Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-25, 17:47
  #169
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemyLaCroix
Stämmer bra det, nytt för mig är att man faktiskt lyckades testa bomben på 60-talet. Jag har alltid trott att de visserligen var helt säkra på att den skulle fungera men inte kunde testa den pga det politiska läget.

Saab höll på att utveckla ett plan för att leverera vapnet men det projektet skrotades förstås. Eftersom det handlar om ett ganska litet vapen och inte alls många så har de väl troligtvis hittat ett annat modernare sätt att lösa det problemet, det är ju inte 60-talet längre.
Sluta yra, Sverige har aldrig testat någon atombomb. Vi testade inom kärnvapenprogrammet effekterna av stora explosioner genom att brassa av stora högar med bonyl i Nausta utanför Jokkmokk, kärnvapen har vi aldrig testat.

Citat:
Ursprungligen postat av RemyLaCroix
Det kan ha varit så att det var bestämt vilka förband som skulle ha bomben. Enklast hade varit att köpa in två flygplan från t.ex Storbritannien.

Eftersom vi ändå spekulerar ganska fritt i tråden så tänkte jag presentera min teori, jag tror nämligen inte att bomben är av en sån typ att den ska användas som taktiskt kärnvapen. Enligt mig så är tanken att bomben ska kunna levereras/smugglas på plats i fredstid och användas i en föregripande terroristattack mot främmande makt (främst civila mål) , OM det blir nödvändigt.
Vi har fortfarande inga kärnvapen.
Citera
2018-10-25, 18:39
  #170
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemyLaCroix
Stämmer bra det, nytt för mig är att man faktiskt lyckades testa bomben på 60-talet. Jag har alltid trott att de visserligen var helt säkra på att den skulle fungera men inte kunde testa den pga det politiska läget.

Saab höll på att utveckla ett plan för att leverera vapnet men det projektet skrotades förstås. Eftersom det handlar om ett ganska litet vapen och inte alls många så har de väl troligtvis hittat ett annat modernare sätt att lösa det problemet, det är ju inte 60-talet längre.

Man testade aldrig en komplett bomb. Man gjorde massor av tester och prov på ingående delar men någon provsprängning skedde aldrig. Är man riktigt säker så behöver man heller inte smälla av en kärnladdning - se på Israel bara, de har aldrig sprängt något men landet anses ändå ha kärnvapen.

Edit: Vi hade aldrig en komplett bomb men vi hade en färdig konstruktion som, med riktigt plutonium, nästan säkert hade fungerat.
__________________
Senast redigerad av Eerieye 2018-10-25 kl. 18:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback