Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-19, 13:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Din stackare. Det låter jävligt jobbigt.

Men det finns en lösning!
Gå till vårdcentralen och beskriv ditt problem, då får du antagligen en blodtryckssänkande medicin. Vips! Så är problemet borta.

Lyssna på pappa nu, det finns hjälp att få. Ett enkelt besök på vårdcentralen fixar biffen.

Lycka till!!!

Du tror det kan vara så enkelt alltså? Vet du med säkerhet att sådan medicin skrivs ut för åkommor likt detta? Ska givetvis följa ditt råd hur som helst och se vad dom säger.
Citera
2018-03-19, 13:46
  #14
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Din stackare. Det låter jävligt jobbigt.

Men det finns en lösning!
Gå till vårdcentralen och beskriv ditt problem, då får du antagligen en blodtryckssänkande medicin. Vips! Så är problemet borta.

Lyssna på pappa nu, det finns hjälp att få. Ett enkelt besök på vårdcentralen fixar biffen.

Lycka till!!!



Ska man verkligen knapra Inderal om man inte har problem med blodtrycket?
Citera
2018-03-19, 13:51
  #15
Medlem
Knucklehugss avatar
Prova med betablockerare, det fungerar för en kompis som har extrem scenskräck men som älskar att spela i band på scen.
Citera
2018-03-19, 13:52
  #16
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Hade problem med dålig självkänsla som ung pga att jag var retad i skolan, och minns att jag rodnade redan när jag gick på lågstadiet. Har sedan dess till och från haft problem med rodnad, men hade under flertalet år ett "uppehåll" då jag helt slapp det. De senaste åren har jag däremot haft extrema problem med detta, så till den grad att det är ett hinder för mig både privat och i arbetslivet.

Började på ett nytt jobb för ett par år sedan och i början gick det bra, men efter ett tag började jag mer och mer att rodna. Jag minns att jag pratade med en kollega på lunchen och jag blev medveten om att hon just nu tittar på mig. Då började jag rodna, och sedan när jag insåg att jag var på väg att rodna blev det bara värre och värre och jag blev ILLRÖD i ansiktet. Givetvis förbannat pinsamt men jag fortsatte prata och efter ett tag försvann det och vi fortsatte prata. Dock har det bara blivit värre. När jag håller möten rodnar jag, när jag pratar med chefen rodnar jag, kollegor (även dom jag känner mig trygg med).

Detta gör att jag numera ofta undviker att äta lunch med kollegor och "går ut och lunchar med en kompis". Jag vet att undvikande är fel väg att gå, men nu har det gått nästan två år och jag har verkligen exponerats och det har snarare blivit värre. Nu kan det ske när jag pratar med kassörskan på snabbköpet, busschauffören och ibland bästa vännen. Det har liksom blivit en ond cirkel som jag inte kan bryta och det är otroligt jobbigt. Får väldigt sällan kommentarer om det men självklart ser folk detta. Har till och med provat hudfärgat smink men det lyser igenom i alla fall. Kan tillägga att om jag är ute på krogen och har druckit några öl händer det aldrig.

Vissa dagar kan jag dock slippa detta helt, och det är då en otroligt befriande känsla att kunna prata med mina kollegor och vänner obehindrat. Som person är jag nämligen ironiskt nog social och har lätt att prata med andra. Jag vet att jag är omtyckt på jobbet och folk har väl accepterat mig som den som rodnar, men för mig är det fortfarande förbannat jobbigt och handikappande.

Jag får ofta höra att jag ser bra ut och får komplimanger för både det ena och det andra (t ex att jag är intelligent). Ändå drabbas jag av detta, och det tär något otroligt på självkänslan. Så, vad ska jag göra?

Jag har lösningen på ditt problem! Sola solarium och/ eller smörj in dig med brun utan sol. Finns så bra bruncremer numera som verkligen ser ut som en snygg solbränna och snabbverkande är dom. Åhléns body care med avakadoolja är riktigt bra! Kostar en hunka!
Citera
2018-03-19, 13:55
  #17
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Hade problem med dålig självkänsla som ung pga att jag var retad i skolan, och minns att jag rodnade redan när jag gick på lågstadiet. Har sedan dess till och från haft problem med rodnad, men hade under flertalet år ett "uppehåll" då jag helt slapp det. De senaste åren har jag däremot haft extrema problem med detta, så till den grad att det är ett hinder för mig både privat och i arbetslivet.

Började på ett nytt jobb för ett par år sedan och i början gick det bra, men efter ett tag började jag mer och mer att rodna. Jag minns att jag pratade med en kollega på lunchen och jag blev medveten om att hon just nu tittar på mig. Då började jag rodna, och sedan när jag insåg att jag var på väg att rodna blev det bara värre och värre och jag blev ILLRÖD i ansiktet. Givetvis förbannat pinsamt men jag fortsatte prata och efter ett tag försvann det och vi fortsatte prata. Dock har det bara blivit värre. När jag håller möten rodnar jag, när jag pratar med chefen rodnar jag, kollegor (även dom jag känner mig trygg med).

Detta gör att jag numera ofta undviker att äta lunch med kollegor och "går ut och lunchar med en kompis". Jag vet att undvikande är fel väg att gå, men nu har det gått nästan två år och jag har verkligen exponerats och det har snarare blivit värre. Nu kan det ske när jag pratar med kassörskan på snabbköpet, busschauffören och ibland bästa vännen. Det har liksom blivit en ond cirkel som jag inte kan bryta och det är otroligt jobbigt. Får väldigt sällan kommentarer om det men självklart ser folk detta. Har till och med provat hudfärgat smink men det lyser igenom i alla fall. Kan tillägga att om jag är ute på krogen och har druckit några öl händer det aldrig.

Vissa dagar kan jag dock slippa detta helt, och det är då en otroligt befriande känsla att kunna prata med mina kollegor och vänner obehindrat. Som person är jag nämligen ironiskt nog social och har lätt att prata med andra. Jag vet att jag är omtyckt på jobbet och folk har väl accepterat mig som den som rodnar, men för mig är det fortfarande förbannat jobbigt och handikappande.

Jag får ofta höra att jag ser bra ut och får komplimanger för både det ena och det andra (t ex att jag är intelligent). Ändå drabbas jag av detta, och det tär något otroligt på självkänslan. Så, vad ska jag göra?

Jag har själv haft vissa nervösitetsgrejer samt något touretteskit som blinkar turbo ifall jag koncentrerar mig, är upspelt eller stressat. Jag fixar det genom att säga rakt ut att om.jag gör si och så så beror det på att jag automatiskt får den reaktionen om.blablabla.

Typ bara ge en disclaimer. Om jag blir röd i ansiktet ska ni inte ringa en ambulans - jag rodnar extremt ifall jag koncentrerar mig, är generat eller framför saker för publik.

Grejen är att om du bara sätter ord på rakt ut så tar det bort en del av stressen och sen om det händer blir det lättare att hantera. Med tiden kan du bli av med det. Jag har blitt helt av med min blyghet, fast touretten sitter kvar. Så jag brukar nu bara säga att om jag gör störiga ljud eller miner så är det inte med flit och att folk kan säga till mig så jag upptäcker det och kan försöka hållaigen.
Citera
2018-03-19, 13:55
  #18
Medlem
IQ1000minsts avatar
Jag hade samma problem som du och det finns en ganska enkel lösning. Om man kan öva upp förmågan att rodna på egen hand, alltså du sitter ensam hemma och försöker framkalla rodnad, så lär man sig till sist att bemästra rodnaden och den kommer inte spontant av sig självt längre.

Denna lösning tar en del tid och ansträngning och i början kan det kännas omöjligt men sakta men säkert så lär man sig kontrollera det. Räkna med att det kan ta lätt uppåt 20-30 timmar totalt, kanske mer.
Citera
2018-03-19, 13:57
  #19
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Du tror det kan vara så enkelt alltså? Vet du med säkerhet att sådan medicin skrivs ut för åkommor likt detta? Ska givetvis följa ditt råd hur som helst och se vad dom säger.
Ja och ja.

Har själv knapp kunskap om detta, men ska skicka ett PM till en användare som jobbar i paykiatrin. Denne kanske kan hoppa in i tråden och förklara bättre än mig.

Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Ska man verkligen knapra Inderal om man inte har problem med blodtrycket?
Om man rodnar lätt, ja. Det är inte farligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Prova med betablockerare, det fungerar för en kompis som har extrem scenskräck men som älskar att spela i band på scen.
Precis. Inderal är även en betablockerare.
Citera
2018-03-19, 19:36
  #20
Medlem
Tackar för alla svar jag fått. Vänligt av er att vilja hjälpa mig med detta jobbiga problem.
Citera
2018-03-19, 19:39
  #21
Medlem
Kickexs avatar
Om du bara får positiva kommentarer och inget nämnt om din rodnad så inser du väl att det bara sitter i ditt huvud?
Du rodnar och folk märker det säkert men med tanke på hur dom reagerar enligt dig så borde inte vara en anledning för dig att skita i att ha lunch med dom.

Som tidigare nämnt så kanske Kbt kan vara något för dig.
Citera
2018-06-07, 00:08
  #22
Medlem
Vet hur det är. Att klia sig i ansiktet innan man ska prata/ få uppmärksamhet på sig funkar. Betablockerare funkar också, och nu när det är sol så ge fan på att sola ansiktet en hel del! Jag jobbar mot detta problem dagligen, försöker applicera tankesättet att jag skiter i vad folk tycker om mig, rodnad är inte något som någon bryr sig, alla tänker bara på sig själv osv. Ha rpå nåt sätt lärt mig leva med detta och ha ett fullt fungerande bra liv ändå. Är också en social människa och jag känner att om jag inte skulle ha detta "problem" skulle jag vara ostoppbar och erövra världen.

Är fortfarande väldigt ung och vet att jag kommer ta mig igenom detta och bli starkare på andra sidan. Om du vill bolla idéer så är det bara att skicka ett PM - har en del tips och tricks för att handskas med detta som jag gärna delar med mig av.

Först och främst dock, ring KRY och berätta om ditt problem så får du Inderal utskrivet - det fick jag iaf. Har det nu men använder det bara som säkerhet när jag ska göra extra utsatta soicala grejer och försöker att inte knapra dom för mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback