Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 11:13
  #1
Medlem
Kanske är en konstig fråga men någon kunnig person som vet om mejeriprodukter borde ha en "renande" effekt på koppar?`

Har ett gammalt bord jag köpte som har ett kopparskiva på ovansidan. Efter att jag spillde någon droppe mjölk på bordet och inte tog bort det direkt blev det en superren fläck där! Kopparn ser helt sprillans ut.

Samma sak blev från tandpetare som hade vart petade genom mozzarellabollar. Efter att tandpetarna legat mot bordet någon timme var det strängar som så g helt perfekt rengjorda ut.
Citera
2018-03-18, 14:52
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Även om färsk mjölk bara är svagt surt (pH runt 6,5) så antar jag att det har med någon syrareaktion att göra. https://www.doityourself.com/stry/wh...opper-utensils
Citat:
Some foods have a naturally bad reaction to copper and other minerals and metals. You should not store pickled foods inside copper containers, as the vinegar will react against it. Milk and drinking water are also dangerous for storing inside copper vessels, as are dairy products such as butter and cream. They will react with the metal and can cause copper poisoning. Anything citrus, like lemon juice, lime juice and orange juice, is unsafe. Yogurt also is a dubious thing to store inside copper because the acidic properties can react against the copper too. It is not advisable to eat or drink food and liquid from copper containers.

Förvara inte mjölk i kopparbehållare men som rengöring av koppar verkar det ju funka. Jag ska nog prova lite nu.
Citera
2018-03-18, 15:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Även om färsk mjölk bara är svagt surt (pH runt 6,5) så antar jag att det har med någon syrareaktion att göra. https://www.doityourself.com/stry/wh...opper-utensils


Förvara inte mjölk i kopparbehållare men som rengöring av koppar verkar det ju funka. Jag ska nog prova lite nu.

Fräckt, kanske ska smörja in bordet med yoghurt eller gnugga mozzarella över det då! Haha
Citera
2018-03-18, 22:40
  #4
Medlem
GalFisks avatar
De flesta syror kan lösa upp kopparoxid (gör koppar svart) och kopparkarbonat (gör koppar grönt). Mjölk blir lätt surt när naturliga bakterier äter mjölksockret. De flesta syror kan inte lösa upp rent koppar, så det är ganska tacksamt att rengöra på det viset.
Citera
2018-03-21, 07:41
  #5
Medlem
Vuxenporrs avatar
Jag gissar på att det dels blir en syra-basreaktion, dels så är koppar(II) ett oxidationsmedel som helst vill vara koppar, så organiska ämnen kan även verka reducerande.
Citera
2018-03-21, 19:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
De flesta syror kan lösa upp kopparoxid (gör koppar svart) och kopparkarbonat (gör koppar grönt). Mjölk blir lätt surt när naturliga bakterier äter mjölksockret. De flesta syror kan inte lösa upp rent koppar, så det är ganska tacksamt att rengöra på det viset.

Men borde inte mjölken isf göra kopparn mörk/svart? Det ser ut som högpolerad koppar när det har vart lite mejeriprodukt där.
Citera
2018-03-22, 06:58
  #7
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwalan
Men borde inte mjölken isf göra kopparn mörk/svart? Det ser ut som högpolerad koppar när det har vart lite mejeriprodukt där.
Nej, den är för svag för att oxidera ren koppar.
Kopparoxid och kopparkarbonat kan inte lösas i vatten. Syror gör om dessa till vattenlösliga salter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback