Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-20, 13:54
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeiligeMakkaroni
Förstärkaren har 2 par utgångar. Om den "trasiga" högtalaren låter perfekt på A-utgången börjar luta åt att du kanske har problem med förstärkaren.
Den har bara två KANALER. Högtalaren kan bi-ampas, men inte heller det förklarar hans beskrivning.
Citera
2018-03-20, 14:34
  #14
Medlem
Mullrets avatar
Felet tyder på du inte har anslutit högtalaren korrekt i förstärkaren. Antagligen inte på det par som är RÖD/SVART utan en tåt går till andra paret RÖD/SVART på förstärkaren.
Citera
2018-03-20, 22:44
  #15
Medlem
Update, det "dåliga ljudet" har nu försvunnit när jag kopplade in högtalarna i den övre utgången på högtalaren.

Däremot måste jag ha problem med min stereo, eftersom ljudet på den högtalare som är inkopplad till att vara vänster högtalare har ett mycket lägre ljud. De vill säga att både vänster och höger högtalare fungerar fint om de är inkopplade i höger ingång och kör ensamma. Men när jag kopplar in en högtalare i den vänstra ingången är ljudet mycket svagt.

Beställde från Tyska amazon så det kan bli lite knepigt att skicka tillbaks.

edit använder de undre utgångarna på högtalarn nu.
Citera
2018-03-20, 23:36
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrDayum
Update, det "dåliga ljudet" har nu försvunnit när jag kopplade in högtalarna i den övre utgången på högtalaren.

Däremot måste jag ha problem med min stereo, eftersom ljudet på den högtalare som är inkopplad till att vara vänster högtalare har ett mycket lägre ljud. De vill säga att både vänster och höger högtalare fungerar fint om de är inkopplade i höger ingång och kör ensamma. Men när jag kopplar in en högtalare i den vänstra ingången är ljudet mycket svagt.

Beställde från Tyska amazon så det kan bli lite knepigt att skicka tillbaks.

edit använder de undre utgångarna på högtalarn nu.
Sitter det ett bleck mellan INgångarna på högtalarna?
Citera
2018-03-21, 13:28
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Sitter det ett bleck mellan INgångarna på högtalarna?


Vad är ett bleck?
Citera
2018-03-21, 13:44
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrDayum
Vad är ett bleck?
En förbindelse mellan hjärnhalvorna.
Citera
2018-03-21, 13:47
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Sitter det ett bleck mellan INgångarna på högtalarna?


Om bleck är den metallplåt som sitter mellan högtalare och högtalarkabel så har dem det ja.
Citera
2018-03-21, 13:50
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrDayum
Om bleck är den metallplåt som sitter mellan högtalare och högtalarkabel så har dem det ja.
Då spelar det alltså ingen roll vilken ingång du använder.
Citera
2018-03-21, 13:51
  #21
Medlem
Problemet verkar inte ligga i högtalarna utan i förstärkaren. Dels presterar den högtalare som är inkopplad i vänster del av förstärkaren sämre och dels verkar balans justeraren helt trasig eftersom musiken som är inkopplad i högeringång inte tystnar även fast jag drar justeraren längst till vänster.
Citera
2018-03-21, 14:04
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrDayum
Problemet verkar inte ligga i högtalarna utan i förstärkaren. Dels presterar den högtalare som är inkopplad i vänster del av förstärkaren sämre och dels verkar balans justeraren helt trasig eftersom musiken som är inkopplad i högeringång inte tystnar även fast jag drar justeraren längst till vänster.
Fråga El Goog om överhörning och kanalseparation. Det behöver inte vara fel på förstärkaren bara för att det inte blir helt tyst. Läs manualen. http://www.se.onkyo.com/downloads/2/..._A-9010_En.pdf
Citera
2018-03-21, 14:27
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Fråga El Goog om överhörning och kanalseparation. Det behöver inte vara fel på förstärkaren bara för att det inte blir helt tyst. Läs manualen. http://www.se.onkyo.com/downloads/2/..._A-9010_En.pdf


Egentligen bryr jag mig inte om balansproblemet. Jag hade tänkt ändå att bara ha den i mitten.

Däremot tycker jag det är oerhört jobbigt att det bara kommerljud från en av högtalarna i taget. Det spelar ingen roll om både eller bara en är inkopplad, den högtalare som är ihoppkopplad som höger låter betydligt lägre.
Citera
2018-03-21, 14:30
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrDayum
Egentligen bryr jag mig inte om balansproblemet. Jag hade tänkt ändå att bara ha den i mitten.

Däremot tycker jag det är oerhört jobbigt att det bara kommerljud från en av högtalarna i taget. Det spelar ingen roll om både eller bara en är inkopplad, den högtalare som är ihoppkopplad som höger låter betydligt lägre.
Grejen är att jag inte köper din förklaring. Om det finns ett bleck mellan högtalarkontakterna, spelar det ingen roll vilken ingång du väljer att ansluta högtalarkabeln till. Om det inte finns ett bleck fungerar bara den ena högtalaren, alltså antingen diskanten ELLER basen. Såna här menar jag. https://www.hembiobutiken.se/temasid...ina-hogtalare/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback