Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 09:28
  #1
Medlem
Ja, som rubriken låter.
Avslutar snart en 4 månaders behandling efter 15 års "sidomissbruk" av opiater samt amfetaminer.
Det kommunen har att erbjuda efter detta är: Tamira (Södervärn, Lindängen) samt Comesta (Nobeltorget)

Innan detta har jag bott på gatan som olika lågtröskelboenden.

Undrar om det är någon som har något att säga om alternativen?
Bra eller dåliga erfarenheter? Lätt att hålla sig drogfri? Vad ska jag välja om jag får den möjligheten?

Vet väldigt lite om dom 2 boenden, fick en lägenhet ute på Lindängen men tackade nej då jag kände att jag behövde göra klart behandlingen...

Shoot.
Citera
2018-03-18, 09:36
  #2
Medlem
Banangurkazzs avatar
Har du som avsikt att hålla dig drogfri 100 %?
Citera
2018-03-18, 09:41
  #3
Medlem
Spelar det någon roll?
men jo, får underhållsbehandling + ev adhd medicinering.
Citera
2018-03-18, 09:55
  #4
Medlem
Hej,
Bra jobbat och lycka till , det kommer bara bli bättre och bättre
Jag gick den vägen via Comesta, bodde där 1år efter avslutad avgiftning.Man bodde 3st i samma lägenhet och har gemensamma ansvar över boendet/köket. Detta passade mig jättebra, att få bo med likasinnade samt gå på NA möten med dom (ett måste). Jag är evigt tacksam att jag fick denna chansen. Efter 1år på Comesta fick jag min lägenhet och ett jobb. Har ingen erfarenhet av dom andra stödboenden men kan varmt rekommendera Comesta för dig. Sen vad gäller din drogfrihet är det på ditt eget ansvar. Det kommer såklart tankar och möjligheter att börja använda igen men du har ett ansvar i din nykterhet och i dina beslut. Återfall är inget "man får", Återfall är "något man tar"

Jag har 19år i år (20år missbruk) så det kommer bli bra om du bara kämpar på

/Mouk
Citera
2018-03-18, 10:59
  #5
Medlem
Jag har som plan att hålla mig drogfri så länge det krävs och så länge jag får mediciner som håller mitt "missbruk" i schack.

Tack för bra svar angående comesta, visste inte att NA/AA va obligatoriskt?
Du fick alltså hjälp av dom till en egen lägenhet? Skitbra isf.
Hur va det annars? Känner mig lite oroad över att få nattliga besök osv då det verkar finnas ett starkt kontrollbehov. Är lägenheten du har nu förstahandskontrakt?

Jag tänker lite såhär;
Tycker tamira verkar väldigt fräscht osv.
Är dock uppvuxen kring nobel så comestas lägenheter ligger lite bättre till.
Har heller aldrig känt mig särskilt välkommen kring Värnhem.
Det oroar mig oxå lite att bo ihop med andra.
Lägenheten på Lindängen va dock riktigt fin. Men jag är väldigt rädd för att hamna ensam ute i förorten, + att det verkar vara ganska otryggt på nätterna.
Det som skulle kunna vara positivt är att det skulle bli som att börja om på nytt.

Någon med erfarenhet? Och vet ni fler "boendenefterrehabilitering" som skulle kunna vara aktuellt?
__________________
Senast redigerad av rocktoy 2018-03-18 kl. 11:08.
Citera
2018-03-18, 11:03
  #6
Medlem
Undrar oxå om det finns fler alternativ?
Citera
2018-03-18, 11:50
  #7
Medlem
Nej, fick inte lägenhet via Comesta, fick via ett fastighetsbolag, och med 3mån kontrakt första året.
Att bo med andra drogfria är både ett hot men också en stor tillgång i din nykterhet såklart. Men det är ju du själva som tar beslutet om att använda eller inte. Ett antal gånger kom där in droger men vi va ett starkt gäng där som såg till att dessa blev utskriva.Dom boende har ett stort ansvar att hålla "rent". Knarka på Comesta är ingen höjdare, Greger är jävligt svår att manipulera
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback