Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 22:07
  #1
Medlem
Började nytt jobb 1 juni och fick en bra sjukförsäkring i och med den nya tjänsten. Blev 100% sjuk i december och anmälde till försäkringskassan. Dock fyllde jag inte i att jag hade en sjukförsäkring genom jobbet av misstag. (Måste varit totalt förvirrad)

Ska jag höra av mig till försäkringskassan nu 4 månader senare och meddela mitt misstag?
Vad kan hände? Blir man återbetalningsskyldig?
Citera
2018-03-19, 00:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarbarn77
Började nytt jobb 1 juni och fick en bra sjukförsäkring i och med den nya tjänsten. Blev 100% sjuk i december och anmälde till försäkringskassan. Dock fyllde jag inte i att jag hade en sjukförsäkring genom jobbet av misstag. (Måste varit totalt förvirrad)

Ska jag höra av mig till försäkringskassan nu 4 månader senare och meddela mitt misstag?
Vad kan hände? Blir man återbetalningsskyldig?

En privat sjukförsäkring kompletterar väll din sjukpenning som ligger på 80 % av din lön om du ligger under SGI-taket? Men det bästa är väll att du ringer och kollar med Försäkringskassan.
Citera
2018-03-21, 23:26
  #3
Medlem
SGI tak.. Visste inte att det fanns något sådant. Inte konstigt att folk skaffar sig en sjukförsäkring. Det ligger ju på 775kr per dag. Tur för mig att min arbetsgivare betalar det åt mig.

Pratade med mitt försäkringsbolag. Dom sa åt mig att inte meddela försäkringskassan att jag har en försäkring.

Tyvärr kommer vi som har en arbetsgivare som vill värna om sina anställda med en sådan försäkring att bli förmånsbeskattade från och med 1juli 2018.
Citera
2018-03-22, 21:43
  #4
Medlem
generalconcretes avatar
Maxtaket för ersättning inom sjukpenning ligger på 725 kr brutto, sedan 1 januari 2018.

Sen att du tar skattemedel samtidigt som du får ersättning från arbetsgivarens försäkring är för jävligt.
Citera
2018-03-23, 05:58
  #5
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generalconcrete
Maxtaket för ersättning inom sjukpenning ligger på 725 kr brutto, sedan 1 januari 2018.

Sen att du tar skattemedel samtidigt som du får ersättning från arbetsgivarens försäkring är för jävligt.
Varför det? En del förmåner är generella, andra behovsprövade. Indelningen av dem är inte klockren, men den förändring du förespråkar är verkligen inte en av dem som behövs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback