Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-19, 22:11
  #1
Medlem
LaFawnduhs avatar
Hej!

Jag besiktigade min BMW igår och den fick omedelbart körförbud för en framfjäder brustit på mitten. Jag får alltså inte ens åka till verkstad.

Tycker detta känns orimligt, han va sjukt nogrann dessutom. Godkände inte ett stenskott som gått igenom i 5 år (på samma jävla besiktningsfirma) går det inte att smygköra en mil till verkstaden försiktigt som fan när mörkret lagt sig lite?
__________________
Senast redigerad av LaFawnduh 2018-03-19 kl. 22:15.
Citera
2018-03-19, 22:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaFawnduh
Hej!

Jag besiktigade min BMW igår och den fick omedelbart körförbud för en framfjäder brustit på mitten. Jag får alltså inte ens åka till verkstad.

Tycker detta känns orimligt, han va sjukt nogrann dessutom. Godkände inte ett stenskott som gått igenom i 5 år (bla. På samma jävla brsiktningsfirma) går det inte att smygköra en mil till verkstaden försiktigt som fan när mörkret lagt sig lite?



till verkstan är okay att köra men ingen annan stans så länge det inte är fixat,,,
Citera
2018-03-19, 22:30
  #3
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
till verkstan är okay att köra men ingen annan stans så länge det inte är fixat,,,
Nej, ett körförbud innebär väl just körförbud. Bilen måste således bärgas.

...däremot får du köra från verkstaden och kortast möjliga väg till besiktning efter att man reparerat den.
__________________
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2018-03-19 kl. 22:32.
Citera
2018-03-19, 22:32
  #4
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaFawnduh
Hej!

Jag besiktigade min BMW igår och den fick omedelbart körförbud för en framfjäder brustit på mitten. Jag får alltså inte ens åka till verkstad.

Tycker detta känns orimligt, han va sjukt nogrann dessutom. Godkände inte ett stenskott som gått igenom i 5 år (på samma jävla besiktningsfirma) går det inte att smygköra en mil till verkstaden försiktigt som fan när mörkret lagt sig lite?

Man får inte köra en bil med körförbud men man kan ju. Har du fått flaggan i framrutan så syns det väl men du får smyga lite försiktigt till verkstaden och hoppas på det bästa
Citera
2018-03-19, 22:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Nej, ett körförbud innebär väl just körförbud.

....... Inte alltid dock.
Citera
2018-03-19, 22:35
  #6
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
Jo, du får köra kortast, lämpliga väg till verkstad.
Jag betvivlar detta. Kan du hänvisa till någon trovärdig sida där denna info går att läsa?
Citera
2018-03-19, 22:36
  #7
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
Jo, du får köra kortast, lämpliga väg till verkstad.
Användningsförbud eller avställt fordon får där emot inte brukas alls.

Det gäller 2:or, 3:or som detta handlar om innebär körförbud även om man kör till verkstaden. Bärgning alltså! Vad skulle annars skilja 2:or från 3:or!
Citera
2018-03-19, 22:37
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag betvivlar detta. Kan du hänvisa till någon trovärdig sida där denna info går att läsa?

Man får "provköra i samband med reparation", men om att "köra till verkstaden" platsar där, vete17..
Citera
2018-03-19, 22:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag betvivlar detta. Kan du hänvisa till någon trovärdig sida där denna info går att läsa?

Jag va lite väl hastig i att svara innan ha läst allt.

Körförbud för att du tex inte har besiktigat i tid får du köra kortast väg till verkstad och besiktning.

Har du där emot fått körförbud efter en besiktning, kontrollbesiktning eller flygande besiktning av polis så måste bilen bärgas.
Citera
2018-03-19, 22:38
  #10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Nej, ett körförbud innebär väl just körförbud. Bilen måste således bärgas.

...däremot får du köra från verkstaden och kortast möjliga väg till besiktning efter att man reparerat den.

Ja det är så som du skriver
Citera
2018-03-19, 22:40
  #11
Medlem
Är inte TS läskunnig, bara att läsa på protokollet. Du måste bärga fordonet.
Citera
2018-03-19, 22:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag betvivlar detta. Kan du hänvisa till någon trovärdig sida där denna info går att läsa?

Svensk Bilprovning lär väl vara trovärdiga.

"Om fordonet har så allvarliga fel att det får körförbud, måste fordonet bärgas från besiktningsstationen. Körförbudet gäller tills en ny besiktning har gjorts. När felen är åtgärdade får fordonet köras till besiktningsstation för ny kontrollbesiktning."


https://www.bilprovningen.se/kundser...korforbud.html
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback