Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 15:01
  #1
Medlem
En tysk EU-parlamentariker och hans polare vill driva igenom ett förslag att 20.000 18-åringar från hela EU ska få gratis interrailkort för hela Europa under en månad i sommar - men inte utlottade, grejen är att man ska skriva en motivering om vad man vill uppnå med sitt resande och varför man gillar Europa.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6909203

Citat:
Ursprungligen postat av SR
I sommar kommer 20 000 18-åringar i EU att kunna få tågluffa gratis. Det som krävs är att de ska motivera varför de vill resa och att argumentet stämmer överens med kriterierna.

EU-parlamentarikern Manfred Weber har kommit med idén som ska sjösättas i april enligt planerna.


--Vi tror att det är viktigt att låta de unga förstå hur vackert Europa är och hur bra det är att vara europé. Den här frågan har blivit en nyckelfråga för oss, säger Manfred Weber.

Han är gruppledare för EPP, den största partigruppen som finns representerad i EU-parlamentet, där de båda svenska partierna Moderaterna och Kristdemokraterna ingår. Tanken är att detta pilotprojekt, som ska sjösättas i april med 20 000 unga gratisresenärer, ska växa om det blir framgångsrikt, enligt Manfred Weber.

Och det är inte lotten som kommer att avgöra, utan man ska skriva en motivering där kulturarvet ska vara en del av resans mål och man ska därför ange sin resrutt för att bli en av de som får ett gratis tågluffarkort.

– När när man kommer hem ska man rapportera om vad man upplevt och uppge vad man tycker om Europa – inte bara om vad man tycker om resan, betonar Manfred Weber. Slår det här pilotprojektet som kostar 12 miljoner euro väl ut, så kan det komma att utökas säger han.

Men till vissas fasa.

– Jag tror att få är beredda på att låta ungdomar resa runt i Europa för att få en känsla av tillhörighet, säger Catarina Kärkkäinen, vice ordförande i Fria Moderata Studentförbundet.



Som en puckad reklamkampanj för EU alltså. Ett interrailkort för hela kontinenten kostar väl numera många tusen kronor, och vem som helst kan ju räkna ut vad som kommer att hända: folk kommer att skriva ihop svassande reklamtexter för att imponera på eurokraterna och när de sedan vunnit ett kort reser de (många av dem) för att sola, knarka, festa och kanske även begå en del brott. Det här är ett förslag som inte hade haft en chans om det lanserats i ett medlemsland, något år före ett nationellt val. Men på EU-federal nivå går det bra.

Hur ska man egentligen göra för att motverka sådana här förslag, bortsett från att rätt och slätt lämna EU?
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2018-03-18 kl. 15:03.
Citera
2018-03-18, 17:19
  #2
Medlem
Priset för ett en månads interrailkort som gäller hela Europa (utom fd Sovjetunionen, Kosovo, Albanien och Nordirland men inklusive Eurostar-tåget mellan London och Paris) är idag 434 euro, i runda slängar 4.500 kr. Inte illa. :x
Citera
2018-03-18, 20:07
  #3
Medlem
Tacofiestas avatar
Jag skulle lätt hitta på en massa skräp för ett sånt kort. Har ett flertal vänner som tågluffade förra året och mycket riktigt ställde till med en hel del oreda i länderna de var i. Vad gäller din fråga så tror jag att detta slår huvudet på spiken vad gäller det fundamentala problemet med EU - man kan inte påverka de andra ländernas beslutsfattare. Följaktligen tror jag att det är fullkomligt lönlöst att försöka göra motstånd. Jag antar att din bästa chans skulle vara att kommunicera med Manfred Weber och försöka övertyga honom om att det är ett korkat förslag, vilket jag tror är tämligen omöjligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback