Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-20, 18:12
  #13
Medlem
AltKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodfellass
Facebook och instagram mm. fylls av dessa jävla bilder på människor med döda djur. Särskilt på hösten/vintern.

Efter de har fällt ett djur så ska de fotas tillsammans med det döda djuret. Jag tycker det så sjukt ovärdigt att se jägaren sitta och le samtidigt som han/hon håller i det döda djurets horn. Varför är detta ok? Jag är generellt ingen motståndare till vanlig jakt och förstår att den till största del är nödvändig, men varför förnedra djuret som jägaren lyckats överlista?

Skulle ju knappast hända i krig eller för all del sport.

Nån som tycker som jag?

Svenska jägare sköter sig bra, vill du se jägare som inte har någon som helst etik eller respekt för djuret är det bara gå in och kolla diverse utländska jaktkanaler på youtube. Överdrivet långa skotthåll, stoltsera med att man skjuter vildsvin med .22lr glada skratt när man gjort en riktigt ful skadeskjutning under skadedjursjakt osv.

Min uppfattning är att många som klagar på bilder i sociala medier på fällda djur själva gärna sitter och glufsar i sig en finfin stek med beasås på fredagkväll .
Citera
2018-03-20, 18:22
  #14
Medlem
DeadLikeMes avatar
Var lite snäll nu. Älgen de lyckas fälla genom ett kikarsikte sittandes i sina torn och Thailandsresan en gång om året. Vad har de annars att skryta om på fejjan liksom?
Citera
2018-03-20, 18:23
  #15
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AltKnight

Min uppfattning är att många som klagar på bilder i sociala medier på fällda djur själva gärna sitter och glufsar i sig en finfin stek med beasås på fredagkväll .
Och dom tvekar inte på att lägga ut en bild på maten på Fejja/Insta. Vad är skillnaden?
Dött djur som dött djur, ena med päls på andra tillagat.
Citera
2018-03-20, 19:59
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
När jag avlivar tex en fin havsöring( vackraste fisken i mina ögon) bonkar jag ihjäl den så snabbt jag kan. Det är faktiskt betydligt mindre stressande, mindre "djurplågeri" för en fisk att komma upp ur vattnet och avlida i princip direkt istället för att hållas upp levande, hanteras och plåtas, vilket oftast tar lite tid, för att sedan återutsättas.

Dessa åsikter är dina och knappast faktabaserade, tror inte det är en slump att Sportfiskarna förespråkar catch and release. Inte heller att de flesta tävlingar numera är catch and release inklusive märkning av fisken för att öka kunskap om beståndet.

Ditt argument är förövrigt rejält korkat.... Självklart skulle du känna stress betydligt kortare tid om du blev fångad av fiskar och dödad direkt än om de ville posera på bild tillsammans med dig för att sedan släppa dig levande, gissar dock att du är så pass skenhelig att du ändå valt det senare alternativet om det vart aktuellt.
Citera
2018-03-20, 22:45
  #17
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Dessa åsikter är dina och knappast faktabaserade, tror inte det är en slump att Sportfiskarna förespråkar catch and release. Inte heller att de flesta tävlingar numera är catch and release inklusive märkning av fisken för att öka kunskap om beståndet.

Ditt argument är förövrigt rejält korkat.... Självklart skulle du känna stress betydligt kortare tid om du blev fångad av fiskar och dödad direkt än om de ville posera på bild tillsammans med dig för att sedan släppa dig levande, gissar dock att du är så pass skenhelig att du ändå valt det senare alternativet om det vart aktuellt.

Jag menade inte att man istället för catch and release ska ha ihjäl varenda fisk man får. Släpper tillbaka de mesta jag får själv. Min poäng var att det är inget fel med att fota en död fisk. Eller annat djur för den delen. Är inget "ovärdigt" som du uttryckte det.

Sen kan du inte jämföra en fisk med en människa. Orkar inte utveckla resonemanget då det inte är värt diskutera.
__________________
Senast redigerad av Stryp-Enok 2018-03-20 kl. 23:29.
Citera
2018-03-22, 15:44
  #18
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Dessa åsikter är dina och knappast faktabaserade, tror inte det är en slump att Sportfiskarna förespråkar catch and release. Inte heller att de flesta tävlingar numera är catch and release inklusive märkning av fisken för att öka kunskap om beståndet.

Ditt argument är förövrigt rejält korkat.... Självklart skulle du känna stress betydligt kortare tid om du blev fångad av fiskar och dödad direkt än om de ville posera på bild tillsammans med dig för att sedan släppa dig levande, gissar dock att du är så pass skenhelig att du ändå valt det senare alternativet om det vart aktuellt.

Som både (sport-)fiskere och jägare så vill jag mena att det är två sidor av samma mynt; viltvård kombinerat med personligt nöje. Jag äter en del fisk, släpper ut några, och likaledes med annat vilt; vissa skjuts, och vissa får vara ifred. Problemet med en del fiskare är att småfisk utan tvekan släpps ut igen medan större fisk avfångas. Det leder till att sämre gener får spridas vidare och de bästa exemplaren hamnar i en stekpanna någonstans.

Människan har alltid jagar och fiskat, genom hela vår existens. Jag ser personligen inget fel i att fortsätta med det, och vägrar att lyssna till Svensson som chockeras över att någon tar av daga och äter ett djur, vare sig fisk eller landlevande, samtidigt som hon går till ICA och köper resterna efter en gris eller oxe som blivit uppfödd i ett trångt bås, matad med kraftfoder och gått till industriell slakt. För kött växer inte i frysdisken!

När det gäller bilder så är jag helt överens dock; folk borde inte använda Facebook.
Citera
2018-04-04, 21:36
  #19
Medlem
accos avatar
Jag både jagar och fiskar. Jag tycker själv att trofébilder är totalt ointressanta.
Lite som när någon ska visa bilder på barn och barnbarn, som naturligtvis är helt fantastiska... för de
närmast berörda. Bilder på fiskar är något helt annat för mig...så länge de lever. En bonkad fisk är också ointressant.
Citera
2018-04-04, 21:39
  #20
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acco
Jag både jagar och fiskar. Jag tycker själv att trofébilder är totalt ointressanta.
Lite som när någon ska visa bilder på barn och barnbarn, som naturligtvis är helt fantastiska... för de
närmast berörda. Bilder på fiskar är något helt annat för mig...så länge de lever. En bonkad fisk är också ointressant.

Ja det är sant. I alla fall för det mesta, är det något sällsynt, eller något ovanligt stort så kan det la va kul att se.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback