Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-19, 20:46
  #25
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tycker det ser ok ut på bilden med en remsa asfaltspapp mellan betong och syll som sig bör för att förhindra att vatten sugs upp från betongen till träet.

Mjo men är en syll-pappen ok med tanke på det fuktpåslag som finns i en garageplatta?

Finns det spalt botten på gipset, eller står det dikt betong eller dikt mot syllpappen? Jag skulle inte göra sådär, skulle definitivt se till att få enn bättre brygga mellan golv och trä/gipskonstruktion.
Tex ett varv Leca först.

Behöver inte vara orsaken men kan vara.

Är garaget uppvärmt? Om inte så ska det vara helknasigt med plastfolie bakom gipsen...
Citera
2018-03-20, 07:47
  #26
Medlem
Hyr en fuktmätare av hög kvalite, så kan du mäta själv och se vart det verkar vara förhöjda värden.
Om det inte var alltför länge sedan fuktmätningen gjordes så kanske du kan kontakta den tekniker som gjorde mätning och få lite mer info.
Citera
2018-03-21, 10:00
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajttajt
"Noteringar:
Kraftigt förhöjda fuktvärden uppmättes i
garageväggarnas nedre delar. Fuktkvoten uppmättes till
40-50%, kritiskt värde för mikrobiell tillväxt är 17%. Se
fortsatt utredning "

Idag tänkte jag ta tag lite i garaget och försöka begripa mig på varför det är uppmätt till 40-50% fukt i nedre väggarna.
Jag valde att ta en sida av väggen och ta ner lite gips, och gipsen gick att ta ner väldigt lätt och blev mycket små bitar..
Jag har ingen erfarenhet av detta och tänkte med hjälp av er försöka fixa detta problem!
Så här såg det ut https://imgur.com/a/5THLg

Jag kunde inte känna just där att någonting var blöt. Gipsskivorna stod på nån plast och inte direkt mot betongen så hur kan de isåfall vara så hög fuktvärde om dom inte står direkt mot betongen?
Skruvarna som håll upp gipsskivorna var ju rostiga, så på något vis måste det ju komma vatten?
Jag tyckte också att träplankorna och isoleringsmaterialet såg fint ut..

Vad kan vara fel, och varför kan det vara så mkt fukt? nån som kan förklara en teori och vad jag bör göra?

Garaget har plats för 2 bilar, ingen värme så är runt 1-4 grader och 1 ventilation och golvbrunn.
Fuktproblem i ett garage är ju inget ovanligt problem men det är ju oundvikligt att det bli det för man drar ju in en massa fukt med bilen när den är snöig och blöt . Du skriver att du har problem med förhöjda värden i en vägg , om jag ser rätt på bilderna så verkar det som om du har plastfolie under gipsskivan på väggen om det är så kan det vara en anledning till att det blir förhöjda värden i gipsen , för har man ett ouppvärmt garage så bör man undvika plastfolien i väggen för den hindrar fukten ifrån att komma ut genom väggen . Sedan ser jag på bilden vid ventilen vid golvet att där har det bildats fukt och det är troligen så att du genom ventilen får in fukt bakom skivan och därifrån har svårt att försvinna . Jag skulle skaffa en luftavfuktare och låta den stå och torka ut garaget ordentligt för du har troligen inte bara fukt i väggarna utan även i betonggolvet , tänk bara på att du tejpar en plast över golvbrunnen samt att temperaturen i garaget är åtminstonne över fem grader .
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback