Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 12:28
  #1
Medlem
CarolynHaxs avatar
Råkade olyckligtvis äta ICAs I love eco Köttbullar med potatismos, och det smakade absolut ingenting! Inte ett dugg kryddat.

Nåja, tänkte jag, det är kanske det som är grejen med ekologiskt, att man ska vänja sig av med alla sorters kryddor, inklusive salt och peppar. Men när jag kollar innehållsförteckningen är den knökfull med salt, peppar plus flera olika sorters socker.

En prestation av ICA - de har förvandlat en god husmansrätt till något absolut meningslöst.

Men stämmer min idé - att ekologiskt innebär okryddat?

Potatismos* 54% (potatis* 82%, MJÖLK*, SMÖR*, salt, vitpeppar*), gräddsås 23% (GRÄDDE* 53%, nötköttsbuljong* (vatten, maltodextrin*, majsstärkelse*, palmfett*, nötkött*, rörsocker*, karamelliserat socker*, kryddor och örter*), potatisstärkelse*, soja* (SOJABÖNOR*, vatten, havssalt, mirin* (fermenterat ris*, vatten, riskultur*)), bränt socker*, salt, emulgeringsmedel (solroslecitin), vitpeppar*), köttbullar* 23% (nöt- och griskött* 70%, potatis*, potatismjöl, lök*, salt, socker*, druvsocker*, kryddor*). *Ekologisk ingrediens. Nöt- och griskött från djur födda, uppfödda och slaktade i Sverige. Den här produkten innehåller certifierad hållbar palmolja.

(Ovan har jag fetat alla kryddor och alla sorters socker - som kan dölja sig under många olika namn).
Citera
2018-03-18, 13:01
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Råkade olyckligtvis äta ICAs I love eco Köttbullar med potatismos, och det smakade absolut ingenting! Inte ett dugg kryddat.

Nåja, tänkte jag, det är kanske det som är grejen med ekologiskt, att man ska vänja sig av med alla sorters kryddor, inklusive salt och peppar. Men när jag kollar innehållsförteckningen är den knökfull med salt, peppar plus flera olika sorters socker.

En prestation av ICA - de har förvandlat en god husmansrätt till något absolut meningslöst.

Men stämmer min idé - att ekologiskt innebär okryddat?

Potatismos* 54% (potatis* 82%, MJÖLK*, SMÖR*, salt, vitpeppar*), gräddsås 23% (GRÄDDE* 53%, nötköttsbuljong* (vatten, maltodextrin*, majsstärkelse*, palmfett*, nötkött*, rörsocker*, karamelliserat socker*, kryddor och örter*), potatisstärkelse*, soja* (SOJABÖNOR*, vatten, havssalt, mirin* (fermenterat ris*, vatten, riskultur*)), bränt socker*, salt, emulgeringsmedel (solroslecitin), vitpeppar*), köttbullar* 23% (nöt- och griskött* 70%, potatis*, potatismjöl, lök*, salt, socker*, druvsocker*, kryddor*). *Ekologisk ingrediens. Nöt- och griskött från djur födda, uppfödda och slaktade i Sverige. Den här produkten innehåller certifierad hållbar palmolja.

(Ovan har jag fetat alla kryddor och alla sorters socker - som kan dölja sig under många olika namn).
Nej, ekologiskt innebär inte okyddat, det finns ekologiska kryddor.
Mycket socker och dessutom palmolja, finfina grejer det där...

Själv gör jag mina köttbullar på100% vildsvinsfärs, hämtat runt knuten, som jag kryddar efter eget behag. Kanske inte räknas som ekologiska med goda som få.
Citera
2018-03-20, 00:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Råkade olyckligtvis äta ICAs I love eco Köttbullar med potatismos, och det smakade absolut ingenting! Inte ett dugg kryddat.

Nåja, tänkte jag, det är kanske det som är grejen med ekologiskt, att man ska vänja sig av med alla sorters kryddor, inklusive salt och peppar. Men när jag kollar innehållsförteckningen är den knökfull med salt, peppar plus flera olika sorters socker.

En prestation av ICA - de har förvandlat en god husmansrätt till något absolut meningslöst.

Men stämmer min idé - att ekologiskt innebär okryddat?

Potatismos* 54% (potatis* 82%, MJÖLK*, SMÖR*, salt, vitpeppar*), gräddsås 23% (GRÄDDE* 53%, nötköttsbuljong* (vatten, maltodextrin*, majsstärkelse*, palmfett*, nötkött*, rörsocker*, karamelliserat socker*, kryddor och örter*), potatisstärkelse*, soja* (SOJABÖNOR*, vatten, havssalt, mirin* (fermenterat ris*, vatten, riskultur*)), bränt socker*, salt, emulgeringsmedel (solroslecitin), vitpeppar*), köttbullar* 23% (nöt- och griskött* 70%, potatis*, potatismjöl, lök*, salt, socker*, druvsocker*, kryddor*). *Ekologisk ingrediens. Nöt- och griskött från djur födda, uppfödda och slaktade i Sverige. Den här produkten innehåller certifierad hållbar palmolja.

(Ovan har jag fetat alla kryddor och alla sorters socker - som kan dölja sig under många olika namn).

Som sagt, det finns ekologiska kryddor så det är ju inget problem att krydda köttbullarna. Men handlar det verkligen om att ekologiskt innebär okryddat? Vad jag förstår så är alla ingredienser markerade med * ekologiska, då de senare skriver "*Ekologisk ingrediens". Alltså har de använt ekologisk potatis, ekologiskt kött, ekologiska kryddor etc.
Citera
2018-03-20, 08:09
  #4
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
En eko-produkt blir ju ofta rätt dyr i sig, och vill man dessutom tillsätta många (eko-)kryddor så blir den ännu dyrare. Kanske därför man kryddar väldigt försiktigt, för att hålla priset nere?
Citera
2018-03-20, 12:14
  #5
Avstängd
Och det statistiska underlaget är 1 produkt och ingen produkt att jämföra med, ingen dubbelblind studie direkt!
Citera
2018-03-22, 19:25
  #6
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Och det statistiska underlaget är 1 produkt och ingen produkt att jämföra med, ingen dubbelblind studie direkt!

OK, det håller jag med om.

Så här kommer ytterligare en eco-produkt som inte smakar någonting.

Det är falukorv och makaroner (OK, OK, men jag gör detta i vetenskapens namn)! Smakade inte ett dugg, förstås.

MJÖLK* 34%, pasta* 33% (DURUMVETE), falukorv** 26% (gris**- och nötkött** 62%, fett från gris**, antioxidationsmedel (askorbinsyra), konserveringsmedel (natriumnitrit)), GRÄDDE* 5%, potatisstärkelse**, salt, persilja*, emulgeringsmedel (solroslecitin), vitpeppar**, muskotnöt**. *= KRAV-ekologisk ingrediens **= Ekologisk ingrediens. Nöt- och griskött från djur födda, uppfödda och slaktade i Sverige.

Så jag drar slutsatsen: ICAs I love eco - produkter är totalt okryddade, smakar inte ett dugg och är absolut inte värda det enorma priset (60 spänn för en förpackning!)
Citera
2018-03-22, 19:29
  #7
Medlem
Luxuss avatar
Ekologisk betyder bara att det inte finns några på konstgjord väg framställda ingredienser.

Insektssprejen RADAR är exempelvis ekologisk då den består av typ finmalda blommor (pyretiner). Så du kan med gott samvete tömma en burk radar på dina köttbullar och de är fortfarande ekologiska.

Samma sak gäller med peppar, salt, paprika osv. Så krydda går utmärkt
Citera
2018-03-23, 18:43
  #8
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Ekologisk betyder bara att det inte finns några på konstgjord väg framställda ingredienser.

Insektssprejen RADAR är exempelvis ekologisk då den består av typ finmalda blommor (pyretiner). Så du kan med gott samvete tömma en burk radar på dina köttbullar och de är fortfarande ekologiska.

Samma sak gäller med peppar, salt, paprika osv. Så krydda går utmärkt

OK, nu överger jag ekologiska produkter för gott, tack för alla svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback