Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 10:50
  #1
Medlem
Tjena, jag har varit fet i 2år nu efter att jag slutade träna.

Nu har jag tänkt att börja träna igen i samband med att jag börjar jobba femskift. Jag tänker att jag ska träna på gym 3-4 gånger i veckan, och springa/promenera så ofta jag orkar.

Det jag är fundersam på är hur jag ska äta när jag jobbar nattskift(dvs 22.30-06.30), jag har köpt BCAA av rekomendation av en bekant som han sa att jag skulle dricka före och efter träning.

Jag tänker att jag tränar efter jobbet alla skift förutom nattskift då jag tänker träna föra jobbet, är det smart eller idiotiskt?
Citera
2018-03-18, 11:20
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
BCAA:n kan du slänga direkt, tyvärr, det saknar effekt när det gäller muskeluppbyggnad och är pengar i sjön. Vad gäller att äta på natten så bör det helst undvikas, om möjligt, alternativt äta något väldigt lätt. Vi tar hand om födan sämre på natten på grund av den inbyggda dygnsrytmen.
Citera
2018-03-18, 12:13
  #3
Medlem
CommonSenses avatar
Lätt men mättande mat är ett tips, en schyst sallad är alltid bra som mat under ett nattskift. Försök och inte äta en massa färdigmat utan se till att du lagar allt själv från grunden
Citera
2018-03-18, 16:51
  #4
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
BCAA:n kan du slänga direkt, tyvärr, det saknar effekt när det gäller muskeluppbyggnad och är pengar i sjön. Vad gäller att äta på natten så bör det helst undvikas, om möjligt, alternativt äta något väldigt lätt. Vi tar hand om födan sämre på natten på grund av den inbyggda dygnsrytmen.

Nja helt onödigt är det ju inte med BCAA. Du kan t.ex. använda det för att komplettera en måltid som inte har fullvärdigt eller tillräckligt mycket protein för att höja proteinsyntesen.

Gudiol har snackat om det, hittar inte det nedskrivet nu men du kan lyssna här: Tyngre rubriker

Annars är väl EAA att föredra om man ska ha BCAA eller EAA, men vassle/kasein verkar väl vara ett bättre val tycker jag.
EAA är bättre än BCAA
Citera
2018-03-18, 17:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
BCAA:n kan du slänga direkt, tyvärr, det saknar effekt när det gäller muskeluppbyggnad och är pengar i sjön. Vad gäller att äta på natten så bör det helst undvikas, om möjligt, alternativt äta något väldigt lätt. Vi tar hand om födan sämre på natten på grund av den inbyggda dygnsrytmen.


Intressant.
Om jag flyttar till Australien så bör jag alltså inte äta på dagen.
Eftersom det är natt i Sverige då

Först tänkte jag att kroppen kanske justerar för detta eftersom det är ljust i australien på dagen när det är natt i Sverige.

Men om en australiensare flyttar till svalbard där det är mörkt 6 månader om året vad sker då?

Ja jag vet det är lite knasiga funderingar.
Men det jag undrar är helt enkelt varför skulle kroppen inte ta hand om maten lika bra på natten som på dagen? Låt oss säga att man jobbar natt hela tiden.
Jag tänker rent logiskt så borde kroppen anpassa sig efter rådande situation
Citera
2018-03-18, 18:03
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyanvandare31245
Nja helt onödigt är det ju inte med BCAA. Du kan t.ex. använda det för att komplettera en måltid som inte har fullvärdigt eller tillräckligt mycket protein för att höja proteinsyntesen.

Gudiol har snackat om det, hittar inte det nedskrivet nu men du kan lyssna här: Tyngre rubriker

Annars är väl EAA att föredra om man ska ha BCAA eller EAA, men vassle/kasein verkar väl vara ett bättre val tycker jag.
EAA är bättre än BCAA
Nej, man kan inte komplettera en måltid med tillskott av BCAA, det ger ingen effekt. Diskuteras i denna tråd, på första sidan, det blir konkurrens om upptaget.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=232682
Här är artikeln skriven av Robert Wolfe, där detta tas upp, om man är intresserad:
https://jissn.biomedcentral.com/arti...970-017-0184-9


Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Intressant.
Om jag flyttar till Australien så bör jag alltså inte äta på dagen.
Eftersom det är natt i Sverige då

Först tänkte jag att kroppen kanske justerar för detta eftersom det är ljust i australien på dagen när det är natt i Sverige.

Men om en australiensare flyttar till svalbard där det är mörkt 6 månader om året vad sker då?

Ja jag vet det är lite knasiga funderingar.
Men det jag undrar är helt enkelt varför skulle kroppen inte ta hand om maten lika bra på natten som på dagen? Låt oss säga att man jobbar natt hela tiden.
Jag tänker rent logiskt så borde kroppen anpassa sig efter rådande situation
Kroppen kommer att anpassa sig, det kan ta en stund (jetlag), men kroppen anpassar sig allteftersom och kommer inte fortsätta vara inställd på hur dygnsrytmen är/var i Sverige.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-03-18 kl. 18:05.
Citera
2018-03-18, 18:32
  #7
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooltSomFan
Tjena, jag har varit fet i 2år nu efter att jag slutade träna.

Nu har jag tänkt att börja träna igen i samband med att jag börjar jobba femskift. Jag tänker att jag ska träna på gym 3-4 gånger i veckan, och springa/promenera så ofta jag orkar.

Det jag är fundersam på är hur jag ska äta när jag jobbar nattskift(dvs 22.30-06.30), jag har köpt BCAA av rekomendation av en bekant som han sa att jag skulle dricka före och efter träning.

Jag tänker att jag tränar efter jobbet alla skift förutom nattskift då jag tänker träna föra jobbet, är det smart eller idiotiskt?

Skall man arbeta nattetid i ex kontinuerlig skiftgång skall man ha en läkarundersökning och då får man även kostråd för att undvika vissa sjukdomar. På det pappersbruk jag arbetade på fick alla som gick 5-skift en läkarundersökning som kontrollerade om personen var lämplig att arbeta natt.

En del fick helt enkelt inte arbeta natt av hälsoskäl. Högt blodtryck, diabetes och liknande åkommor så blev det nobben av läkaren.

Du skall inte äta någonting. mellan 22.00 till 06.00 äta på nätterna är rena vansinnet. Det kommer MINST leda till diabetes och högt blodtryck, ofta även sömnsvårigheter (brukar komma efter ett år eller två). Ring en dietist om din arbetsgivare inte följer arbetsmiljölagen och skickar dig till företagsläkaren för hälsokontroll) Berätta även för de läkare du träffar i livet att du arbetar 5-skift. Då kan de ev hitta tidiga varningstecken på att din hälsa försämras.
Citera
2018-03-18, 19:11
  #8
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, man kan inte komplettera en måltid med tillskott av BCAA, det ger ingen effekt. Diskuteras i denna tråd, på första sidan, det blir konkurrens om upptaget.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=232682
Här är artikeln skriven av Robert Wolfe, där detta tas upp, om man är intresserad:
https://jissn.biomedcentral.com/arti...970-017-0184-9

Se där, mycket intressant! Inte för att jag hade tänkt köpa BCAA, men ändå
Citera
2018-03-18, 19:21
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Skall man arbeta nattetid i ex kontinuerlig skiftgång skall man ha en läkarundersökning och då får man även kostråd för att undvika vissa sjukdomar. På det pappersbruk jag arbetade på fick alla som gick 5-skift en läkarundersökning som kontrollerade om personen var lämplig att arbeta natt.

En del fick helt enkelt inte arbeta natt av hälsoskäl. Högt blodtryck, diabetes och liknande åkommor så blev det nobben av läkaren.

Du skall inte äta någonting. mellan 22.00 till 06.00 äta på nätterna är rena vansinnet. Det kommer MINST leda till diabetes och högt blodtryck, ofta även sömnsvårigheter (brukar komma efter ett år eller två). Ring en dietist om din arbetsgivare inte följer arbetsmiljölagen och skickar dig till företagsläkaren för hälsokontroll) Berätta även för de läkare du träffar i livet att du arbetar 5-skift. Då kan de ev hitta tidiga varningstecken på att din hälsa försämras.


Din idiot. Sluta hitta på saker!

Man får inte diabetes av att äta efter 22:00.

Till TS. kör lite protein pulver.
Citera
2018-03-18, 19:51
  #10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyanvandare31245
Se där, mycket intressant! Inte för att jag hade tänkt köpa BCAA, men ändå
Ja, dock tror jag inte den som köper det bryr sig om det. Folk kommer fortsätta köpa.
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Din idiot. Sluta hitta på saker!

Man får inte diabetes av att äta efter 22:00.

Till TS. kör lite protein pulver.
Nu överdrev personen förvisso lite kanske, men att äta på natten är inte att rekommendera, det finns en koppling mellan nattarbete och bland annat metabola syndromet, hjärt-och kärlsjukdomar m.m. Även om andra faktorer givetvis påverkar, så bör man, om möjligt, undvika att äta mellan 00-04 åtminstone.
Citera
2018-03-19, 15:42
  #11
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Berätta även för de läkare du träffar i livet att du arbetar 5-skift. Då kan de ev hitta tidiga varningstecken på att din hälsa försämras.
Berätta fan inte det om du vill ha medicin mot sömnsvårigheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback