Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-20, 12:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tycker du tramsar. Du talar om alla naturliga grundämnen i universum. Den utmärkelse Ryssland fått kommer ju upp direkt när man söker.
https://www.opcw.org/news/article/op...ons-stockpile/

Den väsentliga frågan är ju vilka länder som producerar nervgaser och andra gifter som ingår i kemiska vapen. Är det fler än de fem som räknats upp?
Du skrev "De fick väl någon utmärkelse av FN förra året för att de förstört alla kemvapen."

Länka till och citera den utmärkelsen eller håll käft.
Citera
2018-03-20, 12:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du skrev "De fick väl någon utmärkelse av FN förra året för att de förstört alla kemvapen."

Länka till och citera den utmärkelsen eller håll käft.
Det förefaller som om de erhållit utmärkelsen av OPCW. Jag vill minnas att jag läste att de fått utmärkelsen av en organisation "knuten till FN". Så det får jag korrigera.

Ryssarna har inte fått utmärkelsen av FN utan av OPCW.

Men det viktiga tycker jag är vem som producerar gifterna. Vilka fler är det än de 5 uppräknade.
Citera
2018-03-20, 12:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Kul, jag har kvar en sådan kemilåda så gammal som från 1962, exakt en sån här: http://severnbeachantiques.com/1962-...-near-complete

Finns det något man kan göra senapsgas av i den? Svavelväte finns det grejer till som förvisso är rätt giftigt men det finns ju även i en vanlig fis och är inte något som använts i krig.

Jag tror det främst är svavlet som fanns i dem som är det viktiga. Klor finns väl lätt tillgänglig i klorin så hemmakemisten hade inga problem att få tag på de delar som krävdes för att syntetisera fram senapsgas. Den kemilådan du har tror jag är en av de som var komplett med ingredienser för senapsgastillverkning.

Grejen är i allafall att många stridsgaser är ganska enkla att framställa. Det krävs inte långsiktiga planeringar och processer som t.ex. med kärnvapen. Att förse artillerigranater med t.ex. senapsgas istället för sprängämne är inget svårt och kan göras i industriell skala. När det gäller större granater så är det fullt möjligt att plundra befintliga granater på sprängämnen och fylla med gasbehållare. Så det går snabbt att få tillgång till kemiska stridsvapen även om man inte lagrar sådana i fredstid.
Citera
2018-03-20, 12:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det förefaller som om de erhållit utmärkelsen av OPCW. Jag vill minnas att jag läste att de fått utmärkelsen av en organisation "knuten till FN". Så det får jag korrigera.

Ryssarna har inte fått utmärkelsen av FN utan av OPCW.

Men det viktiga tycker jag är vem som producerar gifterna. Vilka fler är det än de 5 uppräknade.
Rättare sagt så var det inte någon FN-organisation och ingen utmärkelse heller men ett intyg om att Ryssland efter flera decennier och med ekonomiskt och tekniskt stöd utifrån äntligen förstört sina enorma lager av kemiska stridsmedel.

Vilka fler? Vilka färre är en minst lika intressant fråga då tråden handlar om Sverige och Sverige aldrig har tillverkat några kemiska stridsmedel annat än i de små kvantiteter som används för att lära sig skydda sig mot skiten. Fattar du inte att Sveriges plats på en sådan lista bara är ryssarnas försök att gumla vattnen?
Citera
2018-03-20, 12:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Rättare sagt så var det inte någon FN-organisation och ingen utmärkelse heller men ett intyg om att Ryssland efter flera decennier och med ekonomiskt och tekniskt stöd utifrån äntligen förstört sina enorma lager av kemiska stridsmedel.

Vilka fler? Vilka färre är en minst lika intressant fråga då tråden handlar om Sverige och Sverige aldrig har tillverkat några kemiska stridsmedel annat än i de små kvantiteter som används för att lära sig skydda sig mot skiten. Fattar du inte att Sveriges plats på en sådan lista bara är ryssarnas försök att gumla vattnen?
Jag tycker dina motfrågor grumlar tråden. Jag frågar vilka länder som producerar nervgaser och andra gifter som kan användas i vapen?

Det tillhör ämnet, tycker jag. Men jag skall fråga mod om vi måste öppna en ny tråd för det.
Citera
2018-03-20, 12:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag tycker dina motfrågor grumlar tråden. Jag frågar vilka länder som producerar nervgaser och andra gifter som kan användas i vapen?

Det tillhör ämnet, tycker jag. Men jag skall fråga mod om vi måste öppna en ny tråd för det.

Varenda universitet eller teknisk högskola med kemifakultet kan göra det. Vart vill du komma?
Citera
2018-03-20, 12:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Titta på rubriken: Sveriges forskning om nervgas
Sen kan du läsa trådstarten som handlar om Rysslands fjanterier om att giftet som användes mot far och dotter Skripal kan vara tillverkat i Sverige och inte i Ryssland. Det om något är patetiskt.
Citera
2018-03-20, 12:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Varenda universitet eller teknisk högskola med kemifakultet kan göra det. Vart vill du komma?
Det är nog ändå att ta i. Jag tvivlar på att kunskapen är så spridd även om man skulle ha de rent tekniska förutsättningarna.
Citera
2018-03-20, 12:54
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Den här tråden har väl aktiverats i samband med Skripal-fallet. Så frågan är vilka länder som har kapacitet att genomföra nervgasattack.
Ditt svar är att i stort samtliga länder i världen kan göra det.

Men min fråga var inte bara vem som har kunskapen. Frågan är vem som producerar och vem som anses intresserad.

Ligger Sverige i topp på den listan?
Vilka länder är kända för att framställa nervgas?
Citera
2018-03-20, 12:55
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Det är nog ändå att ta i. Jag tvivlar på att kunskapen är så spridd även om man skulle ha de rent tekniska förutsättningarna.

Beror på vilken nervgas det är. Novichok verkar svår och jag tror inte att Sverige tillverkar den, vill man undersöka verkningar mm så är det enklare att köpa den.
Citera
2018-03-20, 12:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Den här tråden har väl aktiverats i samband med Skripal-fallet. Så frågan är vilka länder som har kapacitet att genomföra nervgasattack.
Ditt svar är att i stort samtliga länder i världen kan göra det.

Men min fråga var inte bara vem som har kunskapen. Frågan är vem som producerar och vem som anses intresserad.

Ligger Sverige i topp på den listan?
Vilka länder är kända för att framställa nervgas?

Du säger "kända för att framställa nervgas". Hur menar du då? Forskning kring nya vapen, forskning kring skydd eller vapenproduktion?

Sverige ligger inte i topp, vad jag vet. Annat än forskning kring skydd mot den specifika gasen sarin.
Citera
2018-03-20, 13:02
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Du säger "kända för att framställa nervgas". Hur menar du då? Forskning kring nya vapen, forskning kring skydd eller vapenproduktion?

Sverige ligger inte i topp, vad jag vet. Annat än forskning kring skydd mot den specifika gasen sarin.
Jag får intrycket att flera i tråden försöker tramsa bort den med motfrågor. Den som kan ämnet kan svara på frågorna
Vilka länder framställer nervgaser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in