Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-19, 20:06
  #1
Medlem
Hej!

Har köpt ett moderkort på ebay som det är lite bråttom att testa klart, jag har nu installerat allting i men när jag startar kommer inte burken igång.

Tänkte testa med ett annat grafikkort, vad behöver jag till ett moderkort ga-x79-up4?

Behöver inget flashigt grafikkort, bara det funkar
__________________
Senast redigerad av akasa 2018-03-19 kl. 20:34.
Citera
2018-03-19, 20:09
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akasa
Hej!

Har köpt ett moderkort på ebay som det är lite bråttom att testa klart, jag har nu installerat allting i men när jag startar kommer inte burken igång.

Tänkte testa med ett annat grafikkort, vad behöver jag till ett moderkort ga-x79-up4?

Behöver inget flashigt bara det funkar

Testa utan grafikkort och kolla om burken går igång. Den har väl möjlighet till integrerad grafik? (Du ger väldigt lite info, och jag orkar inte googla på ditt MOBO)
Citera
2018-03-19, 20:16
  #3
Medlem
Nix det finns inget sånt. https://www.gigabyte.com/Motherboard...-UP4-rev-10#ov

Har blivit rekommenderad Gigabyte GeForce GT 1030, finns nåt annat billigare?
__________________
Senast redigerad av akasa 2018-03-19 kl. 20:28.
Citera
2018-03-19, 20:19
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akasa
Behöver inget flashigt bara det funkar
Vad som helst, i stort sett, som matchar expansionsporten på moderkortet.
Citera
2018-03-19, 20:23
  #5
Medlem
är kass på sånt här. Ge mig ett billigt kort som funkar bara
Citera
2018-03-19, 22:20
  #6
Medlem
oldeubois avatar
Vad är det för grafikkort du har provat med? Kan det hända att du behöver flasha BIOS för att få ett nyare grafikkort att fungera? Har du anslutit både 8- och 24-pin från PSU till mobo? Ge oss lite mer att gå på.
Citera
2018-03-19, 23:47
  #7
Medlem
tack för responsen.

Det heter iallafall Radeon HD 7470 2g ddr3 D.

Ett gammalt kort alltså... det är inte helt säkert att kortet funkar det kan ha bränts i en moderkorts short circuit (kortslutning). Dock vet jag inte det heller säkert. Det är alltså bland annat det vi försöker ordna upp här.

En idé är att testa kortet i en annan dator, ska nog ta det till en butik imorrn och fråga om de kan kolla. Men tills dess tar jag gärna emot tips, gärna nåt billigt bara det funkar med det moderkort jag har nu och en https://www.inet.se/produkt/6900025/...paign=prisjakt

Det som händer vid uppstart är att cpu-fläkten, grafikkort fläkten, psu-fläkten snurrar för fullt. Sen andra fläkten brevid heatsinken (båda är noctuas) snurrar inte, den försöker klent komma igång men blir inget av det. (chassi fläkten snurrar inte). Så kommer det alltså igång det snurrar lite, sen powers systemet down och sen återuprepar sig det hela.

Svart på skärmen.
__________________
Senast redigerad av akasa 2018-03-19 kl. 23:50.
Citera
2018-03-20, 17:01
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akasa
Det som händer vid uppstart är att cpu-fläkten, grafikkort fläkten, psu-fläkten snurrar för fullt. Sen andra fläkten brevid heatsinken (båda är noctuas) snurrar inte
Ta en bild av hur datorn ser ut invändigt, stor tydlig och högupplöst så man verkligen ser, och lägg upp på imgur eller annan liknande site som inte kräver inlogg/medlemsskap för att se den.
Jag hänger iaf inte med i vad du refererar till med "andra fläkten brevid heatsinken", det är liksom inte lätt när man inte sett datorn ifråga att veta vad som finns bredvid vad och vad det är.

Kortslutet moderkort, hur kommer det sig? Vad har bytts efter detta?

Ange fabrikat och modellnummer på samtliga dessa grejor: Chassi, processor, kylare, minnen, lagringsmedia(ssd/hdd) och eventuella andra delar. Både de som fanns först och de som finns nu, efter moderkortsbytet.
Citera
2018-03-20, 20:02
  #9
Medlem
Ok det har löst sig.

Återstår dock lite småsaker som jag kan återkomma till senare i veckan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback