lyckades skrämma upp mig så ja bärgade bil-fan sura pengar men hälsan är i behåll !

Bra där!
Bilprovningen delar inte ut körförbud om det absolut inte behövs och jag har också hört läskiga storys om fjädrar som låst hela hjulet.
Jag var själv med om att ett bromsrör började spraya bromsvätska på bilprovningen, efter en del dividerande så fick jag en 2:a eftersom bilen fortfarande var körbar och hade bromsar och det tyckte jag var rätt schysst av dem. Fixades snabbt som ögat!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback