Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-19, 16:55
  #1
Medlem
Hej!

Började idag nytt jobb, och fick en Samsung S8. En telefon som ej har stöd för dual-sim. Saken är den att jag själv har en Samsung S7 som verkligen sjunger på sista versen. Det jag däremot inte är särskilt intresserad av är att ha dubbla telefoner, pga omständigt att hela tiden släpa på två. Måste ha ett separat nummer från jobbet, går inte att använda mitt privata nummer.

Frågan jag ställer: Hur kan jag på bästa vis koppla samman två telefoner i form av vidarekoppling av såväl samtal samt sms från min privata telefon. Går det att ordna så att mitt privata nummer kan synas när jag ringer ett privat samtal - hur?

Finns säkerligen många i samma sits, som har kommit på någon finurlig lösning.
Citera
2018-03-20, 07:15
  #2
Medlem
Raggarspinns avatar
Jag är rädd att du inte kan använda dina android-mobiler så som du vill.
Jag har själv ”kopplat ihop” privatmobil med jobbmobil men då använder vi iOS. Apple kallar det ”SMS-koppling” och ”samtal på andra enheter”. Det krävs att man använder samma Apple-ID på båda enheter.
Intressant om någon vet hur man kan göra liknande med android.
Citera
2018-03-20, 15:08
  #3
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag är rädd att du inte kan använda dina android-mobiler så som du vill.
Jag har själv ”kopplat ihop” privatmobil med jobbmobil men då använder vi iOS. Apple kallar det ”SMS-koppling” och ”samtal på andra enheter”. Det krävs att man använder samma Apple-ID på båda enheter.
Intressant om någon vet hur man kan göra liknande med android.

Nyfikenhet, får du även dina vanliga sms skickade till andra telefonen? Alltså inte imessageröran utan om en person utan iphone skickar ett vanligt sms? Att samtalen kopplas över kräver väl också att båda är i närheten eller på samma wifi?

Till TS så nej, det finns mig veterligen inget sätt att vidarekoppla sms fullt ut. Din operatör borde kunna hjälpa dig att vidarekoppla samtalen, och ringer du då med privattelefonen så visas så klart det numret utåt.
Citera
2018-03-20, 20:18
  #4
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Nyfikenhet, får du även dina vanliga sms skickade till andra telefonen? Alltså inte imessageröran utan om en person utan iphone skickar ett vanligt sms? Att samtalen kopplas över kräver väl också att båda är i närheten eller på samma wifi?

Till TS så nej, det finns mig veterligen inget sätt att vidarekoppla sms fullt ut. Din operatör borde kunna hjälpa dig att vidarekoppla samtalen, och ringer du då med privattelefonen så visas så klart det numret utåt.
Jag får både standard SMS och imessage på båda telefonerna. Det krävs att båda telefonerna är påslagna. Svarade jag på ett privat SMS med jobbmobilen så skickades det med mitt privata nummer.
Samtal på en annan enhet kräver precis som du skriver att båda telefonerna är påslagna och i samma nätverk.

Vidarekoppla SMS kanske fungerar med denna app. Och en vidarekoppling av samtal till jobbmobilen så är man halvvägs.
https://play.google.com/store/apps/d...eeSmsForwarder
Citera
2018-03-20, 20:45
  #5
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag får både standard SMS och imessage på båda telefonerna. Det krävs att båda telefonerna är påslagna. Svarade jag på ett privat SMS med jobbmobilen så skickades det med mitt privata nummer.
Samtal på en annan enhet kräver precis som du skriver att båda telefonerna är påslagna och i samma nätverk.

Vidarekoppla SMS kanske fungerar med denna app. Och en vidarekoppling av samtal till jobbmobilen så är man halvvägs.
https://play.google.com/store/apps/d...eeSmsForwarder

Imponerande att enheterna skickar hela sms sinsemellan och även lägger din andra lur som avsändare, utan att internet behöver vara påslagna på båda också då eller? Annars så faller väl TS poäng lite ändå, att de faktiskt inte vidarekopplar på riktigt. Låter extra konstigt att de kan göra det helt utan operatörens medverkan, men häftigt! Då måste ju det även skickas faktiskta sms däremellan men med våra fria sms vi har idag så är det så klart inga kostigheter.
Citera
2018-03-21, 09:13
  #6
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Imponerande att enheterna skickar hela sms sinsemellan och även lägger din andra lur som avsändare, utan att internet behöver vara påslagna på båda också då eller? Annars så faller väl TS poäng lite ändå, att de faktiskt inte vidarekopplar på riktigt. Låter extra konstigt att de kan göra det helt utan operatörens medverkan, men häftigt! Då måste ju det även skickas faktiskta sms däremellan men med våra fria sms vi har idag så är det så klart inga kostigheter.
Apple’s lösning med SMS-koppling och samtal på annan enhet är tänkt att användas med en iPad som inte har SIM-kort. Men jag använde två iPhone istället. Min privata kunde ligga hemma eller i bilen och jobbmobilen användes i huvudsak när jag arbetade för alla samtal och SMS.
Mobilen behöver vara påslagen och ha internetuppkoppling, wifi eller mobildata.
Citera
2018-03-21, 09:24
  #7
Medlem
Raggarspinns avatar
Du skulle kunna vidarekoppla ditt privata nummer till jobbmobilen och om appen jag tipsade om tidigare fungerar så delas dina privata sms till jobbmobilen. Du behöver då bara bära med dig en mobil. Om du ringer eller svarar på ett sms så blir det ditt jobbnummer som syns för mottagaren.
Din privata kan ligga på kontoret, omklädningsrummet eller bilen så att du vid behov kan använda den.
Citera
2018-03-22, 06:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Började idag nytt jobb, och fick en Samsung S8. En telefon som ej har stöd för dual-sim.

Samsung - och även andra tillverkare - har flera olika modeller (t ex Samsungs A-serie, som är ngt mindre 'finessrik' än deras S-serie) för runt SEK2-3k som har Dual-SIM.

Köp en sån.
Citera
2018-03-22, 17:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Började idag nytt jobb, och fick en Samsung S8. En telefon som ej har stöd för dual-sim.
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Samsung - och även andra tillverkare - har flera olika modeller (t ex Samsungs A-serie, som är ngt mindre 'finessrik' än deras S-serie) för runt SEK2-3k som har Dual-SIM.

Köp en sån.

Såg förresten att ElGiganten säljer en Sony XA2 med 5,2" skärm och Dual-SIM för bara 3.490:- denna vecka, slå till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback