Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-28, 16:54
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Fast 16:20-regeln är ju klockslag och handlar om visare på en urtavla... Alltså besticken som två visare på en urtavla när klockan är 16:20, dvs tjugo minuter över fyra. Men andra ord: de ligger parallellt i riktning ner mot höger. Det är signalen att man ätit färdigt, och den som dukar ut har lätt att ta båda besticken samtidigt. Detta skulle jag säga är en internationell (i alla fall västerländsk) regel.

Att lägga besticken så att "urtavlan" visar "16:40" är däremot en signal om att man inte är klar. Behöver man lämna bordet är en annan signal på att man inte är klar att man lämnar servetten på stolen och inte på bordet men hur spridd den är idag vet jag inte.

Precis så jag menade. Alltså 16.20. Annars hade jag skrivit 16.40. Men jag kan se nu hur det misstolkades, dock vet jag inte hur 17.25 kan misstolkas så.

16.40 är precis som du skriver, ett tecken på att man inte ätit klart.
Servetter brukar kastas lite överallt, så nog inte så spridd.

Man behöver inte vara så snabb med att duka bort. Det är inte hela världen om tallriken får stå i 1 minut för att se om gästen kommer tillbaka.
Citera
2018-03-28, 19:25
  #158
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Fast 16:20-regeln är ju klockslag och handlar om visare på en urtavla... Alltså besticken som två visare på en urtavla när klockan är 16:20, dvs tjugo minuter över fyra. Men andra ord: de ligger parallellt i riktning ner mot höger. Det är signalen att man ätit färdigt, och den som dukar ut har lätt att ta båda besticken samtidigt. Detta skulle jag säga är en internationell (i alla fall västerländsk) regel.

Att lägga besticken så att "urtavlan" visar "16:40" är däremot en signal om att man inte är klar. Behöver man lämna bordet är en annan signal på att man inte är klar att man lämnar servetten på stolen och inte på bordet men hur spridd den är idag vet jag inte.
Det var väl ungefär det jag skrev lite tidigare i tråden?
Citera
2018-03-28, 21:48
  #159
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det var väl ungefär det jag skrev lite tidigare i tråden?

Jag blandade möjligen ihop vem som skrev vad...
Citera
2018-03-31, 19:45
  #160
Medlem
Sorry! Blandade i tillfällig förvirring ihop 16.20 med 16.40! Reagerade på att någon skrev att "i kors" betyder att man är klar. Tvärtom, menar jag, och har nu tydligen fått det bekräftat av flera.
Citera
2019-02-10, 21:19
  #161
Medlem
Vinka till dig någon ur personalen och förklara hur du vill ha det.
Kommunikation.
Citera
2019-02-17, 19:01
  #162
Medlem
smoerreboms avatar
Jag har faktiskt råkat ut för detta på relativt fina fyrstjärniga hotell oxå och inte bara på en massa budgethotell. Ibland händer det när man håller på och hämtar flera grejer för att kunna påbörja frukosten. Det är viktigt att signalera besvikelse till personalen så att de förstår att man är en världsvan och viktig person inför den fortsatta vistelsen.
Citera
2019-02-24, 21:48
  #163
Medlem
Queen-Obscences avatar
Problemet är ju att flera lägger besticken i kors och går iväg när dem känner att dem är färdiga också. De vett och etikett reglerna lever inte kvar lika mycket idag märkbart som när en gäst lagt ihop besticken men ändå inte är färdig vilket händer en hel del på mitt jobb. En grej man kan göra är att man "markerar" att man fortfarande sitter där igenom att lämna kvar något vid sin plats som en jacka/tröja eller något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback