Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-20, 07:45
  #25
Medlem
Vi får inte glömma att vi har väldigt många kvinnliga chefer idag och de älskar att hurtigt ta sig an "utmaningar" och sedan, när det blev dem övermäktigt, långtidssjukskriva sig. Det kommer alltså att braka ihop men då är det tur att vi importerat folk som är vana vid att skapa kaos i misslyckade samhällen.
Citera
2018-03-20, 09:50
  #26
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
Där hänger inte jag med!
Vad dom gör för att "driva" med statistiken har jag ingen aning om, men deras budget för Svenskar med utländsk härkomst är enorm. 2017 var deras total (synlig) budget ca 80 miljarder och det kommer inte minska.
Det är billigare att redigera statistik än att ge bidrag för att försöka (och misslyckas 2/10 fall) pusha människor att göra saker.

Ni som är med i arbetsförmedlingen: Gör såhär: anmäl er kontaktperson på arbetsförmedlingen för att h*n inte sökt er två gånger i månaden, det har dem direktiv att göra, att kalla samtliga, varje månad.
Citat:
Här har du en riktig läckerbit att grotta ner dig i, och jag kan lova dig att ord som nyanlända och etableringsuppdrag är ett genomgående tema.
https://www.arbetsformedlingen.se/do...-2017-2019.pdf
Att jag inte ska adressera flyktingar att det är dom som "stjäl" pengar från vårdpersonal, poliser och lärare förstår jag inte, för det är precis det dom gör, och det är inga små summor.
Om du inte kan utläsa ens en unz ironi i mina inlägg så rekommenderar jag dig att läsa lite, https://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi#Litter%C3%A4r_ironi.
Citera
2018-03-21, 12:06
  #27
Medlem
Polisavhoppen fortsätter eller är detta old news? Är det Eliassons fel? Kan den nya polischefen från SÄPO ändra på det?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6911227

Arbetsmarknaden är het nu så det är nog rulle inom alla branscher. Även unga revisorer lämnar yrket för - antar jag - mer lockande områden. Sådan är kapitalismen. Som tur är så kan vi söka oss till andra områden och bättre betalda jobb då konjunkturen är kokhet och arbetsgivarna får fundera ut hur de får oss att stanna.

En av förklaringarna, som redan är känd, menar David Gripenhjärta, är den generellt ökande konkurrensen om kvalificerad arbetskraft.

– Revisorerna har en hög utbildning i grunden, de kan säkert få jobb på många andra platser, säger han.


http://www.realtid.se/unga-revisorer-hoppar-av
Citera
2018-03-25, 17:58
  #28
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Vem fan vill vara lärare i Sverige?

5 års akademisk utbildning för att tjäna lite mer än en undersköterska. Jobba 10-20 timmar extra i veckan obetalt. Stå ut med en otacksam, kanske kaotisk och ibland till och med hotfull arbetsmiljö. Arbetsbörda och klimat får lärare i landet att sjukskriva sig på löpande band.

Många av oss trivs med det vi gör.

Finns mycket skit i yrket, framförallt med olämpliga/okunniga rektorer där det inte verkar finnas några krav alls. Skolor som inte håller hårt på regler och gör sig av med elever som inte är intresserade av att gå i skola. Mentorsbiten kan vara jobbig men är också givande. Man får vara deltidspsykolog åt trasiga familjer för jämnan.

Jag tog examen för två år sedan, tjänar ungefär 35 000 idag. Byter jag jobb kommer jag att begära 40 000, vilket jag har goda chanser att få. Visar du framfötterna och är driven finns förstelärartjänster inom räckhåll och det är ytterligare 5000 i månaden. Lönen tycker inte jag är katastrofal, även om den är lägre än många andra yrken som kräver femårsutbildning.

Jobbet är otroligt fritt och du är din egen chef. Du har lektioner att förhålla dig till (oftast 2 per dag) och en del möten, men utöver det disponerar du din tid hur du vill och vart du vill.

Trivs du med ungdomar och är intresserad av dina ämnen är det ett drömjobb. Jag får undervisa och diskutera mina fritidsintressen hela dagarna.

Sen skadar det inte direkt med alla lov som ingår i tjänsten, även om man lägger ner mycket tid per vecka för att kompensera för det. Men jag jobbar hellre många timmar per vecka och har ordentlig ledighet i samlade klumpar, än tvärtom. Lättare att koppla av/varva ner.
Citera
2018-03-25, 18:19
  #29
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Många av oss trivs med det vi gör.

Finns mycket skit i yrket, framförallt med olämpliga/okunniga rektorer där det inte verkar finnas några krav alls. Skolor som inte håller hårt på regler och gör sig av med elever som inte är intresserade av att gå i skola. Mentorsbiten kan vara jobbig men är också givande. Man får vara deltidspsykolog åt trasiga familjer för jämnan.

Jag tog examen för två år sedan, tjänar ungefär 35 000 idag. Byter jag jobb kommer jag att begära 40 000, vilket jag har goda chanser att få. Visar du framfötterna och är driven finns förstelärartjänster inom räckhåll och det är ytterligare 5000 i månaden. Lönen tycker inte jag är katastrofal, även om den är lägre än många andra yrken som kräver femårsutbildning.

Jobbet är otroligt fritt och du är din egen chef. Du har lektioner att förhålla dig till (oftast 2 per dag) och en del möten, men utöver det disponerar du din tid hur du vill och vart du vill.

Trivs du med ungdomar och är intresserad av dina ämnen är det ett drömjobb. Jag får undervisa och diskutera mina fritidsintressen hela dagarna.

Sen skadar det inte direkt med alla lov som ingår i tjänsten, även om man lägger ner mycket tid per vecka för att kompensera för det. Men jag jobbar hellre många timmar per vecka och har ordentlig ledighet i samlade klumpar, än tvärtom. Lättare att koppla av/varva ner.

Tycker du sammanfattar yrket bra. Kan man och är intresserad av sina ämnen, har fungerande klasser och jobbar på en skola med tydliga strukturer så är det ett väldigt trevligt jobb. Dagarna fullkomligt flyger förbi och det mest betungande är all överdokumentation och rättning.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback