Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-19, 14:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Om den stått i garage, ja. Annars nej! Kolla noga hur mkt rost det är på bromsrör mm. Räkna med att du måste renovera bromsarna runt om. Har du otur har allt rostat fast totalt. Kolla bromsslangarna dom kommer var torrskruckna.

Bilen är ju besiktigad och godkänd nu i februari så det bör inte vara något fel på bromsarna.
Citera
2018-03-19, 19:21
  #14
Medlem
Är den besiktigad och går bra så är den säkerligen ett fynd, har modellen kamrem? Det kan ju vara värt att titta på.

Jag har två bilar som jag ägt i fem-tio år och kört runt 500 mil med vardera. Men då har de stått bra (i garage) och dessutom har jag åkt och besiktigat dem varje år. Har aldrig haft några problem.

Har Polon stått hyggligt bra och dessutom körts några gånger per år hade jag inte oroat mig alls, bromsarna tar ju gärna stryk om en bil står ute länge utan att köras men annars hade jag inte oroat mig.

Vill du ha en bra bil för 10.000kr tror jag inte att du kan göra en bättre affär. De flesta bilarna i den prisklassen har hoppat runt bland fattiglappar i flera år, som snålt på både det ena och andra.
Citera
2018-03-19, 19:51
  #15
Medlem
Bil som varit avställd länge = krockad i reparation på verkstad.

Köp inte.
Citera
2018-03-19, 20:20
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
Bil som varit avställd länge = krockad i reparation på verkstad.

Köp inte.

Tycker du ska läsa tråden innan du svarar!
Citera
2018-03-21, 22:21
  #17
Medlem
Köpte bilen!

Kört 20 problemfria mil än så länge hehe...

Går faktiskt skitbra.

Tack för tipsen!
Citera
2018-03-22, 07:32
  #18
Medlem
Viktigast är skicket på karossen, bromsdelar är inte dyrt om det köps från Tyskland, en ordentlig service inkl. kontroll av kamrem och oljenivå växellåda är att föredra
Citera
2018-03-22, 13:57
  #19
Medlem
kolla kamremmen så den inte är torr och jävlig. gummi blir slitet med åren. enkelt att plocka bort kåpan och kolla efter sprickor eller annat slitage. kolla även spänn rullen.

haft en så bil, funkade bra så länge jag hade den. relativt lätt meckad också. bytte kamrem på en skogs parkeing på ungefär en timme men fick lite hjälp av en meck kompis.
Citera
2018-03-22, 14:05
  #20
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78
Köpte bilen!

Kört 20 problemfria mil än så länge hehe...

Går faktiskt skitbra.

Tack för tipsen!

Det som jag och många andra är rädda för en bil som stått still länge är att diverse packboxar torkar när de inte blir ”nedoljade” med jämna mellanrum! Så uppdatera gärna tråden när du har kört ett tag och vet om det läcker nånstans eller ej.
Citera
2018-03-22, 14:06
  #21
Medlem
Du bör åtminstone begära att personen kör hem bilen till dig så att du inte riskerar att
hämta den och att den stannar på vägen. Men det verkar du ju ha gjort.
Citera
2018-03-27, 12:13
  #22
Medlem
Dille24s avatar
Vet inte om jag ska kapa denna tråd eller ska en egen. Men börjar här.

Jag har hittat en bil från 80-talet som är helrenoverad och ser rysligt bra ut för sin ålder. Det tråkiga är att den har stått still i drygt 20 år.

Säljaren har startat den och kört den till besiktningen och tillbaka nu i mars men har inte använt den mer än så sedan han fixade den på 90-talet..

Vågar man köpa den och använda som pendlarbil 1,5 mil till jobb?
Citera
2018-03-27, 12:21
  #23
Medlem
possums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Vet inte om jag ska kapa denna tråd eller ska en egen. Men börjar här.

Jag har hittat en bil från 80-talet som är helrenoverad och ser rysligt bra ut för sin ålder. Det tråkiga är att den har stått still i drygt 20 år.

Säljaren har startat den och kört den till besiktningen och tillbaka nu i mars men har inte använt den mer än så sedan han fixade den på 90-talet..

Vågar man köpa den och använda som pendlarbil 1,5 mil till jobb?

Vad är det för bil? Generellt skulle jag säga nej, 80-talare är från den tid då bilar fortfarande rent spontant kunde vägra starta utan synbar anledning annat än att de inte hade lust Dessutom är krocksäkerheten sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback