Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-18, 19:24
  #1
Medlem
f30malmos avatar
Jag var med om något fruktansvärt obehagligt för ett par veckor sedan. Ska tillägga att jag tidigare missbrukat i stort sett alla former av centralstimulerande droger. Har nu utskrivet 70 mg elvanse och 40 mg Attentin dagligen. Även lyrica 200mg och jag slutade med xanor för ca 3 månader sedan CT.

Har i stort sett missbrukat allt annat också tidigare förutom alkohol. Aldrig haft liknande upplevelser. Har haft tjackgrejer som varit tillfälliga förvirringstillstånd pga sömnbrist men detta var annorlunda.

Jag arbetar natt och är ofta ensam på natten förutom mina patienter. De brukar sova nattetid, men ibland händer saker och det kan bli stökigt i gemensamma utrymmen. Därför tar jag rundor några gånger varje natt och kollar läget.

Den här natten mådde jag psykiskt dåligt, hade ångest pga saker i livet som är svåra/stress. Bestämde mig för att ta en runda runt kl 2 och hör då hög musik samt skratt och folk som gapar och skriker och glas som liksom slår mot bordet. En stor fest med andra ord.

Fan också tänker jag och skyndar mot övervåningen där detta kommer ifrån. Stiger in i rummet och allt blir tyst. Det finns inte en människa där. Inser då att det inte kan ha varit på riktigt det jag hört, men det var helt verkligt och hördes utanför huvudet. Var inte beredd på att det kunde vara så verkligt.

Freakade nu helt ur och när det blev morgon tog jag en massa xanor och la mig och sov. Dock är inte den här känslan helt borta. Om jag är ensam i samma rum detta hände kan jag höra som små viskningar eller liknande som inte går att urskilja och är svåra att skilja från eventuella riktiga röster i huset. Får anstränga mig för att tänka på annat.

Som sagt vet jag att det inte var verkligt, samtidigt kändes det sjukt verkligt och det skrämmer mig. Beror detta på elvanse? Har tagit den relativt länge.
Citera
2018-03-18, 19:30
  #2
Medlem
Tama1s avatar
Lite haldol på dej så går det nog över
Citera
2018-03-18, 19:32
  #3
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Lite små hörselhallucinationer är inte psykos, låter som sömnbrist och vanliga tjack-biverkningar, du hör typ en fläkt och hjärnan försöker tolka ljudet som nåt du känner igen.
Citera
2018-03-18, 19:37
  #4
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Lite små hörselhallucinationer är inte psykos, låter som sömnbrist och vanliga tjack-biverkningar, du hör typ en fläkt och hjärnan försöker tolka ljudet som nåt du känner igen.

Nu var det ju inte lite hörselhallucinationer utan en stor fest i ett hus som egentligen var helt tyst tydligen. Har haft tjackbiverkningar förr, men de har inte fortsatt i ett par veckor och jag har inte tyckt att de känns utanför huvudet och helt verkliga.

Men trevligt att höra att du inte tror det är psykos. Är livrädd att det ska hända när jag inte är ensam och att andra märker det.
Citera
2018-03-18, 19:39
  #5
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tama1
Lite haldol på dej så går det nog över

😕

Fick abilify utskrivet en gång i värsta fall.
Citera
2018-03-18, 19:47
  #6
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Nu var det ju inte lite hörselhallucinationer utan en stor fest i ett hus som egentligen var helt tyst tydligen. Har haft tjackbiverkningar förr, men de har inte fortsatt i ett par veckor och jag har inte tyckt att de känns utanför huvudet och helt verkliga.

Men trevligt att höra att du inte tror det är psykos. Är livrädd att det ska hända när jag inte är ensam och att andra märker det.

Jag har en kompis som brukar höra polisen stå och prata om honom med personnummer och allt utanför fönstret när jag bara hör en lätt bris. Och då har han slutat med tjack sedan länge, det sitter i och man får lära sig hantera det bara.
Citera
2018-03-19, 01:09
  #7
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag har en kompis som brukar höra polisen stå och prata om honom med personnummer och allt utanför fönstret när jag bara hör en lätt bris. Och då har han slutat med tjack sedan länge, det sitter i och man får lära sig hantera det bara.

Det där låter inte som något jag vill ha resten av livet. Har din kompis någon diagnos, typ scizofreni?
Citera
2018-03-19, 03:24
  #8
Avstängd
DiegoCostas avatar
Evalensen som troligt mixat till det lite med lite för lite näring och sömn?
Citera
2018-03-19, 13:59
  #9
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det där låter inte som något jag vill ha resten av livet. Har din kompis någon diagnos, typ scizofreni?

Nej, inte mer diagnoser än "blandmissbruk".
Citera
2018-03-20, 03:52
  #10
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Evalensen som troligt mixat till det lite med lite för lite näring och sömn?

Jo, men ändå sjukt att det händer nu, när jag under 10 år av missbruk och medicinering aldrig varit med om det.

Äter gör jag alltid men det händer nog att jag sover för lite. Dvs istället för 8 timmar per natt sover jag kanske 4-5.
Citera
2018-03-20, 03:53
  #11
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Nej, inte mer diagnoser än "blandmissbruk".

Ok, jobbigt. Är det alltid så för honom, blir det värre i någon särskild situation?
Citera
2018-03-21, 16:17
  #12
Avstängd
DiegoCostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jo, men ändå sjukt att det händer nu, när jag under 10 år av missbruk och medicinering aldrig varit med om det.

Äter gör jag alltid men det händer nog att jag sover för lite. Dvs istället för 8 timmar per natt sover jag kanske 4-5.

Tyvärr så slår det ju till tyvärr, man kan må jättebra under ett missbruk i flera år, men tyvärr så kommer verkligheten i kapp om man försöker fly.

All lycka, jag hoppas det går bra och med all gaba så är nog inlagd det bästa då det kan bli letalt
Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback