Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-17, 22:51
  #1
Medlem
Inom kort kommer vi att bli tre och behöver därmed en bil för att kunna hantera vardagen. Jag har nog inte ägt en bil på 10 år så är inte helt uppdaterad på ämnet.

Som rubriken lyder så behöver jag nu införskaffa en bil som troligtvis blir en kombi. Jag har sneglat på några modeller men skulle behöva tips eller erfarenheter som kan få mig att landa. Det jag tittat på är bla WW Passat och en del asiatiska bilar som Hyndai, Toyota och Mazda. Vad jag hört ska de asiatiska kärrorna vara bra och statistiskt ha få fel jämfört med andra tillverkare. Bilen behöver inte vara sprillans ny utan några år går även bra, har tänkt från 2012 och framåt. Prisklassen tror jag ligger mellan 70 000-120 000kr. Bilen behöver ha tillräckligt utrymme i bagage och l baksätet.

Jag bor i Stockholms innerstad där en sinnessjuk miljöpartist aktivt motverkar bilister och bilvägar, i synnerhet mot dieselbilar. Så av den anledningen är dieselbil ett mindre alternativ.

Vilka kombibilar kan rekommenderas?
Citera
2018-03-17, 23:07
  #2
Medlem
Kia ceed, ford focus, är två jag tänker på direkt. Finns med snåla bensinmotorer och kostar inte skjortan. Underhåll/service lär vara förmånligt på dessa också. Kort sagt, mycket bil för pengarna.
Citera
2018-03-17, 23:07
  #3
Medlem
Kanske en Toyota Auris kombi? Finns som hybrid. Och krånglar aldrig.
Citera
2018-03-17, 23:55
  #4
Medlem
Turbomachines avatar
Allt relativt nytt fungerar bra men som vanligt undvik franska skitbilar.
Citera
2018-03-18, 04:27
  #5
Medlem
dovAkins avatar
Focus lr mondeo e kombi, men auris kombi e ju jävligt bra val också
Citera
2018-03-18, 04:35
  #6
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shyyne
Inom kort kommer vi att bli tre och behöver därmed en bil för att kunna hantera vardagen. Jag har nog inte ägt en bil på 10 år så är inte helt uppdaterad på ämnet.

Som rubriken lyder så behöver jag nu införskaffa en bil som troligtvis blir en kombi. Jag har sneglat på några modeller men skulle behöva tips eller erfarenheter som kan få mig att landa. Det jag tittat på är bla WW Passat och en del asiatiska bilar som Hyndai, Toyota och Mazda. Vad jag hört ska de asiatiska kärrorna vara bra och statistiskt ha få fel jämfört med andra tillverkare. Bilen behöver inte vara sprillans ny utan några år går även bra, har tänkt från 2012 och framåt. Prisklassen tror jag ligger mellan 70 000-120 000kr. Bilen behöver ha tillräckligt utrymme i bagage och l baksätet.

Jag bor i Stockholms innerstad där en sinnessjuk miljöpartist aktivt motverkar bilister och bilvägar, i synnerhet mot dieselbilar. Så av den anledningen är dieselbil ett mindre alternativ.

Vilka kombibilar kan rekommenderas?
Citroen c3 aircross fick mycket bra kritik nu är jättesmart och stor för sin storlek
har den lite mindre c3 en förlaga till wrc bilen som citroen vunnit massor med rally med kanon bra väghållning och snål med mycket mycket utrustning
Citera
2018-03-18, 10:22
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Frågan som dyker upp i min skalle är åldern på barnen?
Är det tre som åker i bilbarnstol så hade inte jag valt en kombi utan en minibuss. Kanske inte det sexigaste fordonet. Men klart trevligare att klämma in tre bilbarnstolar i.
Tiden med tre stolade barn är kort o just den bilen kan ses som en parentes o därför kan man köpa en klart billigare o sedan byta ut efter ett par år.

Annars, en kombi bara för att man har barn är överreklamerat. Hur ofta lastar man mer än vad en sedan klarar?
Min erfarenhet av två små barn var att stolarna tog utrymme i kupén medan vi klarade oss mer än utmärkt med en kombicupé på den tiden för att lasta.

En minibuss kanske lastar dåligt. Men med en takbox kommer man långt.

Edit. Kanske borde skriva lite om kombi med då.
Eftersom du är inne på en kombi så förutsätter jag att du söker lastutrymme. Titta påFord Mondeo. Redan när de kom med Focusen så började man fundera på vart de hittade allt utrymme.
Även gamla Saab 9-5 var rejäla laståsnor även om de kanske blivit för gamla för dig? Om inte så finns Biopower som gör miljöaktivisterna lite blöta i trosan även om man kör den på bensin.
Även en gammal Saab kan ses som en parentes o duga i ett par år.
__________________
Senast redigerad av Provocative2.0 2018-03-18 kl. 10:26.
Citera
2018-03-19, 11:21
  #8
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Liksom några här ovan så skulle jag rekommendera att du kikar på en Toyota Auris. Kombi eller den vanliga spelar ingen större roll, är ni bara tre i familjen så måste man definitivt inte ha en kombi.

Borde inte vara några problem att hitta i bra skick för ungefär det priset som du kikar efter och köper ni hybriden så får ni dessutom en motor som är extremt snål i stadstrafik och antagligen den mest problemfria bilen som går att köpa för normala pengar. Också den bekvämaste motorn som går att köpa för normala pengar så länge man kör den lugnt.
Citera
2018-03-27, 00:28
  #9
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shyyne
Inom kort kommer vi att bli tre och behöver därmed en bil för att kunna hantera vardagen. Jag har nog inte ägt en bil på 10 år så är inte helt uppdaterad på ämnet.

Som rubriken lyder så behöver jag nu införskaffa en bil som troligtvis blir en kombi. Jag har sneglat på några modeller men skulle behöva tips eller erfarenheter som kan få mig att landa. Det jag tittat på är bla WW Passat och en del asiatiska bilar som Hyndai, Toyota och Mazda. Vad jag hört ska de asiatiska kärrorna vara bra och statistiskt ha få fel jämfört med andra tillverkare. Bilen behöver inte vara sprillans ny utan några år går även bra, har tänkt från 2012 och framåt. Prisklassen tror jag ligger mellan 70 000-120 000kr. Bilen behöver ha tillräckligt utrymme i bagage och l baksätet.

Jag bor i Stockholms innerstad där en sinnessjuk miljöpartist aktivt motverkar bilister och bilvägar, i synnerhet mot dieselbilar. Så av den anledningen är dieselbil ett mindre alternativ.

Vilka kombibilar kan rekommenderas?
Citroen c3 aircross kanon 6växlad automat all tänkbar utrustning ställbart bakgolvsäte infotament mmmmmm panoramaglastak fast den är inte stor på ytan kanon har den mindre kusinen c3 själv toppen med vi är bara två drar lite på långkörning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback