Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 19:11
  #1
Medlem
1FFs avatar
Gratis 1 års licens av programmet AdGuard - https://adguard.com/en/welcome.html

Detta är ett ovanligt sällsynt erbjudande av en VÄLDIGT bra Adblocker som även är en säkerhetsprodukt och inte, "bara" en Adblocker. Privacy protection, stealht mode , safe websurfing och lite annat trevligt.

Gå till denna sida - https://forums.mydigitallife.net/thr...license.76590/ - följ anvisningarna i inlägget efter att ha skapat ett konto. Personen brukar svara med ett Pm ganska fort.

Det går bra att avinstallera Kaspersky IS efteråt.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2018-03-18 kl. 19:18.
Citera
2018-03-18, 20:39
  #2
Medlem
W.Irvings avatar
Gör sig kanske bättre i ett annat delforum..

Programvara: Windows --> IT-säkerhet: datorvirus och skadlig kod
/Moderator
Citera
2018-03-19, 21:18
  #3
Medlem
1FFs avatar
Denna "Giveaway" är pågående, d.v.s rullande, och har hållit på en lång tid och kommer att göra detsamma ett bra tag framöver. Man kan alltså hoppa på den när som helst och få denna 1 åriga licens.

Har man inget konto hos MDLF så skapar man ett vilket går fort.
Citera
2018-03-20, 01:00
  #4
Medlem
Vad kan AdGuard göra som inte kan utföras med kombon Sandboxie, uBlock Origin, NoScript, RequestPolicy och cookiehanterare ihop med en uppdaterad hostsfil?

Jag har lite svårt att se vitsen med att betala för detta, framförallt eftersom det känns som en typisk lösning av typen "förlita sig på att programmet stoppar hoten" snarare än att förebygga problemen och immunisera systemet. Läser jag beskrivningarna av det hela låter det inte allt för fantastiskt:

1. Blockerar skadliga sidor: Detta gör man med fördel via hostsfilen i kombination med en brandvägg med vitlistning (allt som inte är explicit tillåtet är förbjudet) tillsammans med uBlock Origin och NoScript samt RequestPolicy, NoRedirect etc tillägg.

Beskrivningen av AdGuard ger indikeringen att den förutsätter oskyddad browser (d.v.s noll säkerhetsåtgärder, alla script tillåtna) och att den sedan förlitar sig på sin databas för att stoppa eventuella hot (nackdelen med alla lösningar av den typen är att oupptäckta faror kan slinka in).

2. Adblock: Detta sköter uBlock Origin etc om.

3. Privacy Protection: Detta är också något som bl.a. uBlock Origin sköter om, samma med t.ex Ghostery etc. Vill man blockera trackers är scriptblock ypperligt, detta då man även kan kontrollera att t.ex sidans eget script får köras men att ingenting som avser tracking kan göra det o.s.v.

Anledningen till att jag påpekar detta är att det finns en starkt påhejad teori som går ut på att Android- och Windowsenheter "kräver" olika form av betalda skydd för att "vara säkra". D.v.s köper man inte diverse "Internet Security-paket" och annat blir det farligt.

Vill man ha maximalt skydd i Windows är lösningen inte att köpa "Internet Security" utan andra åtgärder krävs. Dessa innebär immunisering (här ingår t.ex brandväggen, AppLocker, Sandboxie, använda standardkonto istället för admin, ha UAC på max, använda GPO och kräva lösenord för UAC etc). Vill man surfa riktigt säkert kan man även dra in en virtuell Linuxmaskin och använda den (själv kör jag Ubuntu Mate för surfandet under VirtualBox).

AdGuard är troligen helt OK i "icke-immuniserade" Windowsmiljöer och får man en gratislicens är det självfallet trevligt. Dock skulle jag inte rekommendera någon att betala för det - vill man öka säkerheten är immunisering att rekommendera.

Det gäller att begränsa hotens möjligheter snarare än att förlita sig på AV/Internet Security skall gripa in (då kan skadan redan vara skedd).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback