Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-19, 03:24
  #1
Medlem
iVanillaGorillas avatar
Kan man ta en kyckling rakt ur frysen och slänga direkt i stekpannan utan att tina? Jag skiter fullständigt i smaken, men jag undrar om proteinet förstörs eller om det finns andra negativa saker genom att tillaga kycklingen på detta sätt?
Citera
2018-03-19, 03:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iVanillaGorilla
Kan man ta en kyckling rakt ur frysen och slänga direkt i stekpannan utan att tina? Jag skiter fullständigt i smaken, men jag undrar om proteinet förstörs eller om det finns andra negativa saker genom att tillaga kycklingen på detta sätt?

Klart det går men kycklingen kommer släppa en massa vätska och kommer snarare bli kokt än stekt och även va rå?!
Citera
2018-03-19, 03:34
  #3
Medlem
iVanillaGorillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Klart det går men kycklingen kommer släppa en massa vätska och kommer snarare bli kokt än stekt och även va rå?!

håller på att steka nu, kommer skära den i bitar i stekpannan när den tinat upp så den inte är rå i mitten. får se hur det blir. :p
Citera
2018-03-19, 05:35
  #4
Medlem
I bland när jag steker nå fryst så kör jag med lock på stekpannan och inte full värme utan mellan läge en stund. När det börjar bli genom tinat höjer jag successivt värmen för att tillslut ta bort locket och steka färdigt.
Brukar funka helt ok.
Citera
2018-03-19, 08:32
  #5
Medlem
Bättre att låta dem ligga i varmt vatten i runt 10 min. Sen skär du strimlor och steker dem på högsta värmen. Då blir de iof vita. Men innan de är klara håller du av dem i ett durkslag. Sen på plattan igen och på med lite rapsolja och mycket grillkrydda (ta vad du gillar). Då får de fin färg och smakar gott!

Har tränat i 12 år så lärt mig lite knep.
Citera
2018-03-19, 08:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Bättre att låta dem ligga i varmt vatten i runt 10 min. Sen skär du strimlor och steker dem på högsta värmen. Då blir de iof vita. Men innan de är klara håller du av dem i ett durkslag. Sen på plattan igen och på med lite rapsolja och mycket grillkrydda (ta vad du gillar). Då får de fin färg och smakar gott!

Har tränat i 12 år så lärt mig lite knep.

vilket märke skulle du rekommendera?
Citera
2018-03-19, 08:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midgethooker
vilket märke skulle du rekommendera?

Svensk kyckling. Men jag köper själv lite olika. Är den fryst och marinerad måste man nästan tina den 24 timmar. Annars rinner det ut någon vit saltlösning och lägger sig som snor på kycklingen under tillagning.
Citera
2018-03-20, 19:46
  #8
Medlem
TotalT1s avatar
Lägg en filé i stekpannan och lägg ett "djupt" kastrull lock ovanpå så går det faktiskt väldigt snabbt att få en djupfryst filé genomstekt! Värmen och ångan håller sig kvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback