Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-20, 05:16
  #121
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ascendancy
Tack. Jag jobbade en sväng på Hotell/Restaurang nyligen och jag har aldrig ens hört talas om "bestick i kors"-skitet. Lite intressant att jag sen ska känna mig dåligt uppfostrad på grund av det.

Vad fan sägs som att ni går och klappar till ringklockan och säger åt valfri människa ur personalen att du ska på toa och ej har ätit klart?
-"Neeeej jag ska lägga besticken i kors och fattar dom inte det är det blattejävlarnas fel!"

Eller så accepterar du att du har kunskapsluckor inom yrket, respekterar att det funnits en hel del oskrivna regler före din egen födelse och slutar spela Allan-ballan.
Ringklocka, okej. Bra och konstruktiv lösning, var finns den och hur ofta står personal redo att ta emot dina toa-anmälningar när de knappt hinner fylla på pulver-äggröran? Har nog aldrig sett någon officiellt förmedla till andra gäster med en ringklocka att kaffet precis har passerat tarmsystemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ascendancy
Finns det ens några Hotell idag som inte inkluderar frukostbuffé i deras rumspris? Om någon har kastat din mat, gå och ta ny mat då för fan? Och om det har med brist på platser att göra, varför tror ni att det är okej att paxa platser med korsade bestick om det är ont om plats?

Det här handlade väl knappast om att paxa en plats för någon längre tid utan om att hämta ett glas juice och ditt miljötänk får mig att känna lite kräks ur munnen.
Citera
2018-03-20, 05:45
  #122
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag lämnar bordet för att fylla på juice i glaset, hämta mer kaffe eller för att gå på toa. Eller något annat.
Går du på toa mitt i frukosten? Sjukt beteende, och då gör personalen rätt som plocksr bort.

I övrigt, hur stora frukostsalar har hotellen du bor på?

Själv har jag aldrg varit med om det här, i något land, faktiskt.

Jag tror problemet är ditt beteende, inte hotellens personal.
Citera
2018-03-20, 08:52
  #123
Medlem
Vad är det för såssehotell du bor på? Har sibylla öppnat b&b?
Citera
2018-03-20, 08:59
  #124
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Går du på toa mitt i frukosten? Sjukt beteende, och då gör personalen rätt som plocksr bort.

I övrigt, hur stora frukostsalar har hotellen du bor på?

Själv har jag aldrg varit med om det här, i något land, faktiskt.

Jag tror problemet är ditt beteende, inte hotellens personal.

Nej, jag har aldrig gått på toa mitt i frukosten. Det var bara ett exempel på vad som skulle kunna få någon att behöva lämna bordet.

F.ö verkar mitt problem vara ganska vanligt. Det märker du om du läser hela tråden...
Citera
2018-03-20, 10:27
  #125
Medlem
Ascendancys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Ok, så det är en slags hämd från servicepersonalen för att gästerna "börjat" bete sig sämre?!

Har jag uppfattat det korrekt?

Nej då har du uppfattat det fel. Vad jag menar är att om folk generellt beter sig som översittare så sjunker lusten hos servicepersonal att göra det lilla extra för gästens komfort. Det slutar med att man går till sitt jobb, gör det man ska och går hem igen.

Om folk var trevliga mot mig var jag alltid extremt trevlig tillbaka. Kunde ibland ta mig tid att samtala om deras dag och så vidare om dom ville det.

Det har ingenting med hämnd att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Yarasama
Fast du har ju brister i din uppfostran, eller snarare kunskapsbrist inom ditt yrke, om du inte känner till bestickreglerna. Däremot håller jag med om att det ofta är förvirrande huruvida folk har ätit klart eller inte, eftersom för många klappmongon som lägger besticken lite hur som helst släpps in på restaurang idag. Ge det lite tid så utvecklar du snart en kusligt exakt känsla för vad som gäller i varje specifikt fall

Kunskapsbrist, absolut. Det köper jag till 100%. Jag blev anställd för att jobba lite extra mitt i ett gigantiskt kaos. Dels höll hotellet på att byta chef, dels höll dom på att lansera ny restaurang, dels var halva personalen sjukskriven så min utbildning var knapphändig.

Men brister i uppfostran för att jag inte vet vad bestick i kors betyder på en restaurang? Nej knappast. Restauraungkultur är knappast en del av uppfostran. Det är bara tramsigt.

Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Eller så accepterar du att du har kunskapsluckor inom yrket, respekterar att det funnits en hel del oskrivna regler före din egen födelse och slutar spela Allan-ballan.
Ringklocka, okej. Bra och konstruktiv lösning, var finns den och hur ofta står personal redo att ta emot dina toa-anmälningar när de knappt hinner fylla på pulver-äggröran? Har nog aldrig sett någon officiellt förmedla till andra gäster med en ringklocka att kaffet precis har passerat tarmsystemet.



Det här handlade väl knappast om att paxa en plats för någon längre tid utan om att hämta ett glas juice och ditt miljötänk får mig att känna lite kräks ur munnen.

Fast jag accepterar att jag har kunskapsbrist inom området. Har jag sagt något annat? I inlägget du citerar står det klart och tydligt "Tack. Jag jobbade en sväng på Hotell/Restaurang nyligen och jag har aldrig ens hört talas om "bestick i kors"-skitet. Lite intressant att jag sen ska känna mig dåligt uppfostrad på grund av det."

Det står alltså EXTREMT klart att det handlar om uppfostran, inte kunskap. Gör om gör rätt.

Klockan finns (där jag jobbade) i direkt anslutning till restaurangen. Antingen kan du säga till personalen att du inte är klar, eller kan du komma till Flashback och gnälla för att ingen fattar "oskrivna regler" gällande "bestick i kors".

Sen hur fan du lyckas klämma in en stråhalmsgubbe till argument gällande mitt miljötänk fattar jag inte hur du lyckades med? Hur fan vet du vad jag har för miljötänk? För att man kastar mat som inte är uppäten? Men om jag som diskplockare tror att du är klar, (och detta var också jävligt tydligt, din blinda jävel) och det är ont om plats, ska jag bara låta det stå då?

Sen behöver du inte vara så passivt aggressiv, din jävla clown.
Citera
2018-03-20, 10:38
  #126
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Man kan även ta på sig ett zigenartält. Då blir man bjuden på en kopp kaffe i lobbyn.

(FB) Zigenare avvisad från frukostserveringen på Hotell Sheraton i Stockholm
Citera
2018-03-20, 10:45
  #127
Avstängd
F.Hansens avatar
Om du ska gå iväg från bordet för att hämta mer mat kan du ju ställa dig upp först. Klinga i glaset och framföra ditt tal om att du nu ska gå och hämta mera mat, samt att du ämnar att returnera till bordet för att där sedan inmundiga maten som du har förskaffat dig.

Sedan vet väll alla att en nedkörd matkniv i bordet betyder "brb"?

En nedkörd gaffel betyder däremot, "tack för maten den var jättegod".
__________________
Senast redigerad av F.Hansen 2018-03-20 kl. 10:49.
Citera
2018-03-20, 15:32
  #128
Medlem
mrtowlies avatar
Jag brukar ta med en tröja / kavaj och hänga över stolen. Jag klandrar faktiskt inte personal som rensar när de ser en nästan tom tallrik. Det är hög ruljans vid frukosten och de har inte tid att tyda korsade bestick och annat trams (vilket jag för övrigt aldrig hört talas om).

Oftast så fyller jag dessutom på allt jag behöver vid första rundan. Att ta två glas juice på brickan om man är extra juice-sugen ser jag inget problem med tex.
Citera
2018-03-20, 17:00
  #129
Medlem
Varulvs avatar
Ha jackan hängandes på stolen?
Citera
2018-03-20, 17:04
  #130
Medlem
kaerakels avatar
Antingen tar du med dig stolen eller så hämtar du allt nytt bara. Hotellslavarna diskar så gärna flera tallrikar.
Citera
2018-03-20, 17:05
  #131
Medlem
Det borde väl vara lätt att ordna skyltar som det står: Upptaget!!!
Citera
2018-03-20, 18:51
  #132
Medlem
Folk vet generellt sett inte hur man beter sig i en restaurang. Har jobbat som servitris i 15+år och nuförtiden är det väldigt få som t.ex lägger besticken ”16.20” när de är klara utan lägger de lite hur som helst.
De nya som börjar jobba i restaurang nu lär sig därför inte på samma sätt som vi ”gamla” fått göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback