Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 17:32
  #1
Medlem
Robners avatar
Jag har en vinsats som jag trodde hade klarnat som den skulle för några dagar sedan. När jag skulle tappa över det grumlades dock vinet, vilket sannolikt berodde på att jag tryckte ned häverten får långt, och på så sätt rörde upp bottensatsen.

Nu hade jag låtit det klarna igen. När jag körde ned häverten några dentimeter fick jag ett 100 % klart vin. Men när jag förde ned den ytterligare några decimeter hände samma sak igen, d.v.s. allt vin grumlades totalt igen. Vad gör jag för fel? Borde jag kanske vänta längre innan jag tappar om?
Citera
2018-03-18, 17:41
  #2
Medlem
kumlafucker84s avatar
Vänta ett tag till. Om det fortfarande inte är klart så är det lika bra att slänga det. Köp vin på bolaget istället.
Citera
2018-03-18, 17:48
  #3
Medlem
StigAllans avatar
Eller köp ett vinfilter.
Citera
2018-03-18, 22:34
  #4
Medlem
xcb567s avatar
Jag brukar använda isinglass och ställa in jäskärlet i kylen (2-8°) i ett par dagar innan jag tappar om.
Från vinsatser/must brukar bottensatsen få en konsistens som vaniljsås eller aningen fastare.
Resultatet med enbart en omtappning brukar bli antydan till ring i botten på sista två flaskorna jag tappar, med två omtappningar blir alla flaskorna helt klara.
Vinfilter har jag provat för ett antal år sen, mest en massa klabb/pengar och inte något vidare resultat.
Citera
2018-03-20, 07:00
  #5
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robner
Jag har en vinsats som jag trodde hade klarnat som den skulle för några dagar sedan. När jag skulle tappa över det grumlades dock vinet, vilket sannolikt berodde på att jag tryckte ned häverten får långt, och på så sätt rörde upp bottensatsen.

Nu hade jag låtit det klarna igen. När jag körde ned häverten några dentimeter fick jag ett 100 % klart vin. Men när jag förde ned den ytterligare några decimeter hände samma sak igen, d.v.s. allt vin grumlades totalt igen. Vad gör jag för fel? Borde jag kanske vänta längre innan jag tappar om?
Man tappar om sitt vin ett par ggr, då försvinner denna bottensats sakta men säkert.
Tappa om gör man redan kort efter det jäst klart, för sen upprepa typ var 60-90 dag tills det är borta.
Men har man gjort de första två om tappningarna, så har jag märkt att det inte blir så mycket mer oftast.
Alternativt använd klarningsmedel om du har bråttom, men har du inte bråttom så är det bättre och självklara.
Så får man maximalt med smak kvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback