Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-19, 20:12
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Jag tror att levern producerar mera blodfetter om en person småäter. Exempelvis äter mackor varje timme. Stämmer detta?
Citera
2018-03-19, 20:49
  #2
Medlem
Torpedullas avatar
Nej. Levern producerar kolesterol. Äter du mycket kolesterol drar levern ner på sin produktion. Kolesterol är helt ointressant. Det är helt ute att bry sig om kolesterol. Minns du att man inte skulle äta ägg för några år sen? Det snacket är helt ute nu. Du blir fet av att äta mackor men det har inget med kolesterol att göra. Dra ner på mjöl och socker.
Citera
2018-03-19, 21:23
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Nej. Levern producerar kolesterol. Äter du mycket kolesterol drar levern ner på sin produktion. Kolesterol är helt ointressant. Det är helt ute att bry sig om kolesterol. Minns du att man inte skulle äta ägg för några år sen? Det snacket är helt ute nu. Du blir fet av att äta mackor men det har inget med kolesterol att göra. Dra ner på mjöl och socker.

Ok, för jag hade 4.4 i LDL kolesterol (läkarna rekommenderar max 3.0 eller ännu lägre enligt nyare rekommendationer). HDL var normalt. Jag är ganska smal/normal, motionerar rätt mycket och styrketränar, så läkaren sade "det var ju konstigt, du ser inte ut som någon som har högt kolesterol".Triglycerider var också högt. Alla andra värden är inom det normala som tagits.

Skulle gärna vila få levern producera mindre kolesterol så att mina blodkärl inte sätt igen. Vad är din uppfattning om saken?
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-19 kl. 21:41.
Citera
2018-03-19, 21:27
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ok, för jag hade 4.4 i LDL kolesterol (läkarna rekommenderar max 3.0 eller ännu lägre enligt nyare rekommendationer). HDL var normalt. Jag är ganska smal/normal, motionerar rätt mycket och styrketränar, så läkaren sade "det var ju konstigt". Alla andra värden är inom det normala som tagits.

Skulle gärna vila få levern producera mindre kolesterol så att mina blodkärl inte sätt igen. Vad är din uppfattning om saken?

Vad är det exakt du går omkring och småäter på då? "Mackor" säger inte så mycket.
Citera
2018-03-19, 21:30
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vad är det exakt du går omkring och småäter på då? "Mackor" säger inte så mycket.

Vanligast att jag gör tre smörgåsar med grovt bröd, smör och ost på, mums. Det kan ske 4 gånger per dag. Sedan äter jag frukost, lunch och middag. (Jag har slutat upp med småätandet nu för att se om det påverkar kolesterolet).

Ett tag åt jag ett paket ostbågar flera gånger i veckan och ett paket 100 eller 200 gram Marabou chockad för jag menar jag är inte överviktigt och kan göra det. Men detta har jag slutat med. Jag gick faktiskt upp i vikt av den vanan. Nu har lag gått ner 4 kg sedan dess.

Sedan dricker jag ett antal folköl i veckan i bland 5 dagar i veckan. Sen sov jag väldigt dåligt när jag tog det här testet vid 2016. I dag sover jag helt okej på natten. Hur kolesterolet är i dag vet jag inte alls.

Jag tog prov också runt 2015 och då var det ännu högre. 2016 sade läkaren att det går nedåt och det är på rätt väg. Men jag vill ha ännu lägre LDL kolesterol och lägre triglycerider. Det är vad jag vet mitt ända hälsoproblem.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-19 kl. 21:35.
Citera
2018-03-19, 21:34
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vanligast att jag gör tre smörgåsar med grovt bröd, smör och ost på, mums. Det kan ske 4 gånger per dag. Sedan äter jag frukost, lunch och middag. (Jag har slutat upp med småätandet nu för att se om det påverkar kolesterolet).

Sedan dricker jag ett antal folköl i veckan i bland 5 dagar i veckan. Sen sov jag väldigt dåligt när jag tog det här testet vid 2016. I dag sover jag helt okej på natten. Hur kolesterolet är i dag vet jag inte alls.

Jag hade förhöjt kolestrol för något år sedan. Läkaren frågade vad jag smååt.. Ostmackor! Fick rådet att dra ner på osten, gå över till magrare ost, och bre på tunnare lager smör. Följde rådet, och kolestrolet gick ner. Funkade för mig. (Ja, det var rågbrödsmackor, grova, men det är bra, det var osten och smöret (äkta smör) som var bovarna.)

(Blev jäkligt sugen på en ostmacka nu..)
Citera
2018-03-19, 21:38
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag hade förhöjt kolestrol för något år sedan. Läkaren frågade vad jag smååt.. Ostmackor! Fick rådet att dra ner på osten, gå över till magrare ost, och bre på tunnare lager smör. Följde rådet, och kolestrolet gick ner. Funkade för mig. (Ja, det var rågbrödsmackor, grova, men det är bra, det var osten och smöret (äkta smör) som var bovarna.)

(Blev jäkligt sugen på en ostmacka nu..)

Haha, okej jag äter mycket ost. Det är inget jag tänkt på. Jag äter gärna ett helt paket med skivad ost om jag får tillfälle. Jag gick faktiskt och köpte mögelost och Portsalut regelbundet bara för att bara mumsa i mig.

Tackar för ditt svar, jag ska från nu följa det rådet.
Citera
2018-03-19, 22:04
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Även genetiska faktorer påverkar kolesterolvärdet, givetvis påverkar levnadsvanor också, trotts att man är normalviktig och rör på sig regelbundet. Att skära ner på det mättade fettet (ost i ditt fall) är förmodligen positivt i det avseendet, beror ju även på hur din kost i helhet ser ut, och försöka få i sig mer av det omättade/fleromättade fettet. Det är dock rikt på kalorier, så du behöver inte överdriva intaget. Livsmedel som oliv/rapsolja, vissa nötter, lax, makrill m.m, även frukt och grönt är bra.
Citera
2018-03-22, 12:06
  #9
Medlem
Det säljs statiner för närmare 200 miljarder varje år och är det mest sålda läkemedlet. Läkemedelsindustrin tillsammans med läkarna håller myten levande att högt kolesterol är farligt när det snarare är tvärt om. Finns inga som helst vetenskapliga belägg för att högt kolesterol är farligt. Ät fett, skippa det farliga sockret och stärkelserik mat så lever du länge!
https://image.bokus.com/images/97891...vid-liv_haftad
Citera
2018-03-22, 14:00
  #10
Medlem
Torpedullas avatar
Kolesterolmyten slog man hål på för länge sedan. Men den lever kvar i all oändlighet verkar det som. Det är mumma för läkemedelsföretagen att få medicinera en frisk befolkning livslångt. Fatta grejen!!! Skit i kolesterolråden. Läs på. Det finns massor med seriös forskning från bl a USA. Jag har träffat ett stort antal patienter med hjärtinfarkt. INGEN har haft högt kolesterol.
Citera
2019-11-07, 06:16
  #11
Medlem
Mayahems avatar
Vi människor producerar kolesterol naturligt så tänk på vad du äter och motionera regelbundet tjockis.

En intressant tankeställare. Tigrar producerar vitaminerna vi behöver från växtriket naturligt.
Citera
2019-11-18, 20:50
  #12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Vi människor producerar kolesterol naturligt så tänk på vad du äter och motionera regelbundet tjockis.

En intressant tankeställare. Tigrar producerar vitaminerna vi behöver från växtriket naturligt.

Jag är inte överviktig. Däremot har jag druckit för mycket vitt vin. För jag bytte ut öl mot vin och vin innehåller ännu mera socker. Vilket ökar på dåliga blodfetter. Så nu har jag övergått till att dricka öl igen. Jag motionerar också ganska regelbundet, men jag bör väl spänna på mig skorna och springa runt här i landskapet ett par timmar i veckan iaf.

Men under en period så motionerade jag flera timmar varje dag, jag ägnade mig åt powerwalking 4 timmar per dag och det hjälpte inte mycket. Men ganska mycket för att på senare har jag varit mera inaktiv och jag kan följa nivåerna av triglycerider diagramvist att dom gått genom taket pga min inaktiva livsstil och godisätande. Min slutsats är att det räcker äta godis varje dag vilket jag gjort så ökar blodfetterna till dåliga nivåer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback