Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-19, 00:47
  #1
Medlem
Skattebrotts avatar
Har en Volkswagen 2004 (alltså fjärde generationen, "mark IV") med den franska (!) automatväxellådan 01M som sitter i Jetta, Golf, Bora, Beetle m fl. Bilen är skitbra förutom växellådan.

Felet, som uppstår endast när bilen är kall (motortemperaturen under normal) är följande:

När man trycker ner gasen lite för att påbörja körningen, så åker bilen först inte iväg, så man fortsätter och trycka ner gasen längre, och då rycker den iväg, med däckskrik om man inte är försiktig. Att den förmår skrika med däcken får mig att tro att kopplingen inte är dålig.

Detta sker även vid backning.

Så nu när jag startar så trycker jag ner gasen så långsamt jag kan, för att undvika slitage på koppling etc. Det kan då bli en serie små ryck innan jag får upp farten (speciellt om det lutar uppför), men när jag fått upp farten är det inga problem.

Ibland när man står vid ett rödljus och håller nere bromsen, så känner man också små antydningar till att bilen vill rycka iväg (men det kan den ju inte eftersom bromsen är nertryckt).

Till saken hör att den emellanåt kommer i "limp mode", alltså ett skyddsläge där bilen alltid går på trean. Då tänds motorvarningslampan och jag kan läsa ut felkoden "P0748 - Pressure Control Solenoid A Electrical". När den är i "limp mode" kan jag växla mellan 1, 2 och 3 samt back genom de manuella lägena för detta, så det är inget större problem. Efter ett tag, 10 mil kanske, så kommer den plötsligt ur limp mode igen.
Vet ej om detta är relaterat till det andra växellådeproblemet. Har läst att detta kan bero på att det är glapp i "conductor plates", alltså sladden som går till "transmission control unit" från växellådan, som leder strömmen till de elektrohydrualiska solenoiderna. Då kan det räcka med att byta conductor plates, byta olja och inspektera solenoiderna och byta dem efter behov. Gjorde nyss en liknande reparation på min andra bil, en Mercedes.

Givetvis kan jag gå till första bästa och be att få växellådan lagad, eller köpa en ny på skroten,
men jag vill inte bli lurad. Så nu vill jag fråga flashbackarna; vilken del är det i min växellåda som sannolikt är dålig och hur bör jag göra?

Tror inte det är relevant men jag bor i USA. Växellådan 01M finns även på svenska marknaden.
__________________
Senast redigerad av Skattebrott 2018-03-19 kl. 00:51.
Citera
2018-05-07, 19:37
  #2
Medlem
Skattebrotts avatar
När jag lagt i "D" och bilen tvekar, och jag sakta trycker ner gasen mer och mer, så kommer jag ju plötsligt till en punkt där den RYCKER iväg med däckskrik (för att sedan tveka igen). Är det en korrekt slutsats att rycket med däckskrik bevisar att kopplingen i automatlådan inte slirar? Och isåfall, betyder det att jag kanske inte behöver byta hela automatlådan för att åtgärda felet?

Uppdatering:
Jag fyllde nyligen i lite extra olja i växellådan vilket gjort att den slutat "tveka" när den är kall.
Citera
2018-05-07, 21:02
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har dessvärre inga tips men en fråga. Rör det sig om en s.k. robotväxellåda, t ex DSG? Den typen av växellåda har ju mänskligheten fått för sina synder och borde aldrig släppts ut på marknaden.
Citera
2018-05-09, 02:37
  #4
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har dessvärre inga tips men en fråga. Rör det sig om en s.k. robotväxellåda, t ex DSG? Den typen av växellåda har ju mänskligheten fått för sina synder och borde aldrig släppts ut på marknaden.

Nej denna är tydligen föregångaren. En "vanlig" modern automatlåda med elektrohydrualiska solenoider som skickar felkoder så den går in i limp mode. Hade exakt samma fel på min Mercedes faktiskt. Kontaktplattorna till solenoiderna spricker av vibrationer och måste lödas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volksw...M_transmission
Citera
2018-05-09, 19:28
  #5
Medlem
Kloges avatar
Ta och skölj lådan med ny fin olja. Finns verkstäder med en maskin som gör jobbet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback