Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-18, 08:31
  #1
Avstängd
Fiskstims avatar
Hej måste få tag på en identitet från ett Snapchat alias/ användarnamn polisen påstår att det inte går stämmer verkligen det?
Citera
2018-03-18, 08:31
  #2
Moderator
vhes avatar
Då det poppar upp trådar titt som tätt om att spåra Snapchat-konton försöker vi med en samlingstråd för detta.

/Moderator
Citera
2018-03-18, 09:26
  #3
Medlem
1Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskstim
Hej måste få tag på en identitet från ett Snapchat alias/ användarnamn polisen påstår att det inte går stämmer verkligen det?

Går säkert via IP-adressen men skulle kanske ta otroligt mycket tid.

Och varför skulle du vilja ha identitet på en användare?
Citera
2018-03-18, 14:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskstim
Hej måste få tag på en identitet från ett Snapchat alias/ användarnamn polisen påstår att det inte går stämmer verkligen det?

Citat:
Ursprungligen postat av 1Party
Går säkert via IP-adressen men skulle kanske ta otroligt mycket tid.

Och varför skulle du vilja ha identitet på en användare?

Det korta svaret: det går inte.

Det lite längre svaret: Om polisen begär ut uppgifter om IP-adressen kontot ansluter från ifrån Snapchat, och sedan begär ut identiteten från rätt ISP så går det. Det lär dock inte hända om det inte rör sig om grov brottslighet.
Citera
2018-03-18, 15:55
  #5
Medlem
1Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Det korta svaret: det går inte.

Det lite längre svaret: Om polisen begär ut uppgifter om IP-adressen kontot ansluter från ifrån Snapchat, och sedan begär ut identiteten från rätt ISP så går det. Det lär dock inte hända om det inte rör sig om grov brottslighet.

Precis. Skulle ta för mycket tid.
Citera
2018-03-18, 18:41
  #6
Avstängd
Fiskstims avatar
Trist att våldtäkt mot barn inte prioriteras så högt. Ingen hög straffsats heller
Min 14 åriga dotter blev offer för en nät profil
Citera
2018-03-18, 18:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskstim
Trist att våldtäkt mot barn inte prioriteras så högt. Ingen hög straffsats heller
Min 14 åriga dotter blev offer för en nät profil
Det går som tidigare sagt, via domstolsbeslut och IP-adresser ifall personen inte använt en säker VPN korrekt.
Faktum är dock att de allra flesta är dåliga på sin säkerhet. Dom tror att VPN skapar anonymitet men använder sig att användarnamn, e-post, lösen, namn, smeknamn, platser, bilder och MYCKET annat som gör att en person med måttlig kunskap kan hitta personen bakom det anonyma kontot.
De allra flesta har vanor. Vanor är svåra att bryta, speciellt om det är någonting man till slut gör på någorlunda rutin.

Väldigt få procent av folket har disciplinen och kunskapen att hålla sig anonyma utan att lämna spår att följa tillbaka till den riktiga personen.
Citera
2018-03-20, 14:14
  #8
Avstängd
Fiskstims avatar
Så nu är frågan jag har alias men vem kan ge mig det riktiga namnet på äcklet ? Vem vet till vem jag ska vända mig svara gärna privat om så önskas
Citera
2018-03-20, 14:44
  #9
Medlem
TjackpounderFTWs avatar
Har hon träffat han? Var hur när, hur såg han ut osv osv. Fixa fram all info du kan sen hugger du han
Citera
2018-03-20, 18:24
  #10
Medlem
Joomlas avatar
Testa googla på användarnamnet? Om det är något generiskt typ "pelle123" så är det ingen idé, men skulle det vara något unikt och udda så kan det ju i bästa fall ge något. Men det förutsätter att det är en person utan nätvana du har att göra med.

Polisen borde väl ha all anledning att begära ut info från snapchat, men det beror ju på hur långt det gick med "nätprofilen" i fråga. Har du gjort en polisanmälan? Kanske snapchat skulle vara mer samarbetsvilliga om du hade en sådan att hänvisa till, men jag skulle inte räkna med det. Står säkert i användarvillkoren annars hur deras samarbete med myndigheter ser ut, som det brukar kallas.
Citera
2018-03-24, 22:16
  #11
Medlem
Skicka PM till mig där du berättar mer om vad som hänt eller inte hänt och varför du behöver identifiera personen så ska jag ge dig råd och tips som är korrekta och i enlighet med vad lagen säger
Citera
2018-03-26, 22:13
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskstim
Går inte att skicka pm till dig

1 ta luren från din dotter.
2 börja prata med pedofilen "som att du är din dotter". Och försök få han till att träffas. Fråga om han kan bjuda dig på cider/vin.

3 Sen möter du upp han istället. Och vad du gör efter det vet du nog själv.

Lita inte polisen. I dom här lägena tar man lagen i egna händer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback