Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 16:01
  #1
Medlem
Är en 20 åring som gillar musik (framförallt klassiskt, film och spel). Har inte så mycket erfarenhet och väldigt oviss om hur film & spel musikbranschen ser ut i Sverige (är inte förtjust i massproducerad pop, schlager eller elektronisk musik). Har en känsla av att väldigt få studios finns som håller på med film & spelmusik. Någon som har info eller erfarenhet av just det här området av musik i Sverige?
Citera
2018-03-18, 20:56
  #2
Moderator
Nospheratus avatar
Mig veterligen existerar det inga "studios" på det viset som sysslar med att producera soundtrack för spel eller film. Produktionen plockar in en kompositör/producent för soundtrack. Precis som de gör med skådespelare.

Eftersom chansen att tjäna pengar på musik är löjligt låg hade jag inte rekommenderat någon att ge sig in i musikbranchen om man inte hejdlöst brinner för konsten och är beredd att arbeta gratis tills att man är etablerad. Dvs hur duktig musiker du än må vara så fungerar det inte riktigt som med andra yrken, att man söker jobb och blir anställd.

Precis som aspirerande artister får man traggla med att lägga ut låtar och stycken på sociala medier och hoppas på att kunna bygga ett intresse för sina verk. Om du är inne på just spelmusik finns det ju ca en miljard amatörgrupper som sitter och bygger spel. Spelmotorn Unreal har ju ett helt nätverk av grupper och individer som bygger egna spel. Du kan ju börja med att höra av dig till någon där som letar soundtrack eller vill samarbeta med musiker. Det blir massor av gratisjobb, som du inte kommer veta om det leder någonstans. Motsvarande att åka runt och spela på klubbar och barer för aspirerande artister.

Har du tur som en tokig (det handlar tyvärr mest om tur) så får något projekt fart där du är inblandad. När du väl ha ett CV med dina verk så blir det lättare att få liknande typer av projekt. Sannolikheten att kunna livnära sig på att tonsäta spel eller musik bedömer jag däremot som ca noll. Man ska som sagt brinna för musiken, och ha som utgångspunkt att man sysslar med en hobby som i bästa fall kan inbringa några kronor här och där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback