Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-17, 23:36
  #1
Medlem
TheGreatUserNames avatar
Kanske är en konstig fråga men har länge tänkt på det och går inte riktigt söka efter svaret heller,
när dom filmar t.ex. först 2 eller fler stå och prata för att sedan gå in i en bil och åka iväg så står ju kameramannen kvar?
Åker dom tillbaka och hämtar han direkt efteråt?
Ännu konstigare är ju när personen som gör dokumentären ska hem till någon så när personen öppnar så går han/hon in och stänger dörren medans kameramannem står kvar utanför för att filma dörren stängas.
Varför gör dom så? Kanske min påtända hjärna som tycker det är konstigt, någon mer som undrat över det?
Citera
2018-03-17, 23:43
  #2
Medlem
De tröttnade på kameramannen och drog därifrån.

Nej, men är du seriös? Det är ju för att man ska få sina shots. Antingen åker de och hämtar honom eller så följer han efter i en annan bil med övrig utrustning. Sedan kan han filma på avstånd medan man har en annan som håller en kamera i den andra bilen.
Citera
2018-03-18, 00:01
  #3
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatUserName
Kanske är en konstig fråga men har länge tänkt på det och går inte riktigt söka efter svaret heller,
när dom filmar t.ex. först 2 eller fler stå och prata för att sedan gå in i en bil och åka iväg så står ju kameramannen kvar?
Åker dom tillbaka och hämtar han direkt efteråt?
Ännu konstigare är ju när personen som gör dokumentären ska hem till någon så när personen öppnar så går han/hon in och stänger dörren medans kameramannem står kvar utanför för att filma dörren stängas.
Varför gör dom så? Kanske min påtända hjärna som tycker det är konstigt, någon mer som undrat över det?
Årets fråga!
Förstår dina funderingar, och du hittar nog själv fram till svaret om du funderar ett tag.

Det jag däremot inte fattar är hur personer i filmer klarar sig flera dagar, t o m månader och ibland även år utan att behöva skita.
Citera
2018-03-18, 13:44
  #4
Avstängd
Tror du missförstått vad en dokumentärfilm innebär... Det tycks som att du anser att det inte får klippas och klistras och att allt ska visas så som det var för stund. Som föregående säger jag att du ska tänka ett varv till...
Citera
2018-03-24, 20:59
  #5
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Dokumentärt innebär inte strikta regler om att ingenting kan arrangeras av fram för allt praktiska skäl.

Handlar dokumentären om någon som tar bilen till ICA Maxi på Lördagar för att skita i frysdisken så är det ju viktigt att få med den där bilden då personen går ut till bilen, sätter sig och kör iväg.

Då behöver man ju bildbilden för att det är en viktigt del av storyn och man gör upp med personen att vänta tills fotografen hittat en bra plats och är klar att filma, sen får personen komma ut sätta sig i bilen och köra 20 meter och sedan stanna så att teamet kan komma ikapp och hoppa in för en tarmtömmar tur till ICA.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback