Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-19, 09:08
  #13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Tack för svar, alla. Jag kommer ihåg när man började med mobiltelefon på nittiotalet att den blev väldigt varm mot örat och att det kändes verkligen som att hjärnan blev "strålad"

På den tiden uttalade sig flera experter om att man skulle vara försiktig med mobiltelefonen - även i avstängt läge. Pga strålning. Vilker många (de flera) struntade i då. Sedan blev det väldigt tyst i media om detta, kanske för att det kom nya mobiler med bättre skydd mot strålning.

Det poppar upp sådana här rapporter med några år emellan. Frågan är om det verkligen är farligt med strålningen. Man fattar ju att det inte kan vara så jättebra.
Samtidigt så lever man ju med wifi, platta och mobil nästan varenda vaken timme, så det är svårt att se att det skulle vara så farligt utan att t ex staten skulle lägga sig i.
Citera
2018-03-19, 09:42
  #14
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tack för svar, alla. Jag kommer ihåg när man började med mobiltelefon på nittiotalet att den blev väldigt varm mot örat och att det kändes verkligen som att hjärnan blev "strålad"

På den tiden uttalade sig flera experter om att man skulle vara försiktig med mobiltelefonen - även i avstängt läge. Pga strålning. Vilker många (de flera) struntade i då. Sedan blev det väldigt tyst i media om detta, kanske för att det kom nya mobiler med bättre skydd mot strålning.

Det poppar upp sådana här rapporter med några år emellan. Frågan är om det verkligen är farligt med strålningen. Man fattar ju att det inte kan vara så jättebra.
Samtidigt så lever man ju med wifi, platta och mobil nästan varenda vaken timme, så det är svårt att se att det skulle vara så farligt utan att t ex staten skulle lägga sig i.

Du utsätts för värre strålning genom att gå ut en solig dag.
Citera
2018-03-19, 09:45
  #15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Du utsätts för värre strålning genom att gå ut en solig dag.
Är vi helt säkra på det? Finns forskning? Eller är det här en lögn vi intalar oss för att vi är så jäkla beroende av plattor, mobiler, laptops, wifi? Krisar wifi, krisar världen för den enskilde.
Citera
2018-03-19, 09:56
  #16
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Är vi helt säkra på det? Finns forskning? Eller är det här en lögn vi intalar oss för att vi är så jäkla beroende av plattor, mobiler, laptops, wifi? Krisar wifi, krisar världen för den enskilde.

hum, ja! Du utsätts dagligen för en mängd olika typer av strålning. Wifi, bluetooth, radio och microvågor tillhör ju klart de minst hälsovådliga. Sedan handlar det ju som det mesta om dosering. Viss typ av strålning kan orsaka cancer, medan det i rätt dos och tillämpning kan bota cancer.

Det finns gott om artiklar på wikipedia i ämnet om du är intresserad.
Citera
2018-03-19, 10:13
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Mercola är en känd läkarknäppgök, kvacksalvare av högsta rang. Han har bland annat påstått att vaccin är farligt, likaså mammografi och fluor. Vi har ett flertal svenska motsvarigheter, t.ex. Stig Bengmark. Dessvärre finns det en del oseriösa läkare.

Flour är farligt?
Citera
2018-03-19, 11:05
  #18
Medlem
Trodde det var en självklarhet för folk att ha mobil på flygplansläge när den inte används, går ur köket när man kör micron, stänga av wi-fi på natten och prata med speaker eller hörlurar?
Man är ju inte dum i huvudet liksom. Man behöver inte vara ständigt uppkopplad.
Citera
2018-03-19, 11:09
  #19
Medlem
Omöjligt är det ju inte att vi i framtiden kommer upptäcka problem som vi inte ser idag, dock tror jag det är större psykologiska risk än fysiologisk risk med all denna uppkoppling och tillgänglighet till allt, hela tiden, non-stop...
Citera
2018-03-19, 18:00
  #20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Trodde det var en självklarhet för folk att ha mobil på flygplansläge när den inte används, går ur köket när man kör micron, stänga av wi-fi på natten och prata med speaker eller hörlurar?
Man är ju inte dum i huvudet liksom. Man behöver inte vara ständigt uppkopplad.
Min wifi har ingen avstängningsknapp.
Flygplansläge är en bingo.
I övrigt har du bra tips. Jag oroar mig mest för strålning från plattor men jag har läst att de är väldigt låga, inte ett dugg jämförbara med mikrovågorna (som har en skyddande "bur" runtom).
Citera
2018-03-19, 18:08
  #21
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Flour är farligt?
Liksom divätemonoxid, det är avhängigt av intagen mängd. Men det var du redan medveten om - eller hur?
Citera
2018-03-19, 18:14
  #22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Flour är farligt?
Fluor är farligt (iaf som gas) , fluorid var det som fluortanten kom med och som finns i kranvatten och tandkräm - inte farligt i normala doser.
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-03-19 kl. 18:19.
Citera
2018-03-19, 20:15
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Min wifi har ingen avstängningsknapp.
Flygplansläge är en bingo.
I övrigt har du bra tips. Jag oroar mig mest för strålning från plattor men jag har läst att de är väldigt låga, inte ett dugg jämförbara med mikrovågorna (som har en skyddande "bur" runtom).

Jag stänger av hela routern på nätterna, och mobilen också givetvis. Sedan gäller det även att ta bort onödig bakgrundsdata i mobilen. Flygplansläge så ofta det går annars stäng av wifi och mobildata.
Väldigt viktigt i just fordon när man åker måste jag även lägga till. Strålningen är mycket högre eftersom den ständigt måste leta signal hela tiden.
Micron är en liten grej i jämförelse ja men man bör minimera all typ av strålexponering.
Men som med allt annat farligt här i världen bör man även göra andra val för hälsans skull. Se över sin kost och exponering för övriga miljögifter. Vissa klarar sig fint, andra inte när man summerar allt i slutändan.
__________________
Senast redigerad av VillJalentine 2018-03-19 kl. 20:19.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback