Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-17, 23:32
  #13
Medlem
Eftersom du har lång erfarenhet gissar jag att du kan få högre lön än vad som är brukligt när det handlar om en supporttjänst kategoriserad som firstline. Är dock tämligen säker på att du inte kommer kunna hamna över 27.000:-.

Varför söker du inte något projektledarjobb utan direkt personalansvar istället?
Citera
2018-03-18, 00:30
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Eftersom du har lång erfarenhet gissar jag att du kan få högre lön än vad som är brukligt när det handlar om en supporttjänst kategoriserad som firstline. Är dock tämligen säker på att du inte kommer kunna hamna över 27.000:-.

Varför söker du inte något projektledarjobb utan direkt personalansvar istället?

Ofan, inte mer alltså. Har visserligen en tendens att alltid klättra snabbt och skulle mest troligt snart vara teamleader eller liknande, men det känns taffligt att hoppa ner från nuvarande tjänst till 1st line på en KS det håller jag med om.

Ska kolla runt efter projektledarjobb som du säger. Har ett mycket bra track record så ska nog inte vara några problem.
Citera
2018-03-18, 00:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Varför skulle du ens vilja ha tjänsten är min motfråga!
1) du börjar jobba inom offentliga sektorn som har lägre löner och 2) du verkar jobba, och har jobbat, med mer kvalificerade sysslor tidigare.

Nedköp låter det som i mina öron. Har jag missat något?

TS har en chefsposition på 36k. Håller med om att det är nedköp med tanke på jobbet TS vill söka, men kan garantera dig att chefslönen inom offentlig sektor är högre än 36. Sedan är det ju en veckas semester och andra fördelar som kan spela in.
Citera
2018-03-18, 00:51
  #16
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Min bakgrund:
15 år arbetslivserfarenhet, aldrig varit arbetslös. Har jobbat på teknisk kundservice i över 6 år där jag jobbade mig uppåt och slutligen jobbade som projektledare i 3 år. Har även jobbat som webbutvecklare och kvalitetschef (2,5 år). Är utbildad programmerare på universitet i Göteborg. Har på nuvarande jobbet (chefsposition) en lön på 36k.

Vad kan jag kräva för lön om det skulle bli aktuellt?

Tack!

Omedelbart vill jag mena du är överkvalificerad, men frågan är om dina programeringskunskaper är relevanta, och vidare skriver du inte om du är bekant med AD. Med din bakgrund skulle du lätt kunna hävda att du lär dig det på ett kick, och så är jobbet ditt... Om dom inte menar att du sannolikt vill söka dig vidare ganska snart, så är det spill av deras resurser att anställa dig.

Alldeles oavsett är tumregeln att man inte genererar något de första 6 månaderna, så de vill nog ha någon som är verkligen sugen.

Jobbar själv i en liknande organistation (offentlig) men där vi har en central avdelning och lokala tekniker ute på varje plats. Jag skulle inte byta för allt smör i Småland även om lönen är sämre i det offentliga. Man möter trevliga och tacksamma människor varje dag, känner att man uppskattas och inte minst, man är inte bara en som läser manualer, man skall hålla sig uppdaterad och förstå vad den centrala avdelningen håller på med. På 18:e året nu (Här vill någon tänka att det är lite att inte utvecklas, men IT är i ständig utveckling, man lär sig hela tiden något nytt !)

Om det å andra sidan handlar om att supportera via telefon och teamviewer med hjälp av ett schema i en pärm vill jag råda dig att leta efter annat.
__________________
Senast redigerad av konstit 2018-03-18 kl. 00:58.
Citera
2018-03-18, 13:08
  #17
Medlem
Jag har en liknande tjänst, har endast gymnasieutbildning och är är i 20-års åldern. Min inkomst är på 26.000.

Om du byter tjänst så kommer du definitivt gå ner i lön och du är definitivt överkvalificerad för en sådant tjänst. Kan tänka mig att om du har tur så kan du gå in på en lön som ett par tusenlappar över 30k.
Citera
2018-03-18, 15:12
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Omedelbart vill jag mena du är överkvalificerad, men frågan är om dina programeringskunskaper är relevanta, och vidare skriver du inte om du är bekant med AD. Med din bakgrund skulle du lätt kunna hävda att du lär dig det på ett kick, och så är jobbet ditt... Om dom inte menar att du sannolikt vill söka dig vidare ganska snart, så är det spill av deras resurser att anställa dig.

Alldeles oavsett är tumregeln att man inte genererar något de första 6 månaderna, så de vill nog ha någon som är verkligen sugen.

Jobbar själv i en liknande organistation (offentlig) men där vi har en central avdelning och lokala tekniker ute på varje plats. Jag skulle inte byta för allt smör i Småland även om lönen är sämre i det offentliga. Man möter trevliga och tacksamma människor varje dag, känner att man uppskattas och inte minst, man är inte bara en som läser manualer, man skall hålla sig uppdaterad och förstå vad den centrala avdelningen håller på med. På 18:e året nu (Här vill någon tänka att det är lite att inte utvecklas, men IT är i ständig utveckling, man lär sig hela tiden något nytt !)

Om det å andra sidan handlar om att supportera via telefon och teamviewer med hjälp av ett schema i en pärm vill jag råda dig att leta efter annat.

Låter helt fantastiskt, och ett det är precis ett sånt jobb jag vill ha. Vad har du för yrkestitel?

Jag är bekant med AD men har inte arbetat med det. Dock något jag skulle kunna lära mig då jag är väldigt lättlärd, vilket är anledningen till att jag fått och klarat jobb som jag inte haft några direkta kunskaper om sedan tidigare. Alla har dock haft en IT-inriktning, vilket är den röda tråden i mitt CV.

Funderar på att skippa detta jobb då det ju de facto framgår att det är 1st line, och då är det säkerligen dåligt betalt och inte det roligaste jobbet heller. Istället funderar jag på att spontantansöka lite här och där och givetvis hålla ögonen öppna för andra liknande men mer kvalificerade jobb som dyker upp.
Citera
2018-03-18, 15:38
  #19
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Låter helt fantastiskt, och ett det är precis ett sånt jobb jag vill ha. Vad har du för yrkestitel?

Jag är bekant med AD men har inte arbetat med det. Dock något jag skulle kunna lära mig då jag är väldigt lättlärd, vilket är anledningen till att jag fått och klarat jobb som jag inte haft några direkta kunskaper om sedan tidigare. Alla har dock haft en IT-inriktning, vilket är den röda tråden i mitt CV.

Funderar på att skippa detta jobb då det ju de facto framgår att det är 1st line, och då är det säkerligen dåligt betalt och inte det roligaste jobbet heller. Istället funderar jag på att spontantansöka lite här och där och givetvis hålla ögonen öppna för andra liknande men mer kvalificerade jobb som dyker upp.

IT-tekniker... en obskyr titel som min gamle chef i vad som då motsvarade landsting hittade på för att skilja på oss och "IT-supporter", som var det man nu kallar första linje. Några kollegor tituleras "systemkonsulenter", de gör för det mesta precis detsamma, men får inte övertidsersättning om det skulle bli aktuellt

Lönen är naturligtvis sämre än i det privata, vad som motsvarar 40.000/mån i SEK, men då skatt och lenvnadskostnader är väsentligt högre i Danmark vill det väl motsvara en bruttolön i sverige på ca. 30.000, men vi har en fin flexordning (Inte kom och gå som du vill, men vi styr vår egen arbetsdag ganska fritt), 6 veckors semester, betald lunch (än så länge) och förnuftig möjlighet att arbeta hemmifrån när det är möjligt.

Jag var för övrigt en sväng förbi jobbet 2 timmar idag för at testa lite saker som jag annars inte kan i normal arbetstid, för det får jag ingen övertid eller helgtillägg, det är mitt beslut då jag inte bett chefen specifikt, så det ger bara flex 1 till 1. Det har jag det fint med. Jag sköter mitt, chefen håller fingrarna borta, alla är nöjda.

Om det jobb du tittat på inte innebär att bara sitta vid telefon ville jag överväga att prova, man kan ju alltid sluta om det är dödens tråkigt ?
Citera
2020-02-16, 11:19
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApacheStrike
Känner supporttekniker som tjänar runt 18000-24000 på Landstinget. Många har varit unga o har inte den erfarenheten du har, dessutom har de varit anställda av bemanningsföretag så det är svårt att säga vad de erbjuder till någon som får fast tjänst o har lång erfarenhet. Jag kan inte rekommendera dem som arbetsgivare då de verkar ha dålig löneutveckling, en (mer än vanligt) förvirrad organisationsstruktur som saknar långsiktig planering, konsekvensanalys och ansvarstagande. Om du tar jobb där, se till att få en ingångslön du är nöjd med, för lönen brukar vara svår att få upp sen.

18-24000 inom landstinget? Yeah right.
24000 kr är vad tjuvande bemanningsföretag erbjuder 21 åringar som supporttekniker, men det är en annan femma.

Medianlönen i Stockholm stad som supporttekniker är runt 34-35000! Då är det kommunalt.
Jag själv tjänar 40 000 kr/mån inom statlig myndighet som supporttekniker, vanlig helpdesk och administration av ett personalsystem. Denna lön fick jag efter 1 jobbyte och jag har 4-5 års erfarenhet. 40 000 -42000 kr är maxlönen som supportekniker (känner till en del äldre som har det inom staten) men jag är duktig, effektiv och tar mycket ärenden och förtjänade en sån lön ganska omgående.
__________________
Senast redigerad av kroksnoken 2020-02-16 kl. 11:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback