Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-18, 23:11
  #1
Medlem
OlegZigvardauskass avatar
Ja ni ser rubriken jag är en kille kring 30 år som aldrig varit speciellt vältränad men inte heller överviktig fram tills för några år sedan då jag började att leva jävligt onyttigt vad det gäller mat, dryck men även hur jag rörde mig då det var obefintligt. Nu har jag dock en discokula till mage (ser ju nästan ut som en lite gravidmage) och ganska hård är den men nu ska den fan bort. Jag är i dagsläget inte så desperat efter det ultimata sexpacket eller så utan jag vill bara få bort discokulan från magen och att jag kan gå runt i vilka tröjor/skjortor som helst utan att utan att man ska se kulan som gör att magen ser ganska uppsvullen ut.

Hur ska jag då gå till väga? Det finns ju 100 olika sätt att använda sig av och då menar jag träningsformer, kost och ja allt det där sen är mycket individuellt och det som passar på Jocke kanske inte passar på mig osv. Vad det gäller kost/dryck så hade jag tänkt att den skulle ut såhär:

Havredryck ersätter mjölk (jag dricker gärna latte och det är så jävla gott).
Mackor, potatis, ris, pasta och sånt går bort, samma sak med chips och godis (popcorn äter jag dock).
Öl dricker jag bara vid speciella tillfällen och då framförallt sommartid, hittar jag en med lägre kalorier i så är det inte fel.
Maten blir olika former av kvarg, grönsaker, måltidsersättning sen även vegansk mat då det finns ganska många goda varianter på det som jag fastnat för som burgare, grönsaksburgare och schnitzel.

Träningen kommer att bestå i att jag ska cykla så mycket som möjligt oavsett men framförallt så ska jag börja cykla mountainbike i skog och liknande när snön lagt sig så totalt hade jag tänkt att jag skulle cykla runt två mil om dagen ungefär fem dagar i veckan. Sedan gymträning där jag kör någon km på crosstrainern för att sedan träna mage och då först och främst de inre magmusklerna som jag har hört ska vara bra om man vill få bort magen. Plankan 20 sekunder x5 (kan ökas ju successivt) sen så kör jag 20 reps x5 av fyrfota diagonalpress, lägg därtill lite biceps/triceps och bröstträning med hantlar och vikter. Lite hopprepshopp i intervaller och jag ska försöka att köra det här träningspasset åtminstone fyra dagar i veckan, sen kanske jag löptränar någon gång för att få lite variation.

Vad tror ni om detta? Tankar/tips? Är något av det jag skrivit rent åt helvete om man vill bli av med magen? Sen är som jag skrev innan mycket individuellt men vore intressant att höra era åsikter.
Citera
2018-03-18, 23:16
  #2
Medlem
Hegamons avatar
Finns inget annat att göra än prova gå ner 5-10 kg för effekt. Går inte punktbränna fett. Ibland lägger sig fettet oproportionerligt på magen. Det gör det på mig iaf. Men det blir stor skillnad om jag går ner bara 5 kg.
Citera
2018-03-18, 23:18
  #3
Medlem
Run3s avatar
Räkna dina kalorier. Går du inte ner i vikt: ät färre kalorier tills du märker att du börjar gå ner i vikt. Då har du hittat rätt nivå att ligga på.

Ang. vad du ska göra räcker det med att bara äta mindre av det du redan äter idag, vad det nu är. Det enda som spelar roll är mängden kalorier. Men visst, att äta nyttigare är såklart alltid bättre av andra anledningar.
Citera
2018-03-18, 23:22
  #4
Medlem
OlegZigvardauskass avatar
Nej man kan inte punktbränna men jag vill ju ändå få bort magen så därför så undrade jag om folk hade bra tips sen har jag ju även blivit bred nere på ryggen vid sidorna där.
Citera
2018-03-18, 23:30
  #5
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlegZigvardauskas
Nej man kan inte punktbränna men jag vill ju ändå få bort magen så därför så undrade jag om folk hade bra tips sen har jag ju även blivit bred nere på ryggen vid sidorna där.
Gå bara ner i vikt generellt. Finns inga tips för magen specifikt. Män brukar lägga på sig vikt runt buken när de går upp i vikt.
Citera
2018-03-18, 23:36
  #6
Medlem
Svantevits avatar
Ditt program ser bra ut. Skriv gärna här igen om några månader hur det har gått.

Om jag ska komma med någon kritik, så är det väl att träningen är i ambitiösaste laget. Två mil cykel och gym nästan varje dag riskerar att bli tufft att upprätthålla för en person utan tidigare träningsvana.
Citera
2018-03-18, 23:43
  #7
Medlem
Killer-queens avatar
Du tycks gå ut lite väl hårt. Har man fått en mage så har den tillkommit under en längre tid, och då är det inte så troligt att du börjar cykla 2mil om dagen och utesluta hälften av alla basvaror. Du behöver inte göra det heller, du måste få en annan tidsaspekt. Alla vill tappa fett fort, helst till lördag, men kroppen kan ändå bara använda si och så mycket fett per dag så man måste tänka 8-12 veckor fram i tiden och vad som är rimligt att hålla.

Börja med att utesluta det uppenbara skräp du vet om, vad det nu är. Öl är inget vidare såklart, men om det blir outhärdligt socialt så kanske du kan ta vin istället. Sen fattar jag inte varför potatis fortfarande är det folk ska utesluta, kokt potatis är svinbra under diet – kalorisnålt och mättande. Ös på med grönsaker till varje måltid, tricket är att hålla sig mätt så man orkar hålla på. Det ska vara tråkigt, men inte plågsamt, under diet.

Magövningar kan du skita i, de kommer inte göra någon skillnad.

Fokusera på en fungerande diet, tålamod och lång tidshorisont och komplettera eventuellt med vardagscykling. Vill du se mer atletisk ut och inte bara krympa så får du fixa nåt bättre gymprogram också.
Citera
2018-03-19, 00:00
  #8
Medlem
Prova att fasta en dag eller två i veckan. Det i kombo med hälsosammare mat och träning har funkat skitbra för mig. Jag kör inte 100% strikt fasta för jag dricker en jävla massa kaffe de dagarna men men, funkar gör det!
Citera
2018-03-19, 00:57
  #9
Medlem
OlegZigvardauskass avatar
Visst kan det låta som att jag går ut hårt och det kanske jag gör men att cykla mountainbike i skogen som jag tycker är oerhört kul och givande är ju liksom på ren motionsnivå. Det är ju mest att jag cyklar på tunna stigar där balans och sånt är viktigt, det är ju inte så att jag ligger och pressar och cyklar allt vad jag ha i två mil om dagen likt de med såna där motionscyklar med tunna däck. Mountainbikecykling är lite bredare och det finns fler moment, det är mycket balansträning också.

Ja man blir ju inte smal och går inte ner i vikt av att träna magen, men träna man de inre magmusklerna så får man väl bättre hållning kulan hänger inte ut på samma sätt. Jag har ju ett mål att den ska vara borta i början av juni eller kring midsommar då sommaren börjar.
Citera
2018-03-19, 05:41
  #10
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlegZigvardauskas
Visst kan det låta som att jag går ut hårt och det kanske jag gör men att cykla mountainbike i skogen som jag tycker är oerhört kul och givande är ju liksom på ren motionsnivå. Det är ju mest att jag cyklar på tunna stigar där balans och sånt är viktigt, det är ju inte så att jag ligger och pressar och cyklar allt vad jag ha i två mil om dagen likt de med såna där motionscyklar med tunna däck. Mountainbikecykling är lite bredare och det finns fler moment, det är mycket balansträning också.

Ja man blir ju inte smal och går inte ner i vikt av att träna magen, men träna man de inre magmusklerna så får man väl bättre hållning kulan hänger inte ut på samma sätt. Jag har ju ett mål att den ska vara borta i början av juni eller kring midsommar då sommaren börjar.
Det är ju enklare att cykla på asfalterade vägar med en vanlig cykel, jämfört med att cykla i skogen med en mountainbike. Att du cyklar långsammare p.g.a. terrängen gör ju bara att dina 2 mil tar ännu längre tid. Vet inte hur du tänkte nu.

Hur lång är du och vad väger du? Svårt att säga om 2,5 månader är rimligt utan att veta dina stats.
Citera
2018-03-19, 06:24
  #11
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Finns inget annat att göra än prova gå ner 5-10 kg för effekt. Går inte punktbränna fett. Ibland lägger sig fettet oproportionerligt på magen. Det gör det på mig iaf. Men det blir stor skillnad om jag går ner bara 5 kg.
Man hör ju oftast att det inte går och det kanske det inte gör men finns det bevis för att det inte går för rent fysiskt bör det gå. Tränar jag mage så arbetar magmusklerna med en viss effekt de får av mina muskler, det är inte musklerna i rumpan som tränas det är musklerna vid magen som används till arbete ju. Lyser solen på en snöhög börjar snön smälta där solstrålen avger värme till den kallare snön. Den börjar inte smälta på något annat slumpvalt ställe.
Citera
2018-03-19, 07:05
  #12
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Man hör ju oftast att det inte går och det kanske det inte gör men finns det bevis för att det inte går för rent fysiskt bör det gå. Tränar jag mage så arbetar magmusklerna med en viss effekt de får av mina muskler, det är inte musklerna i rumpan som tränas det är musklerna vid magen som används till arbete ju. Lyser solen på en snöhög börjar snön smälta där solstrålen avger värme till den kallare snön. Den börjar inte smälta på något annat slumpvalt ställe.
Fast det är inte träning som får dig att bränna fett. Det är kaloriunderskott. Och du kan inte styra var i kroppen underskottet ska vara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback