Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-19, 14:46
  #13
Medlem
BigBusinesss avatar
Nu blev det lite rörigt va?

Det är skillnad påom man har AB eller enskild firma.

Enskild firma får göra avdrag med en schablon om vissa förutsättningar är uppfyllda (se länken tidigare i tråden).

Till sitt eget AB får man hyra ut till marknadsmässigt pris. Man får skatta på hyrespengarna och eftersom man hyr till sitt eget bolag får man inte göra schablonavdraget man annars får göra om man hyr ut del av bostad.

Ett av alla ställen man kan googla fram:

https://blogg.pwc.se/foretagarblogge...-sa-funkar-det
Citera
2018-03-19, 17:11
  #14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midgethooker
skapa ett holdingbolag någonstans där det inte är insyn, och ett dotterbolag i luxemborg som äger det svenska dotterbolaget så syns det inte vad du tar överhuvudtaget.

Har du stor erfarenhet av detta?

Har du någon uppfattning om hur många hundra tusen det kostar att genomföra och hur många hundra tusen det kostar löpande per år att hålla det igång?
Är du medveten om att TS frågar om en liten struntsak satt i relation till det du föreslår?

Jag tror inte att du vet vad du pratar om, du kan inte ens stava till Luxembourg!
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-03-19 kl. 17:42.
Citera
2018-03-20, 05:34
  #15
Medlem
Revisorn säger att uthyra bostaden är momsbefriad. De kan liksom justera konton men det är bättre att inte ta får stora summor.

Får väl bli 2000 eller 2500 kr per månad.
__________________
Senast redigerad av SvenskaHorHouseAB 2018-03-20 kl. 05:37.
Citera
2018-03-21, 17:57
  #16
Medlem
Pratade med en dam på Skatteupplysningen.

Kortfattad, jag ”kan” ta en marknadshyra.

Jag kollade precis en kontorshotell som ligger några minuter från mig.

Priset är 1500 kr per kvm där jag bor. Det minsta man måste hyra är 12 kvm.

Eftersom 1500 kr gånger 12 kvm blir 18 000 kr! Det blir alldeles för mycket för mitt företag.

Jag har nu sparat en PDF med bilder, fastighetsägauppgifter och adressen till kontorshotellet i fall Skatteverket anser att mina 3 000 kr per månad är för mycket som kontorshyra och då kan jag visa PDF filen.

Kvinnan på Skatteupplysningen nämnde att det var väldigt viktigt med att deklarera inkomsten.

Ni kan kolla på objektvision.

Trådstartare, de summor verkar rimliga. Kolla kontorshotell priserna, så har du en bättre koll på kvm pris.

I stan blir kvm mycket dyrare.
__________________
Senast redigerad av sailing.brand 2018-03-21 kl. 18:01.
Citera
2018-03-25, 12:48
  #17
Medlem
persona.von.gratas avatar
Gäller TS fråga AB eller EF?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback